Aschebergsgatan 41B, Göteborg - Visa på karta

4,9

Logo Syn Ögonklinik

Göteborg

Välkommen till Syn Ögonklinik i Göteborg!

På Aschebergsgatan i centrala Göteborg hjälper vi våra patienter till friska ögon och en bra syn. Vi tar emot patienter med alla typer av syn- och ögonrelaterade problem och du behöver ingen remiss.

Vi erbjuder noggranna undersökningar hos en erfaren ögonläkare, korta väntetider och ett personligt mottagande.

Eftersom vi inte har landstingsavtal gäller inte frikort.

Undersökning av ögonläkare

Vid vår ögonläkarundersökning undersöker ögonläkaren hela ögat, från det yttre ögat till ögonbotten. Trycket mäts och synen kontrolleras. Efteråt får du information och möjlighet att ställa frågor.

Utredning och behandling av torra ögon

Torra eller rinnande ögon drabbar många, men det är svårt att få effektiv behandling. Vår utredning av det yttre ögat är på specialistnivå och unik i vår region, och den innebär att vi kan designa effektiv behandling.

Medicinsk optik

Bakomliggande sjukdomar och andra tillstånd kan vara orsaken till försämrad syn. Medicinsk optik innebär att du först undersöks av vår ögonläkare, sedan träffar du vår egen optiker om du behöver glasögon.

Analys av samsynsproblem

Samsynsproblem innebär att du inte har två friska ögon som arbetar effektivt tillsammans. Alltmer närarbete framför små skärmar ökar påfrestningarna på ögats muskler och problemen ökar. På Syn Ögonklinik screenar, analyserar, diagnostiserar och behandlar vi samsynsproblem.

Kontakta oss om du har några frågor eller vill boka en tid!

Informationen uppdaterades 05 juli 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Syn Ögonklinik

Ögonundersökning hos ögonläkare hos Syn Ögonklinik i Göteborg

Du är välkommen till Syn Ögonkliniks erfarna ögonläkare för en noggrann undersökning av alla typer av ögonrelaterade besvär. Du behöver inte motivera ditt besök och ingen remiss krävs.

Vid ett besök hos ögonläkaren görs en undersökning av hela ögat för att få en bra bild av din totala ögonhälsa.

En noggrann undersökning av hela ögat

När du kommer till oss får du svara på ett par frågor kring sådant som kan påverka din syn och ögonhälsa, till exempel om du har andra sjukdomar eller tar mediciner.

Ögontrycket mäts och du genomgår en enkel synundersökning. Därefter undersöks bland annat:

• Ögonlocken
  • Glaskroppen
  • Ögonbotten och blodkärlen
  • Gula fläcken
  • Synnervshuvudet

Efter undersökningen får du information om vad som framkommit och du har möjlighet att själv ställa frågor. Ögonläkaren kan även remittera dig vidare till sjukhus vid behov.

Du kommer att få droppar i ögonen som gör att du ser suddigt ett par timmar efter undersökningen och det är inte lämpligt att köra bil från kliniken.

Vi är en privat ögonklinik utan landstingsavtal, så frikort gäller inte.

Kontakta oss på Syn Ögonklinik om du har några frågor eller vill boka en tid!

Torra ögon hos Syn Ögonklinik i Göteborg

Problem med torra ögon? Syn Ögonklinik har en specifik utredning på specialistnivå för att hitta orsaken till torra eller rinnande ögon o...

Problem med torra ögon?

Syn Ögonklinik har en specifik utredning på specialistnivå för att hitta orsaken till torra eller rinnande ögon och kunna utforma en effektiv behandling.

Torra ögon är väldigt vanligt, men många får aldrig effektiv behandling trots att det ofta blir värre med tiden. Det är komplext och tar tid att göra en utredning, men det är viktigt att få en diagnos.

Syn Ögonklinik är den enda ögonkliniken i vår region som systematiskt utreder grundorsaken till torra ögon.

Så går vår undersökning till

Våra patienter börjar alltid med en noggrann undersökning av ögonhälsan hos ögonläkaren. Du kommer också att få frågor av läkaren om din hälsa, mediciner du äter och hur din vardagsmiljö ser ut.

