Smärtrehabiliteringsmottagningen vid Akademiska sjukhuset, Uppsala

Om Smärtrehabiliteringsmottagningen vid Akademiska sjukhuset, Uppsala

Vi vänder oss till dig med långvarig smärta. Innan du tar kontakt med oss på smärtrehabiliteringen är det viktigt att du upplever dig färdigutredd och att ni provat er fram till den bäst fungerande medicineringen. Märker du, trots dessa åtgärder, att du inte får ditt liv med smärtproblem att fungera, så är det läge att ta kontakt med oss.

För att komma till oss krävs en remiss. Om den blir accepterad kommer du kallas på ett nybesök till en läkare. Läkaren kan då rekommendera olika åtgärder, exempelvis en fördjupad bedömning i ett av våra smärtrehabteam. Teamet bedömer då vad nästa steg i din rehabilitering bör vara. Det kan eventuellt vara att gå vidare till ett av våra smärtrehabiliteringsprogram. Dessa program har olika innehåll och tempo, men alla har en inriktning mot att hitta en bättre hanteringsstrategi av din livssituation. Därför är det viktigt att du är beredd att prova nya sätt att förhålla dig till din situation. Behandlingen bygger på KBT (kognitiv beteendeterapi) och är oftast i grupp.

Akademiska sjukhuset, Ingång 79 - visa på karta
  • Måndag - Torsdag 08:00 - 16:30 Sjuksköterska