Kuratorsteamet Vårdcentralen Ekensberg Nyköping, Nyköping

Om Kuratorsteamet Vårdcentralen Ekensberg Nyköping, Nyköping

Du kan vända dig till oss om du fått svårigheter i livet som du behöver hjälp med att hantera. Det kan exempelvis handla om stress, sömnsvårigheter, ångest, oro, nedstämdhet, sorg, kris eller trauma.En kontakt med oss börjar med ett bedömningssamtal för att avgöra vilka insatser du behöver. Vi kan bland annat erbjuda kognitiv beteendeterapi (KBT) och fokuserad ACT samt psykodynamisk terapi (PDT).Här träffar du kuratorer och psykolog. Vi kan erbjuda samtalskontakt vid bland annat kriser av olika slag, när stress orsakar ohälsa och vid lindrigare psykisk ohälsa.Ofta är det läkare eller annan vårdpersonal som aktualiserar kontakt med kurator. Du kan även söka kontakt direkt på egen hand.Mindfulness i gruppKuratorerna och rehabassistent håller i gruppträffar en gång i veckan under åtta veckor, dagtid eller kvällstid. Varje grupptillfälle innehåller samtal och träning i mindfulness. Det riktar sig i första hand till patienter med symtom som stress, oro och ångest samt smärta. Kontakta oss om du vill vara med.

Hälsovägen 1 - visa på karta