WeMind - Göteborg

Göteborg

Varmt välkommen till WeMind! ALLA som behöver det ska snabbt kunna få bästa tänkbara vård. WeMind har mottagningar i Stockholm och Göteborg och för dig som bor i annan ort kan vi erbjuda distansterapi med hjälp av videotelefoni.

Det finns idag effektiva och utvärderade behandlingsmetoder för många psykiska problem. På WeMind är du garanterad att få behandling precis enligt dessa metoder. Vi fick ett bevis för att vårt arbete med kvalitet var uppskattat när vi 2013 blev utsedda till en av Sveriges tre bästa vårdenheter.

På WeMind arbetar endast legitimerade behandlare och alla är noga utvalda för att de båda är duktiga behandlare och ger ett bra bemötande.

Exempel på områden som vi jobbar med:

• Oro, ångest, fobier, tvång
  • Nedstämdhet, depression
  • Sömnproblem
  • Ätstörningar
  • Relationsproblem hos par
  • Posttraumatisk stress
  • Neuropsykiatriska problem

Vi tror att du kommer trivas på WeMind och kommer vara nöjd med resultatet av din behandling.

Informationen uppdaterades 14 december 2016 av Vården.se

031-384 43 74
Visa telefonnummer

Västra Hamngatan 13A, 411 17, Göteborg - visa på karta

Behandlingar hos WeMind - Göteborg

• ADHD- och Aspergerutredning

Efter konsultation

ADHD är en förkortning av engelskans attention deficit/hyperactivity disorder, som brukar översättas med uppmärksamhetsstörning med överakti... Läs mer

• Depression

Depression kallas ibland ”själens förkylning” eftersom det är ett så vanligt problem. Mellan 5 och 10 % av alla svenskar är deprimerade, och... Läs mer

• KBT

Vårdprogrammen rekommenderar i de flesta fall kognitiv beteendeterapi (KBT) eftersom det är den terapi som har bäst bevisad effekt vid flert... Läs mer

• Ångest

Efter konsultation

När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna drar ihop sig. Man kan ... Läs mer

• Ätstörningar

De flesta människor oroar sig över sitt utseende ibland. Många försöker äta någorlunda hälsosamt och träna regelbundet. Extrem bantning ... Läs mer

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• 16:40 - 24 jan, 2016

• Fråga ställd 12:04 04 apr 2016

hur lång tid tar det att man kan boka tid? och hur mycket kostar det?

Hej,

Är du intresserad av att behandlas här finns två alternativ:

Du kan dels söka till oss som privatpatient. Vi erbjuder KBT hos psykolog för 1.300 kr/session samt besök hos psykiater (specialistläkare) för 1.800 kr för första besöket och 1.500 kr för återbesök. Är du intresserad av att komma hit som privatpatient behövs ingen remiss utan det går bra att boka in sig via telefon, tel: 031-774 27 00, telefontid mellan kl 8-17 (lunchstängt kl 12-13) eller via mail. Frikort gäller inte på privata tider. Tid för KBT finns oftast inom några veckor, läkare har något längre väntetid.

WeMind har även avtal med Västra Götalandsregionen som gör att vi kan ta emot ett visst antal patienter för vård via landstinget (d v s att landstinget bekostar behandlingen medan man som patient bara betalar patientavgiften på 100 kr/psykologbesök och 300 kr/läkarbesök - högkostnadsskydd/frikort gäller), men för att komma hit via detta avtal krävs remiss. Dock är vårt landstingsavtal mycket begränsat vilket gör att vi inte har möjlighet att ta emot alla de patienter som skickar remiss till oss, men vi tar in så många vi kan. Remiss kan man få antingen via läkare, t ex på vårdcentralen eller så kan du skicka en s k egenremiss. En egenremiss innebär att du skriver ett brev till oss där du beskriver din problematik och vad du önskar hjälp med (du kan också göra det via 1177- Vårdguidens E-tjänster). Skriv även i din egenremiss om du har/har haft någon tidigare behandling samt ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer, mailadress osv så att vi kan skicka svar och ev kallelse.

Varmt välkommen att höra av dig!

Vänliga hälsningar

Karin, administratör
    WeMind

• Fråga ställd 18:11 22 jan 2015

Hej.
    Hur lång tid tar en adhd utredning att göra? Bor i Lidköping varav jag undrar om det blir många återbesök? Har nyligen fått en remiss till psykriatin här i Lidköping och har hört av andra att det är väldigt lång väntetid tills man får utredning, upp till två års väntetid. Jag behöver verkligen få en adhd utredning snarast möjligt då den påverkar mitt liv och hälsa drastiskt och undrar då om jag har den oturen om jag då kan skriva en egenremiss till er och att mitt landsting då får betala utredningen? Jag är 48 år gammal och "har varit stark alldeles för länge"

Hej!

Om man vill göra en ADD/ADHD-utredning finns det möjlighet att göra det hos oss. En sådan utredning innefattar ifyllning och genomgång av screeningformulär, klinisk intervju hos psykolog, testning hos psykolog, anhörigintervju, samtal för återgivning hos psykolog samt läkarbesök och hela utredningen kostar 21.000 kr. Man får också med sig ett utlåtande, d.v.s. en skriftlig sammanfattning där psykologen beskriver det som kommit fram i utredningen.

