• 031- 15 09 02

Götgatan 14, Göteborg - Visa på karta

Logo Tandläkare Anders Ewert

Göteborg

Välkommen till Tandläkare Anders Ewert!

Vi håller till mitt i centrala Göteborg, Götgatan 14, inne i Nordstan, där det är nära till både spårvagn och parkering.

Vi erbjuder all typ av tandvård, från blekning till implantat!

På kliniken är vi totalt tre tandläkare som är verksamma under ett gemensamt varumärke, Tandvården i Nordstan. Kliniken har funnits i 28 år och blir uppdaterad hela tiden med det senaste inom tandvården.

Ljusa, fräscha lokaler ihop med glad och trygg personal gör att du kommer att trivas hos oss. Du kan känna dig trygg!

Informationen uppdaterades 20 maj 2016 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkare Anders Ewert

Bettskena hos Tandläkare Anders Ewert i Göteborg

fr. 3 250 kr

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Är besvären svår så att man inte kan träna bort dem kan man vara i behov av en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi på Tandläkare Anders Ewert kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäkens tänder och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, men efter några månader brukar problemen bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

fr. 3 250 kr

Rotfyllning hos Tandläkare Anders Ewert i Göteborg

fr. 3 180 kr

När behövs en rotfyllning? En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad och inflammerad. Om pulpan blir infekterad kan inte kroppens försvar skydda mot bakterierna.

Rotfyllningen innebär att man tar väck nerv och blodkärl inne i tanden och fyller den med en neutral gummimassa (guttaperka) så att bakterierna försvinner och inte längre kan attackera.

Efter en rotfyllning

Du kan känna visst obehag efter behandlingen men det brukar försvinna efter någon dag.

fr. 3 180 kr

Tandblekning hos Tandläkare Anders Ewert i Göteborg

2 800 kr Över- och underkäke

Här hos oss på Tandläkare Anders Ewert kan vi erbjuda en rad olika behandlingar inom estetisk tandvård. Oavsett vilken behandling du vill ha hjälpa med kan du vara trygg i att vi erbjuder den allra bästa och säkraste tekniken i en lugn och stressfri miljö.

Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos tandläkaren. Metoden går ut på att använda en blekande gel som heter Day White.

Hur går tandblekning hos oss till?

Vi har sett bäst resultat med den teknik där Du som patient får tandskenor som du sedan tillsammans med en gel använder hemma.

Vi börjar därför med att göra avtryck av Dina tänder och utifrån avtrycket framställer vi en skena som du får ta med Dig hem tillsammans med blekningsgelen.

Behandling hemma sker under ca 30 minuter per dag. Att bleka tänderna själv tar upp till en vecka, och om missfärgningarna är svåra kan det ta längre tid.

2 800 kr

Över- och underkäke

Tandimplantant hos Tandläkare Anders Ewert i Göteborg

Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titanskruvar som fästs i tandbenet, på dessa titanskruvar fäster man sedan sk distanser och på dessa distanser fästs slutligen de konstgjorda tänderna.

Kontakta oss för konsultation om tandimplantant.

Tandläkarundersökning hos Tandläkare Anders Ewert i Göteborg

fr. 850 kr

Tillsammans med oss lägger vi upp en individuell behandlingsplan för Dig. Det vanliga, om man inte har några större problem, är att man gör en undersökning per år. De vanligaste problemen är karies och tandlossning och det är viktigt att upptäcka detta i tid, därför rekommenderas man att gå på regelbundna besök hos sin tandläkare.

Innan ett besök

Du behöver inte förbereda dig på något speciellt sätt innan en tandläkarundersökning förutom att det såklart är bra om Du har borstat tänderna lite extra noggrant.

Under tandläkarundersökningen

Vid undersökningen kontrollerar vi manuellt och med hjälp av röntgen om Du har hål, hur tandköttet ser ut och om det finns risk för tandlossning.

Om det visar sig att du har några problem som behöver åtgärdas, till exempel ett hål så kommer vi tillsammans fram till hur och när det skall åtgärdas.