Många av våra patienter rekommenderas sedan att gå vidare med en specifik analys som fokuserar på det yttre ögats sjukdomar.

Analys av det yttre ögat

Analysen går på djupet för att ge information om orsaken till dina torra eller rinnande ögon. Bland annat undersöks detta i detalj:

• Ögonlocken
  • Bindhinnan
  • Hornhinnan
  • Tårsystemet

Du kommer också genomgå olika tester för att undersöka hur du blinkar samt för att se tårproduktionen och viktiga körtlars funktionsnivå.

Efter utredningen har ögonläkaren en bra bild av hälsotillståndet i det yttre ögat och kan ställa en diagnos för att designa rätt behandling.

Har du torra ögon? Gör vårt självtest online!

Gör ett enkelt onlinetest om du tror att du har torra ögon och få svar direkt. Gå till testet för torra ögon genom att klicka här.

Du är välkommen att boka en tid hos oss utan remiss och vi tar emot dig inom ett par veckor.

Synundersökning optiker hos Syn Ögonklinik i Göteborg

På Syn Ögonklinik kan du boka både optiker och ögonläkare under samma tak. Vi arbetar för att du ska få så bra syn som möjligt utifrån dina förutsättningar. Därför har vi två specialister som undersöker dina ögon och provar ut rätt hjälpmedel i form av glasögon eller kontaktlinser - men bara om du behöver det. Vi kallar det för Medicinsk optik.

Medicinsk optik innebär att du undersöks av ögonläkare först och sedan optiker.

Hur går Medicinsk optik till?

Det finns mycket som kan orsaka synförsämringar och för oss går alltid ögonhälsan först. Därför börjar du med en noggrann undersökning av din ögonhälsa hos ögonläkaren. Dina ögon kontrolleras, från det yttre ögat till linsen, glaskroppen och ögonbotten.

Efter undersökningen får du information om hur dina ögon mår och vad som påverkar din syn, och om det finns sjukdomar eller tillstånd som behöver behandlas. Bedömer ögonläkaren att du är i behov av nya glasögon går du vidare till vår optiker. Inför besöket berättar ögonläkaren för optikern om det är något från undersökningen som påverkar valet av glas.

Vem bör välja Medicinsk optik?

Vi anser att alla över 50 år bör gå på regelbundna ögonläkarkontroller för att behålla friska ögon längre i livet. Försämrad syn är ett utmärkt tillfälle att välja Medicinsk optik innan du lägger flera tusen kronor på nya glasögon.

Andra grupper som är i behov av Medicinsk optik vid försämrad syn:

• Du som har eller har haft ögonsjukdomar
  • Du med systemsjukdomar eller medicinering som kan påverka ögat
  • Barn som plötsligt ser dåligt

Välkommen att boka en tid hos Syn Ögonklinik!

Samsynsproblem hos Syn Ögonklinik i Göteborg

På Syn Ögonklinik utreder, diagnostiserar och behandlar vi samsynsproblem. Genom en noggrann analys tar vi reda på vad som orsakar dina besvär för att du ska kunna få rätt hjälp. Vi tar även emot barn i skolåldern.

Under en samsynsanalys genomgår patienten många olika tester för att få detaljerad information om problemen.

Vad är samsynsproblem?

Samsynsproblem innebär att du inte har två friska ögon som samarbetar effektivt. Det kan ge allvarliga problem såsom:

• Huvudvärk
  • Lässvårigheter
  • Ögontrötthet
  • Dubbelseende
  • Koncentrationssvårigheter

När inte samsynen fungerar drabbas vårt viktiga djupseende som ger oss fantastiska egenskaper som att se i 3D samt bedöma avstånd och hastighet.

Så undersöker vi samsynsproblem

På Syn Ögonklinik delar vi upp undersökningen i två eller tre delar:

1. Ögonläkarundersökning och screening
  2. Samsynsanalys
  3. Ev. kompletterande analysbesök

Eftersom en fungerande samsyn förutsätter två friska ögon undersöks först ögat som organ. Efter undersökningen kan ögonläkaren rekommendera att gå vidare med en noggrann analys.

