Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna

Lista dig

Rademachergatan 1 - Visa på karta

Logo Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna

Eskilstuna

Vårdcentralen Fristaden är en vårdcentral med ett modernt vårdkoncept beläget i nybyggda lokaler i centrala Eskilstuna. Vi är en verksamhet med hög tillgänglighet och kompetens.

Friskvård och hälsa

Vår verksamhet drivs med fokus på personliga relationer och närhet. Vi arbetar både med vård och sjukdomsförebyggande insatser, friskvård och hälsa för våra patienter.

Vårdcentralen Fristaden har även samarbeten med gym, idrottsföreningar och andra hälsofrämjande instanser.

Vård med omsorg

Omsorgen hos oss handlar lika mycket om friskvård som sjukvård och vi har fokus på personliga relationer och närhet med varje vårdtagare.

Hos Vårdcentralen Fristaden har vi hög kompetens och här arbetar läkare, distriktssköterskor, kurator, sjukgymnaster, arbetsterapeut, dietist och fotvårdsspecialist.

Vi har landstingsavtal och högkostnadskort gäller.

Välkommen till Vårdcentralen Fristaden!

Informationen uppdaterades 13 januari 2016 av Vården.se

Behandlingar hos Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna

Sjukgymnastbehandling hos Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna

100 kr

Sjukgymnastik genomförs för att underhålla, få tillbaka, rehabilitera och möjliggöra bästa rörelseförmåga för att uppnå ett bra arbets- och vardagsliv.

Inför ett besök hos sjukgymnast

Du behöver inte förbereda dig på något speciellt sätt när du skall till en av våra sjukgymnaster.

Under ett sjukgymnastbesök

Sjukgymnasten börjar med att ta reda på mer om dina besvär. Du får själv berätta om dem och sjukgymnasten undersöker samtidigt din rörelseförmåga och genomför olika enklare tester.

Som sjukgymnast kan man använda sig av många olika metoder för att åtgärda olika problem.

Efter besöket

Oftast mår du bättre efter ett besök och upplever en ökad rörlighet. Du kan dock känna dig lite trött och att du har "träningsvärk" i de muskler som blivit behandlade.

Välkommen att kontakta oss på Vårdcentralen Fristaden för mer information!

100 kr

Hälsokontroll hos Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna

Hos på Vårdcentralen Fristaden kan du, personalen på ditt företag eller idrottslaget komma på hälsokontroll. Varför en hälsokontroll? ...

Varför en hälsokontroll?

En hälsokontroll görs för att se över dina levnadsvanor för att du ska må bra och slippa bli sjuk. Det är bra att upptäcka eventuella avvikelser så fort som möjligt för att få bästa möjliga vård.

I samarbete med Landstinget Sörmland erbjuder Familjedoktorerna provtagning och hälsosamtal till dig som fyller 40, 50 eller 60 år. Hälsosamtal är ett stöttande och motiverande samtal kring hälsa och levnadsvanor. Du får hjälp att plocka fram din egen kraft och se dina möjligheter att påverka hälsan.

Hälsokontroll för företag, föreningar och privatpersoner

Vi erbjuder även hälsokontroller för både företag, föreningar och privatpersoner. Välj på färdiga paket eller låt oss skräddarsy en lösning baserat på era behov.

Kontakta Karin Eliasson för frågor och offert. Mejla karin.eliasson@pvg.dll.se eller ring 016 – 541 12 21.

Vaccination hos Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna

Vi på Vårdcentralen Fristaden erbjuder vaccination för hela familjen. Vad kan man vaccinera sig mot? Människor kan vaccinera sig mot o...

Vi på Vårdcentralen Fristaden erbjuder vaccination för hela familjen.

Vad kan man vaccinera sig mot?

Människor kan vaccinera sig mot olika sjukdomar vid olika tillfällen i livet. Det kan vara barnvaccination, resevaccination eller mot säsongsinfluensan.

Vad innebär det att vaccinera sig?

När en person vaccinerar sig tillförs kroppen delar av ett smittämne som orsakar en sjukdom. Alternativet till detta är att ge kroppen hela smittämnet fast i försvagad form. Om personen sedan blir smittad av sjukdomen har kroppens immunförsvar redan aktiverats. Kroppen kan då förstöra smittämnet innan sjukdomen bryter ut.

Välkommen till oss på Vårdcentralen Fristaden!

Husläkarbesök hos Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna

På en vårdcentral eller husläkarmottagning arbetar allmänläkare, distriktssjuksköterskor och undersköterskor. Allmänläkare kallas även för husläkare.

