Beroendemedicinska mottagningen

Om Beroendemedicinska mottagningen

Beroendemedicinska mottagningen riktar sig till personer från 18 år i Uppsala län, som är beroende av alkohol, narkotika och/eller läkemedel. Här arbetar läkare, sjuksköterskor, psykologer och kuratorer.

Vi arbetar enligt Socialstyrelsens riktlinjer för beroendevård. Vi följer tre olika program: alkoholprogrammet, läkemedelsprogrammet och samordningsprogrammet för blandberoende.

Programmen är utformade efter evidensbaserade metoder på specialistnivå. Behandlingen läggs upp efter patientens specifika problematik.

All behandling utgår från en individuell vårdplan som utformas i samråd med patienten. Mottagningen erbjuder även behandling i grupp.

Akademiska sjukhuset, Ingång 10, plan 4B - visa på karta
Alkoholsjukvård, Beroendevård