Under samsynsanalysen genomgår du olika tester, bland annat test för ditt stereoseende, ögonens motorik, linsens fokuseringsförmåga, reflexer och kompensationskapacitet. Testerna är ansträngande för ögonen och många patienter behöver boka ett kompletterande besök för att slutföra analysen.

När analysen är klar har ögonläkaren detaljerad information om din samsyn och kan rekommendera behandling eller hjälpmedel. Det kan till exempel vara enkla glasögon, synträning eller operation.

Misstänker du att du har samsynsproblem? Kontakta oss för att boka en tid!

Grå starr hos Syn Ögonklinik i Göteborg

Syn Ögonklinik kan diagnostisera grå starr Grå starr, katarakt, är en vanlig sjukdom som drabbar många äldre. På Syn Ögonklinik hjälper v...

Syn Ögonklinik kan diagnostisera grå starr

Grå starr, katarakt, är en vanlig sjukdom som drabbar många äldre. På Syn Ögonklinik hjälper vi dig att ställa en diagnos och remittera dig vidare för en operation som betalas av den offentliga sjukvården.

Vi har en bra rutin för att du ska komma till operation inom ett par månader, trots att normal kötid i Västra Götaland är över ett år.

Vid ett besök hos ögonläkaren används droppar som förstorar pupillen. Det gör att läkaren kan se hela linsen och vilken typ av grå starr du har samt dess omfattning. Ögonläkaren tittar även på andra faktorer som kan påverka din syn.

Kontroller efter operationen

Även om operationer av grå starr normalt sett går bra är det viktigt med efterkontroller, och det är du välkommen att göra hos oss. Sex veckor efter operationen brukar det vara lagom att besöka optiker för att prova ut nya glasögon, vilket vi också kan hjälpa dig med.

Tecken på grå starr

Grå starr kan yttra sig på olika sätt, men i korthet innebär det att ögats lins blir grumlig. Grumlingen i linsen innebär att ljusets brytning påverkas och vanliga symtom är:

• Suddigt syn
  • Dåligt mörkerseende
  • Färgerna blir svagare och gulbruna
  • Problem med bländning
  • Sämre kontrastseende

Misstänker du att du har grå starr? Kontakta oss för att boka en tid!

Utredning av grön starr hos Syn Ögonklinik i Göteborg

På Syn Ögonklinik kan vi hjälpa dig med basal utredning av grön starr. Våra patienter kommer först på en grundläggande ögonundersökning ...

På Syn Ögonklinik kan vi hjälpa dig med basal utredning av grön starr.

Våra patienter kommer först på en grundläggande ögonundersökning där ögonläkaren bland annat tittar på faktorer som kan ge en misstanke om grön starr. Efter undersökningen kan ögonläkaren rekommendera dig att göra utredningen som innebär ytterligare tester och undersökningar för att få svar på om du har sjukdomen.

Basal utredning av grön starr är uppdelad i två delar:

1. Synfältsundersökning
  2. Tryckkurva, gonioskopi, pachymetri, avslutande läkarsamtal

Om du har sjukdomen inleds behandling omedelbart och du remitteras vidare till den offentliga sjukvården.

Vad är grön starr?

Grön starr, eller glaukom, är en ögonsjukdom som kan leda till permanenta synskador och i värsta fall blindhet. Sjukdomen kommer ofta smygande och det kan ta flera år innan du upplever symtom.

Sjukdomen förstör synnerven, men man kan oftast behålla en ganska god syn under många år. Det går inte att bota grön starr, men däremot finns det bra behandling för sjukdomen som kan göra att ytterligare skador på synen undviks eller minimeras.

Alla kan få grön starr och risken ökar med åldern, men om du har högt tryck i ögat eller har grön starr i familjen är kontroller extra viktigt.

Välkommen att boka tid hos Syn Ögonklinik!

Medicinsk optik hos Syn Ögonklinik i Göteborg

Hos Syn Ögonklinik kan du boka tid hos både optiker och ögonläkare. Vi kallar konceptet Medicinsk Optik, där du får hjälpa med både glasögon, kontaktlinser och friska ögon.

