Ögonmottagningen Nyköpings lasarett, Nyköping

Ögonmottagningen Nyköpings lasarett

, Nyköping

Nyköpings lasarett, entré 20 vid Hållstavägen. Målpunkt C plan 2., 61185 Nyköping

Då Ögonkliniken är en specialistmottagning ska du som patient alltid kontakta primärvården eller 1177 i första hand.
Ögonkliniken i Sörmland är en länsklinik med verksamhet i Eskilstuna, Nyköping och Katrineholm. Hos oss behandlas patienter med bl a gråstarr (katarakt), glaukom (grön starr), diabetesförändringar i ögat, åldersförändringar på gula fläcken (macula), skelning hos barn och vuxna.
Gråstarrsoperationer utförs på två av våra enheter, Eskilstuna och Katrineholm. Detta innebär att du som patient kommer att bli kallad till något av dessa sjukhus.
Ögonkliniken samarbetar med två externa aktörer, Optalmica och Digifundus. Optalmica hjälper oss med arbetet kring gråstarrsoperationer och Digifundus utför fotografering av ögonbotten. Om du som patient blir aktuell för besök hos någon av dessa aktörer kommer kallelsen direkt från dem.

Informationen uppdaterades 08:39 - 27 feb, 2024

Ögonlasern i Stockholm
Telefonkonsultation inför linsbyte
Kungsholmen, Stockholm

14 feb, 2024

Avhugget och kort bemötande. Har frågor pga försämrad syn under senaste året. Blir hänvisad till att ringa på telefontid. För att få träffa en Ögonläkare hänvisas till att gå via Optiker hos vilken jag nyss varit och som ger OK på tryck och ögonbild. Jag föreslår att gå via min läkare för remiss men får återigen svaret att gå via Optiker. Sköterskan framför mig upplevs irriterad och vill få mötet/fotograferingen överstökad så fort som möjligt. Hade väntat länge på denna tid - lämnade mottagningen ledsen, besviken och uppgiven.

16 okt, 2020

Ringde och fick en tid då jag skulle bli uppringd och få prata med en sköterska.Hon ringde på rätt tid men så fort jag svarade bröts samtalet och sen stod det systemfel innan jag svarade så rullade en text där det stod (ingen identiteds något mer som jag inte kommer ihåg.Blev uppringd tror det blev sex gånger och varje gång hände samma sak.Synd nu får jag gå och vara orolig för mitt öga hela helgen.Har alltid blivit så vänligt bemött när jag varit på besök för undersökning.MVH Gunborg

9 jul, 2020

Tyvärr blev det mycket negativt för mig att undersöka ögonen på Nyköpings lasarett. Jag blev först inte ens hälsad på när jag väl hittade dit - var mycket dåligt skyltat - utan möttes av stum sköterska som viftade med armen - vad har hänt med vanlig trevlighet, särskilt när det är en ögonundersökning man ska göra och aldrig varit med om det förut. De var opedagogiska både sköterska och läkare, talade inte om vad som skulle ske. utan plötsligt utan förvarning tvingades jag hålla ögonen öppna utan att först få information om vad som skulle ske. I den första apparaten kom tryckluft mot ögat och bara det hade varit fint att få veta eftersom det skedde plötsligt. Men ännu värre var när jag kom in till läkaren, även hon mycket fåordig, efter flera försök att få mig att stirra in i stark lampa tvingade hon plötsligt in ett stort instrument i ögat utan att berätta varför - förstår nu i efterhand att det användes för att tvinga upp ögat så att hon kunde lysa in med lampan utan att jag skulle blinka. Men just då kändes det mycket otryggt och reflexen att blinka gick inte att hindra vilket gjorde undersökningen smärtsam! Jag tror helt säkert att allt hade gått mycket bättre med en bättre information inför varje steg så att jag visste vad som skulle ske. Nu hade jag dessutom ont i flera dagar efteråt.

12 nov, 2019

11 dec, 2018

Här kan du se omdömen som Ögonmottagningen Nyköpings lasarett har fått i Nationella Patientenkäten.

Ögonsjukvård