Enheten för transkulturell psykiatri, Akademiska sjukhuset

Om Enheten för transkulturell psykiatri, Akademiska sjukhuset

Enheten för transkulturell psykiatri, ETP-mottagningen är en öppenvårdsmottagning som tar emot flyktingar och invandrare över 18 år. Vi prioriterar nyanlända flyktingar med uppehållstillstånd, invandrare med flyktingtrauma tex krigsupplevelser, etnisk rensning, fängelse- och tortyrupplevelser. I korthet kan ETP erbjuda följande insatser: Utredning och bedömning av patientens psykiatriska och psykologiska besvär samt psykosociala situation, migrations- och integrationsprocess.

Traumafokuserade behandlingar med exponering, mindfulness, drama och narrativ metodik.

Gruppbehandlingar med fokus på trauma och migrationsstress. Psykoedukativa insatser i grupp som en del i invandrarnas introduktionsprogram.

Hälsofrämjande insatser i grupp. Handledning, nätverksarbete och case-managementmetodik i samarbete med bl a FK, AF-Rehab, Uppsala kommun. Konsultationer till vårdgrannar. Medicinering med psykofarmaka vid behov

Målsättningen är att de flesta patienter ska få korttidsinriktade behandlingar

Akademiska sjukhuset, Ingång 10 - visa på karta
  • Måndag - Tisdag 10:15 - 12:00
  • Måndag - Tisdag 13:00 - 15:00
Remiss krävs, remissen ställs till Remiss- och bedömningsgruppen, Verksamhetsområde Affektiva sjukdomar, Akademiska sjukhuset, 751 85 Uppsala
Affektiva sjukdomar, verksamhet

Enheten för transkulturell psykiatri, Akademiska sjukhuset

09:33 - 13 jun, 2019 skrev:

förstaklassig klinik med familjärt omhändertagande.Rekommenderar verkligen!