Endokrinmottagningen för barn och ungdom, Uppsala

Om Endokrinmottagningen för barn och ungdom, Uppsala

Hos oss utreds och behandlas bland annat barn som har störningar i sköldkörteln, brist på tillväxthormon eller nedsatt förmåga att bilda kortison. För tidig eller för sen pubertetsutveckling, rubbningar i kalkbalansen och medfödda ämnesomsättningsrubbningar är andra tillstånd som vi behandlar. Utvecklingen inom genetik och molekylärbiologi har gett många möjligheter till diagnostik av medfödda rubbningar i ämnesomsättning och hormonbalans. Barnavårdscentralernas och skolhälsovårdens kontroller av längd- och viktutveckling är en viktig grund för att fånga upp avvikelser hos barn. I teamet ingår läkare, sjuksköterskor, dietister och psykolog, alla med specialutbildning inom området.

Akademiska sjukhuset, Ingång 95/96 - visa på karta
  • Måndag - Fredag 08:00 - 16:00 Telefonsvarare