• 031-100 220

Vasagatan 46, Göteborg - Visa på karta

Logo Vasakliniken Läkarmottagning

Göteborg

Välkommen till Vasakliniken Läkarmottagning!

Vasakliniken Läkarmottagning har varit igång sedan 1993 och du hittar oss i ett anrikt sekelskifteshus i Vasastaden. Vi är en specialistmottagning som vill samla olika sorters specialistvård på ett ställe, med omtanke och dialog kring patienterna som gemensam nämnare.

Våra specialistområden

Hos oss har vi under två decennier samlat kunniga läkare inom en rad olika specialistområden:

• Öron-näsa-hals
  • Hjärtsjukdomar
  • Prickmottagning
  • Idrottsmedicin

Välkomnande miljö

Vi har alltid försökt skapa en varm och inbjudande miljö, i kontrast till de stora sjukhusen. Vi arbetar som ett team och hos oss kan du alltid känna dig välkommen och väl omhändertagen.

Varmt välkommen till oss på Vasakliniken Läkarmottagning!

Informationen uppdaterades 05 november 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Vasakliniken Läkarmottagning

Hudläkare hos Vasakliniken Läkarmottagning i Göteborg

På Vasaklinken har vi erfarna hudläkare som behandlar ett flertal hudsjukdomar. Hudförändringar I många fall är hudförändringar godart...

På Vasaklinken har vi erfarna hudläkare som behandlar ett flertal hudsjukdomar.

Hudförändringar

I många fall är hudförändringar godartade men det kan kännas skönt att en läkare specialiserad på hudsjukdomar gör en bedömning. Efter undersökningen diskuterar vi vidare behandling. Vi på Vasakliniken erbjuder borttagning av födelsemärken och leverfläckar. Borttagningen görs av våra erfarna kirurger på vår prickmottagning.

Psoriasis

Psoriasis är en kronisk sjukdom och besvären kommer i skov. Att få behandling och stöd av samma läkare när symptomen blir värre är en trygghet. Hos oss på Vasakliniken har du möjlighet att träffa samma läkare när du behöver behandling.

Övriga hudbesvär

Du är alltid välkommen till oss för att få hjälp om du oroar dig över något hudbesvär. Vi kan behandla och göra bedömningar inom ett flertal områden, som exempelvis eksem, hudklåda eller missfärgningar.

Välkommen att kontakta oss på Vasakliniken Läkarmottagning för att boka in ett besök!

Allergi och astma hos Vasakliniken Läkarmottagning i Göteborg

Vi på Vasakliniken hjälper dig med astma och allergiska besvär. Vi kan genomföra pricktest om du är osäker på vad som orsaker de allergiska besvären och vi skriver också ut medicin vid behov.

Pollenallergi

I de flesta fall behöver du inte söka vård när du har pollenallergi, men om du får allvarligare besvär är du välkommen att söka vård hos oss på Vasakliniken. Allvarligare besvär kan till exempel vara att du får andningsrelaterade problem eller att du har besvär under hela året.

Pälsdjursallergi

Pälsdjursallergi kan utvecklas när som helst under livet. Man är osäker på vad som utlöser allergin. De flesta är allergiska mot antingen djurets saliv eller mjäll. I vissa fall kan pälsdjursallergin utvecklas till astma.

Om du misstänker att du har pälsdjursallergi är du välkommen till oss på Vasakliniken för att testa dig. Vid behov skriver vi också ut medicin.

Kontakta oss på Vasakliniken så vi kan se hur vi kan hjälpa just dig!

Privatläkare hos Vasakliniken Läkarmottagning i Göteborg

Hos Vasaklinikens Läkarmottagning kan du snabbt få en tid hos en av våra privatläkare. Vi hjälper dig med allmänmedicinska problem Vå...

Vi hjälper dig med allmänmedicinska problem

Våra läkare är specialiserade inom allmänmedicin och kan hjälpa dig med de flesta icke-akuta besvär och sjukdomar. Du kan till exempel får hjälp med:

• Astma och allergi
  • Nedstämdhet
  • Sömnbesvär
  • Huvudvärk
  • Misstänkta infektioner
  • Idrottsmedicinska bedömningar
  • Intyg för t.ex. körkort
  • Prickmottagning för bedömning av hudförändringar

Välkommen att boka en tid hos Vasaklinikens Läkarmottagning!