Tandläkarundersökning

Undersökningen innefattar olika moment beroende på behov. Detta gör att priset kan variera mellan 500-1100 kr.

fr. 850 kr

Leg. tandläkare

Ann-Sofie Helin

Ann-Sofie Helin

Tandsköterska

Karta - Götgatan 14, Göteborg

• 19:48 - 18 dec, 2017 skrev:

Efter att ha fått hjälp med tandutdragningar, rotfyllningar, kronor m.m. Under årens lopp blir mitt omdöme. Förbaskat skicklig och tillmötesgående tandläkare och sköterska 👍

• 16:56 - 29 nov, 2017

• 12:47 - 22 sep, 2017 skrev:

Världens bästa tandläkare, lugn, kompetent, vänlig, och det gör inte ont ens när han drar visdomständer :)

• 13:27 - 20 dec, 2016

• 20:52 - 13 apr, 2016 skrev:

Får alltid snabbt hjälp när det behövs.
    Känner mig väl omhändertagen och så är de alltid glada.

• 12:28 - 12 jun, 2015

• 23:21 - 25 jun, 2014 skrev:

Kan varmt rekommendera Anders! Kunnig, lätt att resonera med, alltid trevlig och har rimliga priser. Ann-Sofi är jättegullig! Sedan har de världens trevligaste telefonmeddelanden. Särskilt sången uppskattas. Även om det inte alltid är roligt att gå till tandläkaren så är det trevligt här och man känner en speciell omtanke.

• Fråga ställd 15:24 23 apr 2018

Hej
    Jag är patient på folktandvården i Torslanda. Om jag vill byta till er mottagning skickar Torslanda folktandvård alla uppgifter till er?

Tandläkare Anders Ewert svarar:

Hej Nina! Begär du att tanduppgifter m.m ska skickas till mig så gör dom det!
    Oftast är det inte nödvändigt. Ibland händer det att man måste kolla någon rotfylln el likanande,men som sagt ej ofta.
    Med vänlig hälsning

• Fråga ställd 17:03 29 nov 2017

Hej Anders! Min nyinsatta krona känns jättebra; som min egen tand. Jag har dock fortfarande, en vecka efter behandlingen, ett påverkat smaksinne. När jag sa att viss mat smakade ”ficklampsbatteri” trodde jag det hade med aluminiumkapseln att göra men smaken är fortfarande påverkad. Kan det ha med all bedövningen att göra? Krom och volfram lär ju inte skapa galvaniska spänningar på samma sätt som aluminium. Kan ju gå över av sig själv men är ändå lite fundersam... Ha det gott! /Göran

Tandläkare Anders Ewert svarar:

Hej Göran! Det kan mycket väl vara så att det är bedövn med nålsticket som orsakar "galvanismen". Men helt säker kan man inte vara! Tyvärr är det bara att avvakta. Det borde bli normalt med tiden,men det kan ta sin tid. Hoppas du är nöjd med detta svar! Försökt ringa men bara telesvar. Ha det gott ! Anders

• Fråga ställd 20:24 04 maj 2015

Hej

Jag har fått tand inflammation och varit hos en tandläkare där hon kunde inte åtgärda problemet, undrar om ni gör detta och vad kostar det ungefär. Jag har en krona på den tanden och undrar också på vilket sett gör ni rotfyllning??

Tandläkare Anders Ewert svarar:

Hej Affe! Innan jag kan svara på din fråga,behöver jag en rtg-bild på tanden. Om det "bara "är en krona på tanden,gör man hål i denna,letar upp rotkanalerna,som innehåller nerv o blodkärl och rensar ut dessa om möjligt till rotspetsen,rotfyller med guttaperka+en sealer(pasta) som ska fylla ut rotkanalen ,så att inga nya bakterier kan tränga in. Ibland är kronor försedda med ett stift och då kan det vara omöjligt att rotfylla på vanligt sätt. Man får då,om möjligt,göra en rotspetsoperation. Du har inte uppgett vilken tand det är. Tänder innehåller allt från en rotkanal till fyra beroende på vilken tand det är och därefter varierar priset också. Från 2800- 4800 för själva rotrbehandlingen. Ovanpå kommer det först undersökningskostnad o sedan fyllning som behövs.Som du säkert förstår av detta är det inte lätt att precisera sig eftersom det är ett antal variabler som spelar in. Men du är välkommen om du vill ha mer kontakt o information.
    Med vänlig hälsning