Om Akademiska Barnsjukhuset, Intensivvårdsavdelningen för nyfödda 95 F, Neonatologi

95F är en Intensivvårdsavdelning där nyfödda barn som behöver stöd och medicinsk hjälp under den första tiden vårdas. Här finns 20 vårdplatser varav 9 är intermediärvårdplatser.

Flertalet barn behöver stöd en begränsad tidsperiod för att klara omställningen till livet utanför livmodern eller för att hämta sig efter en komplicerad förlossning. Barn som föds mycket för tidigt kräver kvalificerade insatser, andra behöver avancerad intensivvård för att överleva en komplicerad sjukdom eller missbildning. Vårdtiden varierar från timmar till månader. Miljön är anpassad till det arbete och den utrustning som är nödvändig, och utformad för att ge det sjuka barnet och dess föräldrar ett så rofyllt, tryggt och avskilt utrymme som möjligt. De familjer som vistas här en längre tid får ett kontaktteam som består av undersköterska, sjuksköterska, läkare och kurator.

På intermediärvårdplatserna finns de mer stabila barnen där de vårdas dygnet runt av sina föräldrar med stöd av personal.

Akademiska sjukhuset, Ingång 95/96, sv - visa på karta
Intensivvård, barn och ungdom