Det här kan vår optiker hjälpa dig med

Hos vår optiker gör du en synundersökning, många gånger för att få rätt glasögon eller kontaktlinser. Du får råd om vilka optiska hjälpmedel som passar dig bäst.

Hos en optiker kan du få hjälp med synundersökningar och syntest. Det kan till exempel röra sig om att din syn har blivit sämre, att du behöver glasögon eller linser, eller att du behöver göra ett enklare syntest för körkort.

Specialister hårda och mjuka kontaktlinser

Det finns väldigt många olika sorters kontaktlinser för olika behov. Förutom nytillpassningar och kontroller av vanliga mjuka kontaktlinser arbetar vi med hårda kontaktlinser.

Hårda kontaktlinser kan erbjuda väldigt bra alternativ för personer med stor astigmatism, sjukdomen keratokonus eller hornhinna som av olika anledningar inte mår bra.

Medicinsk optik - ögonläkare och optiker under samma tak

Det finns många sjukdomar eller tillstånd som behöver undersökas och behandlas innan det är dags att skaffa glasögon. Därför väljer många att börja med en noggrann undersökning hos ögonläkaren. Först därefter går man vidare till vår egen optiker som innan besöket får information från ögonläkaren om din ögonhälsa och dina specifika behov.

Vi kallar det för Medicinsk Optik - vårt koncept för friska ögon och bästa möjliga syn.

Läs mer på medicinskoptik.se

När bör jag gå till ögonläkare först?

Om du hör till en av fyra grupper rekommenderar vi att först komma på undersökning hos ögonläkaren:

• Du som har eller har haft ögonsjukdomar
  • Du som har fyllt 50 år
  • Du som har en sjukdom eller tar mediciner som påverkar synen
  • Barn som plötsligt ser dåligt

Välkommen att kontakta oss på Syn Ögonklinik!

Rinnande ögon hos Syn Ögonklinik i Göteborg

Har du problem med rinnande ögon? Hos Syn Ögonklinik utreder vi dina problem för att hitta den behandling som passar dig bäst. Varför rin...

Varför rinner ögonen?

Rinnande och torra ögon har ofta samma grundorsaker. Ofta sitter problemet i tårfilmen av olika orsaker inte fungerar som den ska. Det i sin tur gör att tårproduktionen ökar för att skydda hornhinnan. Det kan också vara problem med ögonlockens form eller ögats dräneringssystem. Dom bakomliggande orsakerna kan vara många och flera faktorer kan samverka.

Därför är det viktigt att börja med en noggrann ögonläkarundersökning för att ställa en välgrundad diagnos.

Behandling av rinnande ögon

Behandlingen ser lite olika ut beroende på varför ögonen rinner. Därför kan vi inte på förhand säga vilken typ av behandling du behöver, men för många av våra patienter handlar det om att ta hand om det yttre ögat och förbättra kvaliteten på tårfilmen. Du kommer också att få frågor kring allmänhälsa, mediciner du tar, vardagsmiljö och livsstilsfaktorer.

Ring oss och boka en grundläggande undersökning eller för att ställa frågor. Du behöver ingen remiss.

Välkommen att boka en tid hos Syn Ögonklinik!

Nattlinser hos Syn Ögonklinik i Göteborg

Hos Syn Ögonklinik hjälper vi dig med nattlinser, eller Orto-K, som det också kallas. Du använder kontaktlinserna under natten. När du vaknar på morgonen plockar du ur linserna och har perfekt syn hela dagen utan varken glasögon eller kontaktlinser.

Så fungerar nattlinser

Nattlinser är hårda kontaktlinser som omformar hornhinnan medan du sover så att ditt synfel försvinner. Det gör att du får friheten utan glasögon eller mjuka kontaktlinser under dagen. Perfekt för dig som har problem med vanliga kontaktlinser och vill slippa glasögon.

Till skillnad en operation innebär det inget ingrepp och om du slutar använda linserna går hornhinnan tillbaka.

Vem kan ha nattlinser?

Nattlinser fungerar bäst för normalt närsynta, upp till ca 5 dp. Det är inte heller något problem med viss astigmatism (brytningsfel). Det finns många nöjda nattlinsanvändare med större synfel, men då kan man inte förvänta sig perfekt resultat av enbart nattlinser.

