• 0271 - 555 00

Aleris Hälsocentral Voxnadalen

aleris-hälsocentral-voxnadal
Lista dig

Långgatan 59, Alfta - Visa på karta

• Drop-in för provtagning varje vardag kl 07:30-11:00.
Logo Aleris Hälsocentral Voxnadalen

Alfta, Ovanåker

Välkommen till Aleris Hälsocentral Voxnadalen!

Hos Aleris Hälsocentral Voxnadalen erbjuder vi hela familjen sjukvård av högkvalitet med god service. Hos oss finns en samlad verksamhet med läkare, distriktssköterska, barnavårdscentral, fysioterapeut, arbetsterapeut och kurator. Vi erbjuder även listade patienter möjlighet att träffa specialistläkare inom kirurgi, ortopedi och gynekologi.

Vi kan erbjuda fast läkarkontakt och har korta väntetider till familjeläkare.

Vi har avtal med Gävleborgs län och hos oss betalar du gällande patienttaxa (frikort gäller).

Lista dig gärna hos oss

Alla som bor inom Gävleborgs läns landsting kan lista sig hos oss. Genom att lista dig hos oss har du lättare att få hjälp när du behöver sjukvård eller har frågor om din hälsa. Valet av vårdcentral är personligt och därför behöver varje familjemedlem lista sig.

Kontakta oss om du har några frågor eller vill boka en tid!

Informationen uppdaterades 18 december 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Aleris Hälsocentral Voxnadalen

Husläkare hos Aleris Hälsocentral Voxnadalen i Alfta

Vad kan husläkaren hjälpa mig med? Husläkaren kan hjälpa dig med allt från enklare åkommor till svårare och kroniska sjukdomar som inte k...

Vad kan husläkaren hjälpa mig med?

Husläkaren kan hjälpa dig med allt från enklare åkommor till svårare och kroniska sjukdomar som inte kräver sjukhusvård. Vid en tid hos husläkaren undersöker och bedömer läkaren dina besvär, ställer diagnos och sätter in eventuell behandling.

Om husläkaren inte kan hjälpa dig

Om husläkaren inte kan hjälpa dig med dina besvär kan du vara i behov av specialiserad vård och då skriver läkaren en remiss. Med en remiss får du snabbare en tid och besöket hos specialisten blir billigare.

Kontakta oss på Aleris Hälsocentral Voxnadal om du har några frågor!

Distriktssköterska hos Aleris Hälsocentral Voxnadalen i Alfta

Vad kan distriktssköterskan hjälpa mig med? Distriktssköterskan är en sjuksköterska som har specialiserat sig i öppen hälso- och sjukvård...

Vad kan distriktssköterskan hjälpa mig med?

Distriktssköterskan är en sjuksköterska som har specialiserat sig i öppen hälso- och sjukvård. Hos distriktssköterskan kan du få bedömning, råd och behandling samt svar på hälsofrågor.

Distriktssköterskan kan bland annat hjälpa dig med:

• Blodtryckskontroller
  • Diabetessamtal
  • Inkontinenshjälpmedel
  • Kost och hälsorådgivning
  • Vaccinationer

Vi kan erbjuda enstaka hembesök vid behov för dig som inte kan ta dig till mottagningen.

Kontakta oss på Aleris Hälsocentral Voxnadalen om du har frågor eller vill boka en tid!

Vaccination hos Aleris Hälsocentral Voxnadalen i Alfta

Hos Aleris Hälsocentral Voxnadalen kan du få hjälp med vaccinering inför din utlandsvistelse. Vi vaccinerar också mot TBE (fästingburen hjärninflammation) och HPV (livmoderhalscancer).

Vad innebär det att vaccinera sig?

Om man vaccinerar sig tillförs kroppen delar av ett smittämne som orsakar en sjukdom. Alternativet till detta är att ge kroppen hela smittämnet fast i försvagad form. Om man sedan blir smittad av sjukdomen har kroppens immunförsvar redan aktiverats och kroppen kan då förstöra smittämnet innan sjukdomen bryter ut.

Kontakta oss på Aleris Vårdcentral Voxnadalen om du har frågor kring vaccin!

Gynekolog hos Aleris Hälsocentral Voxnadalen i Alfta

Vad kan gynekologen hjälpa mig med? Gynekologen kan hjälpa kvinnor med utredning och behandling av de flesta gynekologiska besvär. Det ka...

Vad kan gynekologen hjälpa mig med?

Gynekologen kan hjälpa kvinnor med utredning och behandling av de flesta gynekologiska besvär. Det kan exempelvis vara:

• Blödningsrubbningar
  • Utredning av cellförändringar
  • Ultraljudskontroll i tidig graviditet
  • Provtagning av könssjukdomar
  • Preventivmedelsrådgivning

Det är endast listade patienter på Alers Hälsocentral Voxnadal som har möjlighet att träffa vår gynekolog. Kontakta oss om du har några frågor!

Arbetsterapeut hos Aleris Hälsocentral Voxnadalen i Alfta

Vad kan arbetsterapeuten hjälpa mig med? Arbetsterapeuten arbetar med att rehabilitera och träna människor som på grund av olika funktion...

Vad kan arbetsterapeuten hjälpa mig med?

Arbetsterapeuten arbetar med att rehabilitera och träna människor som på grund av olika funktionsnedsättningar har en nedsatt förmåga att utföra dagliga aktiviteter i hemmet, på arbetet och på fritiden. Vårt mål är att med hjälp av arbetsterapi ge dig möjlighet att leva det liv du önskar och behöver ha för att motsvara dina egna och omgivningens krav.

Vår arbetsterapeut kan även hjälper dig med bedömning av ditt behov av hjälpmedel samt utprovning av dessa. Ingen remiss behövs.

Välkommen att boka en tid hos Aleris Hälsocentral Voxnadalen!

Karta - Långgatan 59, Alfta