Mag- och tarmmottagningen för barn och ungdom, Uppsala

Om Mag- och tarmmottagningen för barn och ungdom, Uppsala

Vi utreder och behandlar barn och ungdomar med mag-, tarm- och leversjukdomar eller näringsproblem till följd av sjukdom. Till enheten remitteras barn och ungdomar i första hand från barnläkare i öppen vård, som vi har nära samarbete med, men även från vår region. Enheten utför utredningar med skopi, så kallad tittundersökning, på operationsavdelningen under sövning. Undersökningar med ultraljud, röntgen och magnetkamera och med en sladdlös sväljbar videokamera används för att utreda sjukdomar i mag- och tarmkanalen. I teamet ingår läkare, specialistsjuksköterskor, dietister, psykolog och kurator.

Akademiska sjukhuset, Ingång 95/96 - visa på karta
Medicin, barn och ungdom