Östra Hamngatan 52, Göteborg - Visa på karta

• Måndag - Tisdag 07:00 - 20:00
Logo Beiring Tandklinik Kopparmärra

Göteborg

Vi på Beiring Tandklinik utför all form av tandvård. Våra två kliniker hittar du i Olskroken och i centrum vid Kopparmärra. Beiring Tandklinik arbetar för att skapa långsiktiga patientrelationer och för att bibehålla och återskapa friska munnar. Hos oss har vi skapat en lugn, stillsam och privat miljö för att du som patient ska får vara ostörd under din behandling.

Vi arbetar med stolthet och professionalism för fler leende Göteborgare. Be smiling!

Vår filosofi

På Beiring Tandklinik vi vill vara lyhörda och förstående för dig och dina behov då vi vill att du som patient känner att Du är i fokus. Vårt mål är att du ska ha en frisk mun livet ut. Som en modern tandvårdsklinik jobbar vi ständigt för att göra nya förbättringar.

Förebyggande tandvård

Stor vikt av vårt behandlande är fokuserat på att motverka problem med dina tänder och mun då vi helst av allt jobbar förebyggande. Om dina tänder är i behov av reparationer och lagningar så jobbar vi alltid i så stor utsträckning som det går efter principerna med minsta invasiva behandlingen. Med det menas att vi försöker borra så lite som möjligt i dina tänder.

Vi som arbetar på Beiring Tandklinik tycker att det är väldigt roligt att hela tiden samla in nya kunskaper i våra specialområden för att ständigt utvecklas i våra yrkesroller. Teknologi, material och kunskap är alltid uppdaterade för att du ska få den bästa vården för dina tänder.

Välkommen att boka tid hos Beiring Tandklinik!

Informationen uppdaterades 17 mars 2016 av Vården.se

Behandlingar hos Beiring Tandklinik Kopparmärra

Tandläkarundersökning hos Beiring Tandklinik Kopparmärra i Göteborg

Innan en tandläkarundersökning

Under tandläkarundersökningen

Om problem behöver åtgärdas

Välkommen till Beiring Tandklinik!

Tandhygienist hos Beiring Tandklinik Kopparmärra i Göteborg

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ...

Innan ett besök hos tandhygienist

Du behöver inte förbereda dig på något speciellt sätt innan ett besök hos tandhygienist men att ha nyborstade tänder är bra.

Vad gör tandhygienisten under en behandling?

En tandhygienist tar bland annat bort tandsten, beläggningar och överskott av fyllning. Även putsning och polering av dina tänder kan utföras.

Efter ett besök

Tandhygienisten kommer också att ge dig tips på hur du själv tar hand om dina tänder på bästa sätt för att du skall ha en god tandhälsa.

Akuttandvård hos Beiring Tandklinik Kopparmärra i Göteborg

Har oturen varit framme och en tandvärk kommit akut eller har du haft ont en längre tid? Vi försöker alltid att finnas tillgängliga för a...

Vi försöker alltid att finnas tillgängliga för akuttider för att så snabbt som möjligt kunna åtgärda orsaken till ditt problem, då vi vet att detta kan skapa en enorm smärta och obehag för dig som patient.

Hur kan vi behandla dig på en akuttid?

På akuttider diagnosticerar vi och hittar orsaken till din tandvärk eller ditt problem. Finns tid så gör vi en permanent lösning, men ibland är man tvungen att komma på fler besök för att åtgärda skadan helt och hållet.

Det finns en mängd orsaker till varför man kan få ont i munhålan, tänderna eller ifrån sitt tandkött:

• Djup nervnära karies
  • Tandrotsinfektioner
  • Frakturerade tänder och fyllningar som blir vassa och skapar sår på kind eller tunga
  • Slemhinneförändringar
  • Virusinfektioner
  • Tandsten som kommit djupt under tandköttet och givit en kraftig inflammation vilken har akutiserat
  • Rotytor som är blottlagda vilket retat upp nerven i tanden så att den blivit överkänslig
  • Att man ramlat och slagit sig och fått skador på tänder eller käkben i samband med detta.

Välkommen att ringa oss så vi kan hjälpa dig så snart som möjligt med just ditt akuta problem.

Tandblekning hos Beiring Tandklinik Kopparmärra i Göteborg

Vi utför tandblekning med det amerikanska Zoomsystemet, som har en dokumenterat god effekt. Innan blekning måste du ha en nyligen gjord undersökning av dina tänder, då det annars kan finnas risker med att genomgå behandlingen.

Att tänka på inför en tandblekning

Det är viktigt att se så att tidigare fyllningar är intakta, så att blekningsgelen inte skadar eller retar nerven inne i tanden. Finns det fyllningar på framtänderna så kan dessa komma att behöva att bytas ut då kompositmaterialen inte bleks på samma sätt som tanden.

Innan blekningen så är det också viktigt att man får polerat bort missfärgningar och plackbeläggninar på tänderna så att man får maximal effekt av sin behandling.

Skalfasader

I vissa fall rekommenderar vi istället en estetisk behandling med skalfasader då det är väldigt individuellt hur vita tänderna blir och tanden bleks i 1:1, vilket innebär att har man en färgförändring på tanden så kommer den blekas samtidigt som den övriga ytan också gör det och då är resultatet att det fortfarande är en nyansskillnad men vitare.

De flesta tycker att behandlingen blev så bra, så man väljer att stanna här, men vissa patienter är intresserade av en helt jämn tandfärg och då är alternativet skalfasader, vilket också är en rekommenderad behandling om man har väldigt stora fyllningar på tänderna i fronten.

Välkommen till oss och att boka tid för att få ett vitt leende.

