Logopedmottagningen Universitetssjukhuset Örebro

Logopedmottagningen Universitetssjukhuset Örebro

, Örebro

Universitetssjukhuset Örebro, Entré H, hiss H3, våning 2, 70185

På Logopedmottagningen arbetar legitimerade logopeder med att utreda, diagnostisera och behandla olika typer av svårigheter som påverkar kommunikation, röst, tal, språk, läs- och skrivförmåga och sväljning. Till oss kommer både barn och vuxna. De flesta som besöker oss har remiss från läkare, BVC-sköterska eller elevhälsa. För vissa bedömningar kan man också skicka in en egen vårdbegäran. För mer information om när man kan skicka egen vårdbegäran se nedan under rubriken remiss och egen vårdbegäran. Logopedmottagningen är utbildningsklinik för logopedutbildningen vid Uppsala universitet och tar regelbundet emot logopedstudenter. Våra patientgrupper är barn, ungdomar och vuxna med: - Dyslexi - Andningsproblematik (till exempel EILO) - Rehabilitering efter kirurgi och strålbehandling vid huvud- och halscancer (munhåla, svalg, struphuvud). - Röststörningar - Selektiv mutism/talängslan - Stamning - Sväljningssvårigheter - Tal- och språkstörning - Talavvikelse i samband med läpp-, käk- och gomspalt (LKG)

Informationen uppdaterades 07:58 - 18 sep, 2023

+4619602#### Visa nummer

Öron-, näs- och halssjukvård, Foniatri, Logopedi, Sjukhus (BT)