Storgatan 16B, Hälleforsnäs - Visa på karta

• Onsdag - Torsdag 08:00 - 17:00

Logo Hälleforsnäs Tandhälsovård

Flen

Varmt välkommen till Hälleforsnäs Tandhälsovård!

Hälleforsnäs Tandhälsovård är ett familjeföretag som ligger utanför Flen. Företaget är grundat av tandläkarna Gustav och Leif Borg. Leif Borg är född och uppvuxen i Mellösa och sedan 35 år tillbaka jobbar han på Mölndals Tandhälsovård utanför Göteborg.

Idag består Hälleforsnäs Tandhälsovård av ett sammansvetsat team med två tandläkare samt tandsköterska, tandhygienist, receptionist och massör. Hos oss står du som patient i centrum och för oss är kvalitet, noggrannhet och personlig service viktigt.

Få en helhetsbild av din munhälsa

Vi på Hälleforsnäs Tandhälsovård har lång erfarenhet och aktuella kunskaper inom tandhälsovård. Hos oss vill vi att du ska få en helhetsbild av din munhälsa och få kunskap om hur du kan bidra till friska tänder. Tillsammans med dig lägger vi därför upp en strategi och långsiktig plan för dina tänder som passar dig.

Kontakta oss om du har några frågor eller vill boka en tid!

Informationen uppdaterades 22 mars 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

Undersökning av ny patient hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

• - Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss.
  • - Fyra röntgenbilder ingår.

Innan en tandläkarundersökning

Du behöver inte förbereda dig på något speciellt sätt innan en tandläkarundersökning.

Under tandläkarundersökningen

Vid undersökningen kontrollerar tandläkaren manuellt och med hjälp av röntgen om man har hål, hur tandköttet ser ut och om det finns risk för tandlossning.

Om problem behöver åtgärdas

Varmt välkommen!

Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss.; Fyra röntgenbilder ingår.

Munhygienbehandling hos tandhygienist hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

• - Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar.
  • - Fluorbehandling vid behov.
  • - Munhygieninstruktion och kontroll av tidigare behandling.

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord arbetar de med förebyggande munhälsa.

Innan ett besök hos tandhygienist

Du behöver inte förbereda dig på något speciellt sätt innan ett besök hos tandhygienist.

Vad gör tandhygienisten under en behandling?

Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar. Fluorbehandling ges vid behov och hygienisten kontrollerar även tidigare genomförd behandling.

Efter ett besök

Tandhygienisten kommer också att ge dig tips på hur du själv tar hand om dina tänder på bästa sätt för att du skall ha en god tandhälsa.

Välkommen till Hälleforsnäs Tandhälsovård!

Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar.; Fluorbehandling vid behov.; Munhygieninstruktion och kontroll av tidigare behandling.; Ev. kan det behövas flera besök om det är rikligt med tandsten och djupa fickor i tandköttet.

Tandutdragning hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

• - Vanlig utdragning av en tand.
  • - Alla moment ingår.
  • - Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.

En tand kan skadas eller infekteras så pass illa att den måste tas bort. Andra exempel på när man behöver dra ut en tand är om man har en visdomstand.

Behandlingen inleds med en ordentlig undersökning av tanden och du får sedan bedövning innan själva behandlingen börjar.

Vad ingår i priset för tandutdragning?

I priset ingår alla moment men om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare. I vissa fall kan det även krävas en kontrollröntgen ca 14 dagar efter behandlingstillfället.

Vanlig utdragning av en tand.; Alla moment ingår.;Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.

Tandlagning på kindtand, tre ytor hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

• - Lagning med plastfyllning, inklusive material.

Om man får ett hål i en tand eller om en gammal lagning gått sönder så behöver tanden lagas. Vi på Hälleforsnäs Tandhälsovård hjälper dig med tandlagning.

Hur går behandlingen till?

Behandlingen inleds alltid med en undersökning. De flest brukar vilja ha bedövning men det är något som man bestämmer själv. Vi tar sedan bort den skadade delen av tanden genom att borra innan hålet lagas, med vilket material diskuterar vi tillsammans men oftast använder vi en porslinslagning.

Efter behandlingen

Om du har fått bedövning så sitter den ofta i ett par timmar efter behandlingen, men du kan använda tanden som vanligt även om det är bra att vara lite försiktig.

I priset ingår alla moment i behandlingen inklusive material.

Lagning med plastfyllning, inklusive material.

Rotfyllning av framtand hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

När behövs en rotfyllning?

En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad, det vill säga att man fått karies. Om pulpan blir infekterad kan inte kroppens försvar skydda mot bakterier.

Rotfyllningen innebär då att man gör rent tanden och rotfyller den så att bakterierna försvinner och inte längre kan attackera.

Bedövning

Du får oftast lokalbedövning innan rotfyllning. Om pulpan i den drabbade tanden är död behövs i regel ingen bedövning då risken för att känna smärta är mycket liten.

Efter en rotfyllning

Du kan känna visst obehag efter behandlingen men det brukar försvinna efter någon dag.

För mer information om rotfyllning, välkommen att kontakta oss!

Upprensning och rotfyllning av en framtand med en rotkanal, inklusive alla moment och allt material.

Krona på enstaka tand, helkeramisk hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
  • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel röra sig om karies, slitage eller av en specifik händelse.

När behöver kronan bytas?

Om tanden är så pass förstörd att det inte räcker med att göra en plastfyllning eller att klistra fast en ersättningsdel kan din tandläkare behöva göra en helt ny krona. Den förstörda kronan byts då ut mot en konstgjord.

Vad ingår i priset?