Det finns två vägar att välja mellan om man vill göra utredningen hos oss:

Om du tycker att detta låter intressant och vill komma som privatpatient är du välkommen att boka en första tid för bedömning hos psykolog. Då får psykologen en möjlighet att träffa dig och få en uppfattning om din problematik, du får mer detaljerad information om hur utredningen går till och ni kan tillsammans tala om huruvida det verkar rimligt att gå vidare och genomföra utredningen. Om de kommer fram till att gå vidare räknas detta första besök som en del i utredningen och ingår således i priset om 21.000 kr, om inte, så betalar du endast för ett sk bedömningssamtal hos psykolog, d.v.s. 2.600 kr. Önskar du boka en första tid är du varmt välkommen att höra av dig på telefon 031-774 27 00 eller maila tillbaka. Bedömningssamtalet beräknas ta 90 minuter.
    För din information kan nämnas att vi i nuläget har ont om tider, men om du hör av dig i början/mitten av mars skall vi förhoppningsvis kunna erbjuda dig en tid för privat utredning.

WeMind har ett även avtal med Västra Götalandsregionen som gör att vi kan ta emot ett visst antal patienter för utredningar via landstinget (d v s att landstinget bekostar utredningen medan man som patient bara betalar patientavgiften på 100 kr/psykologbesök - upp till högkostnadsskyddet på 1.100 kr), men för att komma hit via detta avtal krävs remiss. Dock är vårt landstingsavtal mycket begränsat vilket gör att vi inte har möjlighet att ta emot alla de patienter som skickar remiss till oss, men vi tar in så många vi kan. Remiss kan man få av en läkare på t ex vårdcentralen eller så kan man skriva en egenremiss (ett eget brev där man själv beskriver sin problematik och vad man önskar hjälp med) och skicka till oss. Man får alltid ett svar inom cirka 1 vecka efter att remissen kommit in.
    För din information kan nämnas att vi i nuläget har ett stort inflöde av remisser, vilket innebär att vi inte kan lämna några garantier för att man kan erbjudas behandling/utredning hos oss. För det fall du får negativt besked pga högt remissinflöde är du varmt välkommen att skicka ny remiss (från läkaren eller egenremiss) med ca 6-8 veckors intervall.

Susanne
    Administratör

WeMind - för psykisk hälsa
    Västra Hamngatan 13 A
    411 17 Göteborg

gbgadmin@wemind.se
    Tel: 031-774 27 00

• Fråga ställd 23:09 04 aug 2014

Hej! Jag tror att jag har adhd eller nått liknande, jag har länge funderat över detta då min flickvän och mina föräldrar påpekat detta under många års tid. ja har inte velat erkänna eller luskat i de, men känner nu att ja måste få hjälp. de påverkar mitt liv sjukt mycket. hur bär man sig tillväga?

WeMind - Göteborg svarar:

Är du intresserad av att utredas här finns två alternativ:

Du kan dels söka till oss som privatpatient. En neuropsykiatrisk utredning innefattar ifyllning och genomgång av screeningformulär, klinisk intervju hos psykolog, testning hos psykolog, anhörigintervju, samtal för återgivning hos psykolog samt läkarbesök och hela utredningen kostar 21.000 kr (ADHD/ADD-utredning) eller 30.000kr (Autism/Aspergers-utredning, där även ADD/ADHD-utredning ingår). Du får också med dig ett utlåtande, d.v.s. en skriftlig sammanfattning där psykologen beskriver det som kommit fram i utredningen.

Om du tycker att detta låter intressant är du välkommen att boka en första tid för bedömning hos psykolog. Då får psykologen en möjlighet att träffa dig och få en uppfattning om din problematik, du får mer detaljerad information om hur utredningen går till och ni kan tillsammans tala om huruvida det verkar rimligt att gå vidare och genomföra utredningen. Om ni kommer fram till att ni ska gå vidare räknas detta första besök som en del i utredningen och ingår således i priset om 21.000 kr alternativt 30.000 kr, om inte betalar du endast för ett ordinarie besök hos psykolog, d.v.s. 1.150 kr. Önskar du boka en första tid är du varmt välkommen att höra av dig på telefon 031-774 27 00 eller maila.

WeMind har ett även avtal med Västra Götalandsregionen som gör att vi kan ta emot ett visst antal patienter för vård via landstinget (d v s att landstinget bekostar behandlingen medan man som patient bara betalar patientavgiften på 100 kr/psykologbesök och 300 kr/läkarbesök - högkostnadsskydd/frikort gäller), men för att komma hit via detta avtal krävs remiss. Dock är vårt landstingsavtal mycket begränsat vilket gör att vi inte har möjlighet att ta emot alla de patienter som skickar remiss till oss, men vi tar in så många vi kan.
    Remiss kan man få antingen via läkare, t ex på vårdcentralen eller så kan du skicka en s k egenremiss. En egenremiss innebär att du skriver ett brev (eller längre mail) till oss där du beskriver din problematik och vad du önskar hjälp med. Skriv då också om du har/har haft någon tidigare behandling + skriv ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer osv så att vi kan skicka svar och ev kallelse.

Vänliga hälsningar

gbgadmin@wemind.se

• Fråga ställd 10:34 03 maj 2013

Vad kostar det?

Hej!

KBT hos psykolog kostar 1150 kr/gång och besök hos psykiater kostar 1650 kr för första besöket och 1350 kr för återbesök.

Karin, administratör WeMind Psykiatri Göteborg