Carlandersparken 1, Göteborg - Visa på karta

4,9

Logo Carlanderska

Om Carlanderska

Välkommen till Carlanderska – möjligheternas sjukhus!

Vi är en del av sjukvårdsutbudet i Västra Götaland. Därför har vi en nära samverkan med den offentliga vården såväl som med försäkringsbolag, enskilda företag och privatpersoner.

Verksamheten vid Carlanderska utförs av ett flertal vårdgivare i samspel. Stiftelsen består av följande operativa enheter: Operation-Vårdavdelning, Röntgen och Vårdcentral Carlanderska-Carlandergruppen. Samarbetspartners inom huset uppgår till ett tiotal olika mottagningar.

Specialistläkare

Vi har ett stort antal specialistläkare knutna till oss; alla med gedigen erfarenhet och med en bredd som ger oss möjlighet att upprätthålla vår ambition om det kompletta sjukhuset med väl fungerande vårdkedjor under ett och samma tak.

Hos oss finns följande verksamheter:

Hos oss finns följande verksamheter:

Historien bakom Carlanderska Carlanderska sjukhemmet byggdes 1927 efter ritningar av arkitekten Arvid Bjerke. Ursprunget var en donation till Göteborgs stadsfullmäktige på 750.000 kronor från två familjer Carlander (John Christofer med hustru Isabella samt Axel med hustru Hedvig).

Pengarna skänktes till uppförandet av ett privat sjukhem i Göteborg och skulle motsvara Sophiahemmet i Stockholm.

Idag är Carlanderska ett modernt sjukhus med ett stort utbud inom de flesta specialiteter.

Välkommen till Carlanderska – möjligheternas sjukhus!

Informationen uppdaterades 15 oktober 2019 av Vården.se

Karta - Carlandersparken 1, Göteborg

Carlanderska

4,9

11:00 - 05 nov, 2019

14:56 - 19 okt, 2019 skrev:

Under min operationtid kände jag mig som jag var den enda patienten där. Jag var verkligen i centrum och blev ypperligt behandlad. Natt som dag. Nattsköterskan Elisabeth sjöng t o m gonattvisa när jag hade svårt att sova.

• Fråga ställd 22:47 24 okt 2019

Åtgärdar ni brock i magen på kropps pulsådern?

Hej Lizzie Birgitta Nilsson

Nej, vi opererar inte bråck på kroppspulsådern.

Mvh Cecilia Ceder, leg. Sjuksköterska

• Fråga ställd 11:19 20 jun 2019

hej, kan man teckna en privat sjukfallsföräkring ( inte olycksfall uten medicinskt) hos er? Jag är 65 år o är anställd o arbetar o frisk.

Carlanderska svarar:

Hej Margareta! Försäkringen tecknas hos något av försäkringsbolagen, som sedan bokar tjänster via oss. Vi har avtal med de flesta större bolagen.

Madeleine Andrén, Adm

• Fråga ställd 09:48 18 jun 2019

Hej !
    Jag har haft yrsel och huvudvärk en längre tid . Det har stegvis ökat . Har varit hos naprapat 5 ggr. och hos närhälsan . Tagit massa blodprover , EKG och fått övningar hos sjukgymnast . Är sjukskriven för att vila . Jag har frågat om en hjärnröntgen , men inte fått gehör för det . Kan ni hjälpa mig ? Vad kostar en hjärnröntgen ?
    Mvh Marie-Louise

Hej Marie-Louise!

Tack för din fråga.
    För att få komma till röntgen så krävs en röntgenremiss.
    Priset kan vara olika beroende på frågeställning och vilken typ av undersökning. (MR hjärna eller DT hjärna)
    Man kan som patient både vara privatbetalande , ha en sjukförsäkring samt att remitterande klinik står för kostnaden.

Inger

RÖNTGEN

rontgen@carlanderska.se

Carlanderska
    405 45 Göteborg
    Tel dir: +46 31 – 81 80 20

• Fråga ställd 17:52 30 maj 2019

Vad kostar op av navelbrock?

Hej!
    Just nu har vi inte möjlighet att ta emot privatsökande patienter, kanske till hösten.
    En navelbråcksoperation kostar mellan 15000 - 28000 kr beroende av hur stort det är. Ett bedömningsbesök behövs och det kostar 970 kr.

Med vänlig hälsning Cecilia sjuksköterska

• Fråga ställd 07:18 24 maj 2019

Jag undrar om man som privatpatient kan få en operation utförd på endokrinkirurgi (konstaterad bisköldkörtel överproduktion) ?

Hej Elisabeth!
    Tag kontakt med oss på endokrinkirurgi för vidare besked, 031-818077.

Carlanderska Endokrinkirurgi