Det är ett bra alternativ för barn eftersom studier visar att det bromsar utvecklingen av närsynthet. Vi tillpassar inte nattlinser för långsynthet på vår klinik.

Hur kommer jag igång?

Börja med att boka tid hos vår optiker för en konsultation. Då gör du en synundersökning och tillpassar linser specifikt för dina ögon. Du betalar sedan för en provperiod på två månader innan du bestämmer om du är nöjd och vill fortsätta, vilket dom allra flesta vill.

Läs mer på medicinskoptik.se/nattlinser

Välkommen att kontakta oss på Syn Ögonklinik!

Karta - Aschebergsgatan 41B, Göteborg

4,9

• 12:08 - 01 okt, 2018 skrev:

Lättsamt och trevligt. "Ny hörna" för oss patienter att vänta i. Kort väntetid! Ändå en önskan om mer vanlig litteratur, allmängiltig för oss, lättläst!

• 19:40 - 22 sep, 2018 skrev:

Engagerad personal, mycket gedigen och proffesionellt undersökning och behandling av mina ögon.

• 15:21 - 15 jun, 2018 skrev:

Mycket positiv upplevelse!! Trevligt bemötande, noggranna undersökningar och detaljerad information. Kostar visserligen - men är värt det!

• 09:12 - 05 apr, 2018 skrev:

Rekommenderar verkligen Syn och ögonkliniken med en duktig och informativ läkare, med trevlig och omhändertagande personal. Har fått bra stöd och tips med att ej ha ögon som är torra eller kliar.

• 11:04 - 08 mar, 2018 skrev:

Professionellt omhändertagande.

• 12:29 - 14 feb, 2018 skrev:

Professionellt och tillmötesgående. Har fått hjälp med två operationer - snabbt och lysande resultat!

• 10:10 - 06 feb, 2018 skrev:

Snabb och kunnig hjälp. Är mycket nöjd med besöken och informationen.

• 11:23 - 29 jan, 2018 skrev:

Trevligt bemötande, fick tid till operation med en gång. Allt har fungerat väldigt bra. Kan verkligen rekommendera!

• 11:21 - 29 jan, 2018 skrev:

Pedagogisk info. Ger goda råd och foljer upp. Håller tiderna vid undersökningen. Kliniken har en vänlig framtoning.

• 11:18 - 29 jan, 2018 skrev:

Fick fullt förtroende för ögonläkaren. Har blivit felkatigt behandlad av min optiker i Mölndal.

• 13:17 - 11 okt, 2017 skrev:

Jag har varit på Syn Ögonklinik med mina ögon och har fått ett mycket trevligt bemötande, samt väldigt god hjälp att lindra besvären!
    En mycket noggrann undersökning med moderna apparater av Dr. Dadbin gav en behandling (som utfördes med hjälp av min fru) med dagliga droppar och salva som hjälpte mig mycket.
    Jag tyckte själv att mina ögon blev klarare och med mindre besvär. Vid ett återbesök efter ca 3 veckors daglig behandling enligt ovan vidtog en ny liknande behandling med lite andra droppar och salva. Jag tycker att behandlingen ger ökad förbättring dag för dag.

• 12:15 - 10 okt, 2017 skrev:

Personligt, kände sig väl omhändertagen.

• Fråga ställd 20:43 02 aug 2018

Hej,
    Jag skulle gärna genomgå den typ sv utredning sv ögonläkare som ni erbjuder bl a för samsynsproblematik. Men jag bor i Norrköping så det är en bit att resa till Göteborg. Därför undrar jag om ni ksn rekommendera en liknande mottagning i Östergötland eller Stockholmsområdet.

Syn Ögonklinik svarar:

Hej! Tyvärr har jag ingen att rekommendera dig där och vet att det är svårt att hitta specialister på området. Vi har en del långväga besökare, men det är naturligtvis bäst att få hjälp där man bor. Hoppas du får tag på någon som kan hjälpa dig där, annars är du såklart välkommen till oss. /Torbjörn på Syn Ögonklinik