Smärtteam, Borås

Om Smärtteam, Borås

Nervsmärta. Smärta i samband med nervskada, så kallad neuropatismärta, kräver speciella behandlingsprinciper och dessa patienter kan remitteras för bedömning och behandling eller rekommendationer. Central neurogen smärta vid stroke och andra sjukdomar i centrala nervsystemet hänvisas i första hand till medicinklinikens neurologsektion. Smärtenheten behandlar inte heller huvudvärk och för ansiktssmärta hänvisas till öron-näsa-halsspecialist, neurolog eller specialisttandvård som också leder en orofascial smärtgrupp. Diagnoser som fibromyalgi, whiplash-associerad smärta, myofasciell smärta och andra generella smärttillstånd ingår därför primärt inte i smärtenhetens vårdutbud. I enklare fall rekommenderas smärtskola i miniteam inom primärvården som också bör ha handlingsprogram för patienter med exempelvis diagnosen fibromyalgi.

Brämhultsvägen 53, 501 82, Borås - visa på karta