Affektiva enheten för barn- och ungdomspsykiatri

Om Affektiva enheten för barn- och ungdomspsykiatri

Mottagningen vänder sig till barn och ungdomar upp till 18 år och deras föräldrar boende i Uppsala län. Specialistkompetens finns inom områdena depression, ångest, trauma, bipolär sjukdom, psykos och könsdysfori. Mottagningen ansvarar för barn- och ungdomspsykiatrisk bedömning, utredning och behandling. De som kan söka vård hos oss är patienter med behov av barn- och ungdomspsykiatrisk specialistsjukvård.

Följande behandlingar utförs -individuell behandling, familjebehandling, medicinsk behandling och gruppbehandling för barn, tonåringar och deras närstående. På mottagningen erbjuder man även föräldrautbildningar.

Samverkan sker vid behov med skola och socialtjänst.

På mottagningen arbetar läkare, psykologer, kuratorer, sjuksköterska, skötare och sekreterare.

Det är inget remisstvång utan egenanmälan kan göras till telefonrådgivningen, 018-611 25 29. Verksamheten drivs av Region Uppsala, Akademiska sjukhuset.

Märstagatan 7, 753 23 Uppsala - visa på karta
Ej angivet