Gynekolog hos Vasakliniken Läkarmottagning i Göteborg

På Vasakliniken kan du i en trygg miljö få hjälp med olika gynekologiska besvär samt göra undersökningar och kontroller under graviditeten. Gynekologerna hos oss har lång erfarenhet och har specialkompetens inom flera områden.

Vi hjälper dig med gynekologiska besvär

Man kan få olika gynekologiska besvär under livets gång. Det är exempelvis inte ovanligt med upprepade urinvägsinfektioner. Då kan man behöva träffa en gynekolog för att utreda orsakerna. Vi på Vasaklinken hjälper dig också om du har blödningsbesvär eller svår PMS.

Under graviditeten

På Vasakliniken har du möjlighet att göra ultraljud redan i vecka 7. Utöver det erbjuder vi kontroller under hela graviditeten, likt de man gör på en barnmorskemottagning. Vi kan även göra NIPT-test som är det senaste inom fosterdiagnostik.

Ring oss på Vasakliniken Läkarmottagning, så hjälper vi dig!

Öron Näsa Hals hos Vasakliniken Läkarmottagning i Göteborg

Hos Vasakliniken Läkarmottagning hittar du många specialister inom öron-näsa-hals-sjukdomar. Hos oss kan du få hjälp med utredning och behandling.

Våra läkare kan hjälpa dig med:

• Näs-­/bihålebesvär
  • Öron-/hörselbesvär
  • Plaströrinsättning
  • Lockkänsla
  • Tinnitus
  • Förändringar i slemhinnor och hud
  • Yrsel
  • Rösttrötthet
  • Sångröstbesvär
  • Sväljningsbesvär
  • Filmning av stämbanden med stroboskopi

Välkommen att boka en tid hos Vasakliniken Läkarmottagning!

Diabetes hos Vasakliniken Läkarmottagning i Göteborg

Hos Vasakliniken kan du få hjälp med utredning av diabetes och andra sjukdomar inom endokrinologi. Vad är diabetes? Diabetes är ett s...

Vad är diabetes?

Diabetes är ett samlingsnamn för sjukdomar som ger problem med blodsockerhalten i blodet. Det är en kronisk sjukdom som du har resten av livet, och det finns olika varianter av den.

Diabetes typ 1 och typ 2

Man skiljer på typ 1- och typ 2-diabetes. Vid typ 1-diabetes har kroppen slutat att tillverka insulin, ett hormon som behövs för att ta upp socker från blodet. Detta gör att du får för högt blodsocker. Symtom vid typ 1-diabetes är att du blir trött och kraftlös, snabbt går ner i vikt, kissar oftare eller blir väldigt törstig. Sjukdomen utvecklas ofta när man är barn eller tonåring.

Typ 2-diabetes innebär att kroppen har svårt att reglera sockerhalten i blodet. Sjukdomen brukar oftast komma i vuxen ålder och symtomen kommer smygande långsamt. Vanliga symtom vid typ 2-diabetes är att du känner dig trött och kraftlös, blir mer törstig, kissar oftare och i större mängder eller får sämre syn och ser dimmigt. Du kan även ha typ 2-diabetes utan några symtom.

Varmt välkommen till oss på Vasakliniken Läkarmottagning!

Dr Mac Åberg

Dr Staffan Edström

Dr Stefan Skrtic

Specialist inom öron-näsa-hals-sjukdomar med specialinriktning på röstrubbningar (foniatri)

Dr Gösta Granström

Dr Hasse Ejnell

Dr Björn Andersch

Gynekolog – Specialist inom Gynekologi och Obstetrik

Dr Reidar Hagefjord

Specialist inom allmänmedicin, inriktad på astma och allergi samt hudförändringar

Dr Johan Holmgren

Specialist inom allmänmedicin, bred kompetens inom rese- och idrottsrelaterade hälsofrågor

Dr Lilja Ruotsi af Klint

Specialist inom allmänmedicin

Dr Ylva Björkman

Specialistläkare inom dermatologi och venereologi

Dr Olof Strandberg

Specialist inom invärtesmedicin med specialinriktning på diabetes och sköldkörtelsjukdomar

Dr Mats Dehlin

Reumatolog

Dr Eva Bagge

Reumatolog

Dr Bertil Olsson

Professor emeritus i kardiologi vid Universitetssjukhuset i Lund, specialiserad inom hjärtrytmrubbningar, främst förmaksflimmer

Karta - Vasagatan 46, Göteborg