Tandimplantat hos Beiring Tandklinik Kopparmärra i Göteborg

Tandimplantat är en väldokumenterad behandling för att ersätta förlorade tänder. Fördelarna är många när det gäller att ersätta en tand med implantat.

Det är mycket hög lyckandefrekvens och man kan undvika att borra på de närliggande tänderna, vilket man annars behöver då man preparerar tänderna inför en brokonstruktion.

Straumann Implant System

Vi arbetar i huvudsak med Straumann Implant system när vi utför kirurgin och protetiken. Straumann är ett ytterst väldokumenterat implantatsystem med många studier och mycket forskning bakom sina implantat.

Vi utför både den protetiska och kirurgiska rehabiliteringen på implantatsidan och vi har även protetiska verktyg för att kunna jobba med Astra, Nobel Biocare och 3i.

Detta är framför allt om man har fått en implantatkonstruktion på någon av dessa implantatsystem, som har gått sönder och man behöver få den reparerad eller om man behöver göra en ny. Mer om Straumann finns att läsa här.

Viktigt att tänk på när man fått implantat

Det är viktigt att veta att ett implantat fungerar som en ny tandrot. Man kan inte få karies på implantaten eller kronan, men det är lika viktigt att man håller rent runt ett implantat med tandborste och tandtråd, så att man inte får skador på fästet till den nya "roten".

Vilka förutsättningar man har för att få implantat kontrolleras vid undersökningen, då vi kontrollerar hur benvolymen ser ut samt kartlägger nervstrukturer inför behandlingen.

Vi har en diskussion angående förväntningar och resultat och ibland kan det vara rekommenderat att göra en tandbro, om det till exempel finns risk för nervskador eller om tänderna bredvid tandluckan har äldre volymiösa fyllningar som är skadade sedan innan.

Välkommen att boka tid hos oss för en undersökning och konsultation för hur vi kan återskapa din bettfunktion och ditt leende.

Tandreglering - Inman Aligner hos Beiring Tandklinik Kopparmärra i Göteborg

Inman Aligner är en tandregleringsapparatur som hjälper oss att få raka tänder i över- och underkäksfronten. Behandlingen är framförallt för tänder som har hamnat i en trångställd position och där man upplever att "tänderna inte riktigt får plats" i tandbågen.

Behandlingen som blivit väldigt populär, då den är enkel, snabb och avtagbar vilket gör att man inte behöver ha den i sin mun dygnet runt, reglarar framförallt områdena mellan hörntänderna.

Inman Aligner användes 16-20h/dag. Beroende på sin enkelhet har behandlingen blivit mycket populär. En normal behandling tar ca 12 veckor, vilket gäller ca 80 % av våra fall, men kan ta upp till 6 månader vid mer komplicerade situationer. Ca 80% av alla felställningar som vi upplever som ej estetiskt tillfredsställande är oftast möjlig att lösa med Inman Aligner.

Det viktigaste vid en trångställining är att skapa plats för att "knuffa" in tänderna i tandbågen igen. Denna plats skapas med att man försiktigt slipar lite mellan tänderna (stripsar) och det finns alltid en begränsning för hur mycket man kan stripsa på en tand utan att skada den.

Detta kartläggs på en undersökning av dina tänder om du är lämplig för Inman Aligner eller om det är rekommenderat att genomgå konventionell tandreglering och då hjälper vi till med att remittera dig till en specialist i detta.

Välkommen att boka tid till oss för att se om du är en av de som kan få rakare tänder med hjälp av Inman.

Bettskena hos Beiring Tandklinik Kopparmärra i Göteborg

Bettskenor är en väldigt effektiv behandling för att skydda dina tänder och din emalj vid tandpressning eller tandgnissling, men fördelarna är många.

I perioder av stress kan muskulatur i nacke och axlar sprida sig upp mot huvud-käkmuskulaturen och göra att vi "biter ihop" mer, vilket kan reslutera i att vi gnisslar eller pressar tänderna.

Tänderna ska naturligt bara vara i kontakt med varandra när vi äter så all ytterliggare påfrestning gör att våra tänder slits mer och detta påverkar såväl tandemalj, som tidigare gjorda konstruktioner vilka då kan få en kortare livslängd.

Vid en underökning kan man ofta uppmärksamma om du har slitage eller nötningar på tandens emalj och i många fall leder den överarbetade tugg- och bitarmuskulaturen till att man ofta har huvudvärk. Märker vi detta på undersökningen så får du rekommendationen att skaffa en bettskena.

När använder man en bettskena?

Bettskenan används framförallt nattetid och sitter vanligtvis på tänderna i överkäken. Det är en individuellt anpassad bettskena som avlastar underkäkens pressande och gnisslande mot överkäken och helt enkelt "tvingar" underkäken och dess muskulatur att slappna av.

Bettskenan skall alltid vara hård och täcka samtliga tänder, vilket inte alla bettskenor som man köper "ute på stan" gör. Behandlingen spar tandsubstans och tidigare lagningar på dina tänder och oftast blir morgonhuvudvärken mindre.

Tanken med bettskenan är att man ska få den i tid innan man hunnit att gnissla ner tänderna för mycket. Det sker oftast inte mycket från år till år, men risken är att man efter 10 års gnisslande har tänder som har en annorlunda form och ser kortare ut.

Att man sedan gnisslat bort emalj gör att den inre ytan av tanden, dentinet, ibland blottas och då detta är en känsligare yta så är det lättare att nerven i tanden reagerar mot kallt och varmt vilket kan vara obehagligt när man äter eller dricker.

Välkommen att fråga oss om dina tänder behöver bettskena.

Martin Beiring

Martin Beiring