• 08-12 44 40 10

Tranebergsplan 3 BV, Bromma - Visa på karta

Logo ABA Ögonklinik i Alvik

Bromma, Stockholm

Välkommen till ABA Ögonklinik!

Vi erbjuder kvalificerad ögonsjukvård med den senaste utrustningen. Hos oss hjälper kompetenta ögonspecialister och legitimerad optiker dig med olika ögonbesvär och synnedsättningar.

Hos ABA Ögonklinik kan du få hjälp med:

• Grön starr
  • Efterstarr
  • Retinala sjukdomar
  • Ögonbottenfotografering för diabetiker

Vi utför även synfelskirurgi med linsoperationer.

För dig som har akuta ögonbesvär

Vi har möjlighet att erbjuda akuta tider med kort varsel till patienter med akuta ögonbesvär.

Vi ingår i vårdval Stockholm

Vår verksamhet är en auktoriserad ögonmottagning inom vårdval Stockholm. Det innebär att vi använder samma patienttaxa som Stockholms Läns Landsting har gällande specialistvård.

Hör av dig till oss för att boka en tid!

Informationen uppdaterades 20 augusti 2018 av Vården.se

Behandlingar hos ABA Ögonklinik i Alvik

Grå starr hos ABA Ögonklinik i Alvik i Bromma

Vad innebär grå starr? Grå starr, katarakt, innebär att ögats lins grumlas vilket gör att synen blir suddig och dimmig. Bländningsbesvär,...

Vad innebär grå starr?

Grå starr, katarakt, innebär att ögats lins grumlas vilket gör att synen blir suddig och dimmig. Bländningsbesvär, ljuskänslighet, förändringar av färgseendet, problem med mörkerseende samt svårigheter att se konturer, är typiska symtom som kan förekomma. Oftast kommer de smygande och med stigande ålder.

Grå starr är vanligast hos personer över 60 år, men individer i alla åldrar kan drabbas.

Grå starr åtgärdas genom ett linsbyte

Grå starr behandlas genom en operation där ögats egen lins tas bort och ersätts med en konstgjord lins. Operationen görs i de flesta fall under lokalbedövning och är helt smärtfri.

Gråstarrsoperation genom vårdval eller privat

Hos ABA Ögonklinik i Alvik utför vi gråstarrsoperationer på uppdrag av Stockholms läns landsting. För att få göra en sådan operation behövs en remiss från din läkare.

Vi erbjuder även gråstarrsoperation till privatbetalande patienter. En gråstarroperation kan ingå i skyddet för privata sjukvårdsförsäkringar, kontrollera vad som gäller med ditt försäkringsbolag.

Välkommen att kontakta oss på ABA Ögonklinik för att boka en tid!

Ögonmottagning hos ABA Ögonklinik i Alvik i Bromma

På ABA Ögonklinik i Alvik har vi ögonmottagning alla helgfria vardagar. Till mottagning kan du komma med besvär såsom: Torra ögon Ögon...

• Torra ögon
  • Tryckmätning
  • Grön starr
  • Grå starr

Vi har avtal med SLL

Vi har avtal med Stockholms Läns Landsting och vid ditt besök betalar du gällande patienttaxa och högkostnadskort gäller. Om du inte omfattas av landstingens avtal är du självklart välkommen som privat patient!

Ögonlocks​plastik hos ABA Ögonklinik i Alvik i Bromma

Hos ABA Ögonklinik i Alvik erbjuder vi ett utbud av olika ögonlocksoperationer. Hos oss kan vi bland annat hjälpa dig med: Borttagning ...

• Borttagning av vagel
  • Hudförändringar
  • Hängande ögonlock
  • Hängande ögonbryn
  • Påsar under ögonen

Avtal med Stockholms läns landsting

Ögonlaser hos ABA Ögonklinik i Alvik i Bromma

På ABA Ögonklinik utförs laserbehandlingar för att behandla grön starr och efterstarr. Vad är grön starr? Grön starr, glaukom, är en ö...

Vad är grön starr?

Grön starr, glaukom, är en ögonsjukdom som kan leda till permanenta synskador och i värsta fall blindhet. Sjukdomen förstör synnerven och kommer oftast smygande, vilket gör att det kan ta flera år innan du upplever symtom.

