Minnes- och geriatrikmottagningen vid Akademiska sjukhuset, Uppsala

Om Minnes- och geriatrikmottagningen vid Akademiska sjukhuset, Uppsala

Diagnostik och behandling av sjukdomar som drabbar minnet och andra kognitiva funktioner är ett område under snabb utveckling. Minnes- och geriatrikmottagningen är en specialistinstans för utredning av misstänkt Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar, utan någon nedre åldersgräns. Vi tar emot cirka 400 nybesök per år, merparten på remiss från primärvården och enheter inom Akademiska, och vi har en återbesöksmottagning för patienter och närstående som behöver specialistresurser.

Vi arbetar för att vår verksamhet ska vara lättillgänglig, och kompetensen och kontinuiteten hög. Målet är att stödja patienter och närstående i deras förmåga att behålla god livskvalitet och självständighet. Flera av medarbetarna vid mottagningen är verksamma med forskning, bl.a om utveckling av diagnostik och läkemedelsbehandling, och med undervisning inom området.

Akademiska sjukhuset Ing 79, Uppsala - visa på karta
Geriatrik, Minnestörning