Krona med metall och porslin; helkeramisk krona. Priset gäller när man gör en enda krona. I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

Priset gäller när man gör en enda krona.; I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

Tandimplantat hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

• - Pris efter konsultation

Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder.

Implantatet består av titanskruvar som fästs i tandbenet, på dessa titanskruvar fäster man sedan så kallade distanser och på dessa distanser fästs slutligen de konstgjorda tänderna.

På Hälleforsnäs Tandhälsovård har vi lång erfarenhet av att jobba med tandimplantat.

Välkommen att kontakta oss för konsultation om tandimplantat!

Estetisk tandvård hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

Estetisk tandvård handlar om att förbättra tändernas utseende och estetiska intryck hos personer. Skillnaden till traditionell tandvård är att den i första hand tillvaratar rent medicinska behov, vilket den estetiska tandvården inte gör.

Tandblekning, skalfasader och tandreglering är tre saker som bland annat innefattar estetisk tandvård.

Det finns olika anledningar till varför man väljer estetisk tandvård, exempelvis:

• Sneda och ojämna tänder
  • Missfärgade och mörka tänder
  • Skadade tänder
  • Mellanrum mellan tänderna
  • Svårt att tugga

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Bettskena hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Förebyggande tandvård hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

Hos oss på Hälleforsnäs Tandhälsovård jobbar vi framförallt med förebyggande tandvård. Genom att upptäcka och förebygga i tid besparas du som patient mycket lidande.

Det är viktigt att du utför din dagliga tandvård för att du ska bibehålla ett gott resultat och ha en ren och fräsch munhälsa.

Vi ser helheten

Vid ett besök ger vi dig vår fulla uppmärksamhet där vi alltid ser på din munhälsa som en helhet. Vi är erfaren personal som kan ge dig ett gott omhändertagande.

Vi samarbetar ofta med sjukgymnaster och öron-näsa-halsläkare, men också med andra medicinska och odontologiska specialiteter. Det är för att kunna ge våra patienter den hjälp de behöver.

Om tandproblem skulle uppstå

Vi kan hjälpa dig med all typ av tandvård om det skulle uppstå eventuella problem. Vi informerar och diskuterar med dig kring olika behandlingsförslag innan vi tillsammans fattar beslutet. Därefter får du ett kostnadsförslag att ta ställnings till innan vi påbörjar behandlingen. Det är en trygghet för dig som patient mot oväntade kostnader.

Hos oss kan du mäta blodtryck och blodsocker

Vi är med i Hälsosatsningen som innebär att du kan mäta ditt blodtryck och blodsocker hos oss.

Varmt välkommen till Hälleforsnäs Tandhälsovård!

Akut tandvård hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

På Hälleforsnäs Tandhälsovård kan vi erbjuda dig akut tandvård vid behov. Det kan exempelvis varit om du har: råkat ut för en olycka e...

• råkat ut för en olycka
  • en eller flera tänder har gått sönder
  • en fyllning har lossnat
  • tandvärk.

Vårt främsta mål vid ett akutbesök är att hjälpa dig att bli av med eventuell smärta och förebygga risken att mer skada uppstår. Därefter påbörjar vi vanligtvis behandlingen och bokar sedan in dig på en ny tid för fortsatt omhändertagande av skadan eller sjukdomen.

Välkommen att kontakta oss om du behöver hjälp!

Tandblekning hos Hälleforsnäs Tandhälsovård

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos tandläkaren. Metoden går ut på att använda en blekande gel ibland i kombination med ljusbehandling eller laser.

Före besöket

Om du har hål, tandsten eller missfärgningar måste det åtgärdas innan du kan påbörja en tandblekningsbehandling.

Hur lång tid tar tandblekning?

På en tandvårdsmottagning tar behandlingen ungefär en timme. För ett riktigt bra resultat kan behandlingen behöva upprepas en till två gånger vid olika tillfällen.

Har tandblekning några biverkningar?

Ett par dygn efter behandling kan du uppleva ilningar och ha ett irriterat tandkött. På lång sikt har tandblekning inte några biverkningar.

Varmt välkommen att bleka tänderna hos oss!

Gustav Borg

Leg. Tandläkare

Tina Elfving

Tandsköterska

Karta - Storgatan 16B, Hälleforsnäs

• 13:52 - 08 jul, 2018 skrev:

All personal är extra duktiga på sitt jobb. Mycket bra information om olika alternativa behandlingar. Jag har aldrig känt mig besvärlig, som jag gjort i Folktandvården, fast jag inte skött mina tänder perfekt. I Hälleforsnäs har jag gjort två rotfyllningar bland annat. Gustav har "magiska händer" = han har väldigt bra finmotorik. Tar i lagom hårt vid olika moment. Alla är verkligt intresserade av bästa möjliga resultat, varje gång. Jag känner mig trygg med Hälleforsnäs Tandhälsovård.

• 21:00 - 26 jun, 2018

• 20:42 - 01 okt, 2015 skrev:

Mer än MYCKET NÖJD

• Fråga ställd 14:39 31 okt 2017

Vad kostar en rotfyllning?

Hälleforsnäs Tandhälsovård svarar:

Hej Lars. Tror det finns info om det på vår hemsida. Svårt för mig att veta vilken tand du har besvär med, om du har besvär med någon tand och om det kan tänkas behövas någon mer behandling. Du är välkommen för att boka en tid för konsultation. Telefon 0157 40060 MVH Gustav Borg

• Fråga ställd 20:50 16 aug 2017

ja är ny inflyttat och behöver en tid.hur gör ja

Hälleforsnäs Tandhälsovård svarar:

Hej. Det enklaste är nog att ringa och boka tid. 0157-40060. Vi är på plats nu på måndag igen. MVH Hälleforsnäs Tandhälsovård