Det går inte att bota grön starr, men det finns det bra behandling för sjukdomen som kan göra att ytterligare skador på synen undviks eller minimeras.

På ABA Ögonklinik används laser för att snabbt reglera ögontrycket och därmed bromsa utvecklingen av sjukdomen. Behandlingen är ett komplement till traditionell ögondroppsbehandling.

Vad är efterstarr?

Efter en gråstarroperation kan det ibland behövas en mindre justering då hinnan bakom din inopererade lins kan bli grumlig och bilda ärrvävnad. Efterstarr brukar visa sig ungefär ett år efter operationen och har symtom som grå starr såsom synnedsättning, bländningsbesvär och att man får svårt att avgöra avstånd.

Kontakta oss på ABA Ögonklinik om du har några frågor om våra laserbehandlingar!

Hängande ögonlock hos ABA Ögonklinik i Alvik i Bromma

Påverkas din syn av hängande ögonlock? Den vanligaste orsaken till hängande ögonlock hos vuxna är nedsatt elasticitet i senan till muskel...

Påverkas din syn av hängande ögonlock?

Den vanligaste orsaken till hängande ögonlock hos vuxna är nedsatt elasticitet i senan till muskeln som lyfter ögonlocket. Andra orsaker kan vara medfödd svaghet i ögonlockets lyftarmuskel, muskelsjukdom eller sjukdom i nerven som styr lyftarmuskeln.

Hos ABA Ögonklinik i Alvik genomför vi en operation för att lyfta ögonlocket. Operationen sker i lokalbedövning och innebär att läkaren förkortar senan som tappat sin elasticitet.

Välkommen att boka en tid för undersökning hos ABA Ögonklinik!

Julia Ming

Tatiana Ruchko

Lena Lundin

Shahram Shafiei

Kayvan Shafiei

Hans Gerdrup

Reza Aslani

Legitimerad läkare, ögonspecialist med inriktning ögonplastikkirurgi

Ebba Söderström

Inger

Receptionist

Karta - Tranebergsplan 3 BV, Bromma

• 09:21 - 11 aug, 2018 skrev:

Vilken service💕 Fick en skada på hornhinnan. Inom 1 tim fick jag all hjälp som behövdes så att ögat kan läkas

• 16:10 - 18 apr, 2018

• 17:26 - 31 jan, 2018 skrev:

Mycket bra! Bra info Trevlig och kunnig personal

• 16:48 - 15 jan, 2018 skrev:

DET FANTASTISKT BRA SERVICE, TREVLIG PERSONAL,TRODDE INTE MINA ÖGON ATT DET VAR I SVERIGE.

TACK FÖR NI HAR SÅ HÖGT SERVICE OCH TAR HAN OM PATIENTERNA PÅ DET PROFETIONELA SÄTT NI GÖR

• 09:30 - 12 nov, 2017 skrev:

Här på ABA har jag blivit otroligt vänligt bemött av alla, läkare och övrig personal. Jag är mycket glad att jag bytte ögonmottagning.

• 19:22 - 10 nov, 2017 skrev:

Jag måste säga att ABA Ögonkliniken har en mycket hög servicenivå. Jag kom dit en fredageftermiddag för att fråga om öppettider. Fick fantastisk hjälp och undersökning direkt, endast pga medkänslighet och pragmatism från dem. Dom tog tid att hjälpa mig när egentligen, tid inte fanns.
    Är så tacksam för ert engagemang och att Akutvården på St. Göran inte behövde belastas av mitt återkommande ögonproblem en gång till.
    Stort tack! /Richard

• 10:29 - 01 jun, 2017 skrev:

Har varit här tre gånger.

• 10:50 - 17 jan, 2017 skrev:

Fantastisk

• 10:40 - 10 jun, 2016 skrev:

Väldigt bra bemötande, möjligt att få tid snabbt, omtänksam och kunnig vård, kort väntetid. Toppen!

• 17:46 - 10 mar, 2016 skrev:

tack för allt

• 21:24 - 07 jun, 2015 skrev:

Mycket trevligt bemötande och supertrevlig och kunnig läkare, varmt rekommenderar denna klinik.