Psykiatriska mottagningen Strängnäs, Strängnäs
mental health

Psykiatriska mottagningen Strängnäs

, Strängnäs

Finningevägen 40, 645 40 Strängnäs, 63188 Strängnäs

Välkommen till Psykiatrisk mottagning Strängnäs!
Vi är en allmänpsykiatrisk specialistmottagning som behandlar svårare psykiatrisk problematik, t.ex. bipolär sjukdom, svårare depressioner, ADHD och psykossjukdomar.
För beroendeproblematik vänligen kontakta Beroendecentrum i Eskilstuna.
Vi är cirka 30 personer som arbetar på psykiatriska mottagningen. Tillsammans kan vi erbjuda ett brett utbud av behandlingar så som olika psykoterapiinriktningar, enskilt och i grupp, läkemedelsbehandling, psykiatrisk omvårdnad, informationsföreläsningar för patient och anhöriga, och rehabilitering.
Vi har ett nära samarbete med olika enheter inom sjukvården, t ex din behandlare på vårdcentralen. Samarbete sker också med andra aktörer, t ex olika verksamheter inom kommunen, försäkringskassan och arbetsförmedlingen.
Att söka behandling hos oss. I Region Sörmland finns en vårdöverenskommelse mellan vårdcentraler och specialistpsykiatri där vårdcentralen är den första vårdnivån vid psykisk ohälsa. Därför ska du i första hand kontakta din vårdcentral. Om din behandlare på vårdcentralen och du anser att du behöver komma till specialistpsykiatrin kan de skicka en remiss hit för konsultation eller bedömning. Du har också möjlighet att själv göra en egenremiss via 1177 eller genom att kontakta vår rådgivningssjuksköterska på telefonnummer 0152-261 19. På 1177 kan du även t ex lämna återbud förnya recept och skriva ett meddelande. Vårdgaranti och valfrihetsservice Du har som patient rätt till fritt vårdval. Om du har frågor om väntetider och vilka regler som gäller för just dig kan du alltid kontakta Region Sörmlands vårdgaranti- och valfrihetsservice på tfn 0155-247730 Har du frågor? Välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 10:54 - 13 mar, 2024

Psykiatri, vuxna