Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors

Göteborg

Välkommen till Cognova och leg psykoterapeut Jan Strömfors!

Jag är socialpsykolog och utbildad i kognitiv psykoterapi (steg 1) och psykodynamisk psykoterapi (steg 2).

Med en socialpsykologisk grund är det naturligt för mig att fokusera på de relationer som format oss som individer och som Du kan få hjälp att hantera genom ett terapeutiskt arbete.

Psykodynamisk eller kognitiv skola?

Att besitta färdigheter i både den psykodynamiska och kognitiva skolan innebär att jag kan erbjuda Dig att arbeta med insikter som rör Din livshistoria och bakgrund såväl som mer handfasta kognitiva verktyg som Du får användning för här och nu. Oftast berikar de båda metoderna varandra.

Idag hör man ofta att den kognitiva psykoterapin endast går på ytan och den psykodynamiska berör djupare skikt inom människor. Till viss del kan väl det stämma, men för mig är det viktigaste med att erbjuda Dig båda skolorna att Du som klient får tillgång till den terapivariant som Du känner dig trygg att arbeta inom – tillsammans med mig.

För en del människor kan det kännas viktigt att få en förståelse för hur dessa föreställningar uppkommit för att det ska kunna ske en utveckling, för andra är själva förändringen i fokus för vårt arbete tillsammans.

Hur går det till och vad kostar det?

Du är välkommen att kontakta mig för ett första sonderande och förutsättningslöst samtal där vi också kommer överens om kostnaden och omfattningen av vårt arbete.

Vi finns i Göteborg och Borås

På mottagningarna i Göteborg och Borås erbjuder Cognova enskilda psykoterapier enligt ovan.

På mottagningen i Borås har Cognova, i samarbete med Capaxum, utvecklat en unik process för att skräddarsy behandlingar för risk- och missbruk av alkohol och droger. Vi har därmed möjligheter att arbeta med beroendeproblematik såväl enskilt som i grupp.

Förutom 12-stegsinriktning och Community Reinforcement Strategy (CRA) erbjuder vi en helhetsinsats med inslag av Acceptance and Commitment Therapy (ACT) och Affektfokuserad korttidsterapi, en metod som visat sig mycket verksam för just beroendeproblematik.

Som ytterligare del i behandlingen kan vi erbjuda Traditionell Kinesisk Medicinsk Akupunktur och Biofeedback.

Främst vänder vi oss mot HR-avdelningar inom företag och offentlig förvaltning, men också enskilda sökanden är välkomna. Kontakta oss gärna för ytterligare information!

För mig är det angeläget att Du som klient verkligen ser förändringar hos dig själv och i din vardag.

Våra behandlingar

• Samtalsterapi
  • Stödsamtal
  • Traumabearbetning
  • Ångest

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Informationen uppdaterades 30 mars 2015 av Vården.se

076-307 38 28
Visa telefonnummer

Tegnérsgatan 20, Göteborg - visa på karta

• Enligt överenskommelse

4,7

Behandlingar hos Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors

• Depression

Att vi människor, i samband med vissa livssituationer, känner oss nedstämda eller ledsna är en ganska naturlig del av våra liv. En depressio... Läs mer

• EMDR

Vad är EMDR? Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) är en psykoterapeutisk metod som kan hjälpa dig att minska besvären eft... Läs mer

• KBT

Vad är KBT? KBT står för kognitiv beteendeterapi och är en terapiform där vikten ligger på samspelet mellan individen och dess omgivning.... Läs mer

• Psykodynamisk terapi

Inom psykoterapi finns det två inriktningar, kognitiv beteendeterapi (KBT) och psykodynamisk terapi. Kort sagt innebär psykodynamisk terapin... Läs mer

• Ångest

Vad innebär ångest? När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna ... Läs mer

• Jan Strömfors

Psykoterapeut

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

4,7

• 18:01 - 17 mar, 2017 skrev:

Omtänksam och mycket kompetent. Bryr sig om sina klienter. Lite väl mycket freudiansk inrikning, men är man intresserad av att förstå sig själv så är Jan utmärkt.

• 20:06 - 23 feb, 2017 skrev:

Mycket nöjd med behandling och resultat

• 13:07 - 27 jan, 2017 skrev:

Terapien har hjälpt mig med att komma till kärnan av många inre konflikter som jag har haft i flera år, detta har också gett mig en mycket bättre förståelse av mig själv. Jag har fått mycket mer ro inombords nu. Terapien har varit till stor nytta.

• 18:49 - 04 aug, 2016

• 23:47 - 05 feb, 2016 skrev:

Jag vände mig till Jan för hjälp att ta mig igenom en väldigt tuff period i mitt liv, jag hade tidigare en halv skeptisk inställning till psykologer/psykoterapeuter. En inställning som snabbt ändrades, första intrycket var att Jan faktiskt genuint bryr sig om sina patienter. Jag rekommenderar starkt Jan Strömfors!

Jag mår idag bättre än vad jag någonsin gjort tidigare, allt tack vare våra möten!