Neuropsykiatriska mottagningen för vuxna, Uppsala

Om Neuropsykiatriska mottagningen för vuxna, Uppsala

Mottagningen utreder och diagnostiserar misstänkta neuropsykiatriska tillstånd, adhd, autism, Aspergers syndrom och Tourette. Utredningsgången är standardiserad och omfattar en noggrann kartläggning av symtom i vuxen ålder och barndom, funktionsbedömning, psykiatrisk diagnostik samt somatisk undersökning inklusive provtagning. Mottagningen ansvarar även för behandling av adhd och Tourette för personer bosatta i Uppsala och Knivsta kommuner. Behandling sker enligt evidensbaserade metoder på specialistnivå, vilket innefattar psykologisk och arbetsterapeutisk behandling samt farmakologisk behandling. Patienten erbjuds i första hand pedagogiska insatser i grupp på basnivå, med möjlighet till fördjupning. Om patienten inte kan tillgodogöra sig gruppbehandling erbjuds efter bedömning individuella insatser. All behandling utgår från en vårdplan. Mottagningen arbetar enligt stegvis vård.

Akademiska sjukhuset, Ingång 10, plan 4 A - visa på karta
  • Måndag - Fredag 08:00 - 12:00 CallGuide