Hjärtmottagningen för barn och ungdom, Uppsala

Om Hjärtmottagningen för barn och ungdom, Uppsala

Till oss kommer barn med olika hjärtfel för undersökning och behandling. Här undersöks hjärtat med hjälp av ultraljud, EKG och arbetsprov. Vi går också in i hjärtat och undersöker med en kateter och avancerade röntgenmetoder. En del hjärtfel kan lindras och några botas med kateterteknik. Barn med hjärtfel följs upp på denna mottagning under många år och träffar vanligtvis samma personal vid varje återbesök. Akademiska barnsjukhuset är rikscentrum för barn och ungdomar med störningar i hjärtrytmen. Här görs även utredningar och uppföljningar av barn med andra medfödda hjärtfel. I teamet ingår läkare, sjuksköterskor, dietister och psykolog, alla med specialutbildning inom området.

Akademiska sjukhuset, Ingång 95/96 - visa på karta
Kardiologi, barn och ungdom