Vad kan vi hjälpa dig med?

På Vårdcentralen Fristaden kan vi hjälpa dig med de flesta besvär som till exempel högt blodtryck, astma, allergi, infektioner, nedstämdhet, ångest och hudproblem.

Du kan även få råd i många hälsofrågor och hjälp finns för att sluta röka.

Remiss till en specialist

I de flesta fall kan husläkaren behandla och hjälpa dig med dina besvär, men ibland görs bedömningen att du är i behov av specialiserad vård. Då skriver läkaren en remiss till en specialist. Med en remiss från en husläkare får du snabbare en tid och besöket hos specialisten blir billigare.

Idrottsskadeklinik hos Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna

På Vårdcentralen Fristaden finns Eskilstunas första idrottsskademottagning. Idrottsmedicinskt utbildade sjukgymnaster samt läkare med specialistkompetens inom ortopedi finns hos oss för att snabbt kunna ta hand om dig.

Har du skadat dig senaste veckan i samband med idrott?

Ring 016 -541 12 20 måndagar och onsdagar 10.00 – 10.30. Vi bokar in dig till sjukgymnast följande dag och behöver du träffa vår ortopedspecialist ordnar vi även det vid samma besök.

Vid mer långvariga besvär är du välkommen att ringa våra sjukgymnaster på ordinarie telefontid för att boka tid för bedömning och behandling/rehabilitering måndag till fredag, 08.00 – 8.30. Samma telefonnummer, 016 -541 12 20.

Välkommen!

Stresshantering hos Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna

För hög och långvarig stress är en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. Vårt kuratorteam startar regelbundet kurser där du lär dig återhämtning och att hantera stress.

För tider och priser se hemsidan. Vi erbjuder även individuella besök.

Smärtbehandling hos Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna

Har du haft smärta eller värk i över tre månader som begränsar dig i din vardag eller påverkar dig negativt? MMR-team Vi erbjuder våra...

MMR-team

Vi erbjuder våra patienter ett multimodalt rehabiliteringsteam/MMR-team för att hjälpa dig med rehabilitering samt ändra förhållningssätt till smärtan. Teamet består av läkare, sjukgymnast, psykoterapeut och kurator och kommer att tillsammans med dig utforma en individuell behandlingsplan.

För mer information, kontakta Helena Barrögård, mejl helena.barrogard@pvg.dll.se eller ring 016 – 541 12 01 och lämna ett meddelande.

Karta - Rademachergatan 1

• Fråga ställd 14:05 11 okt 2018

Hej, jag skulle behöva göra en hälsokontroll för att ett försäkringsbolag skall acceptera att mitt företag flyttar min tjänstepension till dem. Kan jag göra det hos er?

Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna svarar:

Hej. Du kan självklart göra det hos oss. Du måste ringa 016 - 585 80 60 för att boka en tid.

• Fråga ställd 21:19 07 sep 2017

Hej! Vad behövs det för att kunna träffa en läkare och berätta om min situation? Jag mår väldigt dåligt, orolig, ångest, ingen matlust, känner mig nedstämd och deprimerad, har slutat fungera helt.

Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna svarar:

Hej! Du får ringa på våran tidsbok som är mån-fre 7-17 telefon:0165858060 så hjälper dig dom där och tillrättavisar dig vem du bör kontakta/träffa

• Fråga ställd 14:26 14 jan 2017

För en vecka sedan ringde jag in till fristadens vårdcentral och förnyade recept
    på adalat 20mg, imdur 60mg, furix retard 30mg och metroprolol orion 50mg. Det
    har inte kommit apoteket till handa. Varför ?

Hej
    Vet inte varför, har vi fått ditt personnummer?

• Fråga ställd 08:10 23 sep 2016

Kan man komma tilldra sjukgymnaster trots att man tillhör en annan vårdcentral. Har hälsporre och behöver komma i kontakt med en sjukgymnast.

Hej!
    Man kan vända sig vilken sjukgymnast man vill oberoende av vilken vårdcentral man tillhör.

MVH
    Anneli sekr

• Fråga ställd 09:52 27 maj 2016

Jag behöver ett recept på Daivobet för min psoriasis.jag har fått utskrivet av er förr. hittar inte mitt recept i vårdguiden.Kan ni fixa?490802-1639

Vårdcentralen Fristaden Eskilstuna svarar:

Hej Lars-Olof, ditt recept är klart, du kan hämta på valfritt apotek. Hälsningar Björn Siösteen, läkare