• 0708 - 75 63 70

Mölndalsvägen 85, Göteborg - Visa på karta

Logo Kiropraktorkedjan Almedal

Östra Göteborg, Göteborg

En smärtfri vardag är frihet!
Hos Kiropraktorkedjan Almedal erbjuder vi undersökning, behandling, rådgivning och rehabilitering för att hjälpa samt vägleda dig till ett smärtfritt och aktivt liv.

Kiropraktorkedjan Almedal ligger på Mölndalsvägen 85 i Göteborg, i samma lokaler som gymmet Nordic Wellness. Här hjälper vi dig med både akuta och kroniska besvär.

Om Kiropraktorkedjan

Kiropraktorkedjan har funnits sedan 2008 och består idag av fem mottagningar, tre i Göteborg och två i Stockholm. Sedan Kiropraktorkedjan grundades har den blivit ett naturligt val för både privatpersoner och företag.

Vi som arbetar på Kiropraktorkedjan är legitimerade kiropraktorer med lång yrkeserfarenhet. Behandling och undersökning utförs enligt vetenskapliga och beprövade metoder, och diagnostiserar vi problem som inte är behandlingsbar med våra metoder hänvisar vi dig vidare för vård.

Träning och idrott ligger oss varmt om hjärtat

Under en behandlingsserie hos någon av våra kiropraktorer är vi noggranna med vad vi eventuellt väljer att ta bort i din träningsrutin. Vi tror på att du kan fortsätta med det du tycker om att göra men istället modifiera teknik, belastning och intensitet samt använda riktade övningar för att förbättra förutsättningarna mot en positiv utveckling inom idrottandet.

Varmt välkommen till Kiropraktorkedjan Almedal!

Informationen uppdaterades 17 augusti 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Kiropraktorkedjan Almedal

Kiropraktorbehandling hos Kiropraktorkedjan Almedal i Göteborg

fr. 620 kr 30-45 min 620 kr för heltidsstuderande och Nordic Wellness-medlemmar. 700 kr för övriga.

Hos Kiropraktorkedjan Almedal erbjuder vi professionell undersökning, behandling, rådgivning och rehabilitering för att hjälpa och vägleda dig till ett smärtfritt och aktivt liv.

Hur många behandlingstillfällen behövs?

Hur går en kiropraktorbehandling till?

Sjukdomshistoria
Ditt första besök hos oss inleds med att vi går igenom din sjukdomshistoria för att undersöka ditt nuvarande tillstånd, för att se om det är något vi behöver ta hänsyn till innan behandling. Vid första besöken försöker vi även kartlägga orsaken till din aktuella problematik.

Palpationsanalys
Nästa steg är en hållnings-, rörelse- och palpationsanalys (palpation – känner på leder och muskulatur). Det är ytterligare ett steg på vägen för att diagnostisera problematiken.

Passiv behandling
Därefter gör vi den passiva behandlingen. Den utförs av en kiropraktor i form av muskeltestning, justering (manipulation) av berörda leder, muskulär behandling genom triggerpunktsbehandling, olika stretchtekniker och ibland även dry needling.

Aktiv behandling
Avslutningsvis får du den aktiva behandlingen som består av nödvändiga hemövningar som omfattar stretch- och styrkeövningar utifrån dina behov. Hemövningarna hjälper till att snabba på läkningsförloppet och förebygga att problemet återkommer.

Förebyggande behandling

På Kiropraktorkedjan Almedal rekommenderar vi förebyggande kontrollbehandlingar för att minska risken för akuta tillstånd. Detta är kostnadseffektivt eftersom du då undviker längre behandlingsserier på grund av ett akut tillstånd.

Kontakta Kiropraktorkedjan Almedal om du har några frågor om du vi kan hjälpa dig!

Akut kiropraktorbehandling hos Kiropraktorkedjan Almedal i Göteborg

980 kr 30-45 min

Hos Kiropraktorkedjan Almedal kan vi erbjuda akuttider hos kiropraktor på helger och röda dagar. Vikten av snabb hjälp Det är viktigt ...

Vikten av snabb hjälp

Det är viktigt att du snabbt får en effektiv behandling när ett akut tillstånd uppkommer. Det kan hjälpa till att förkorta läkningsprocessen och minska risken för komplicerade och utdragna besvär.

Ring oss för att få hjälp med dina besvär!

980 kr

30-45 min

Kiropraktorbehandling för gravida hos Kiropraktorkedjan Almedal i Göteborg

Under din graviditet genomgår din kropp stora förändringar på kort tid. För att kunna bemöta förändringarna på bästa möjliga sätt är du beroende av ett välfungerande bäcken och en balanserad ryggrad.

Hos Kiropraktorkedjan Almedal erbjuder vi professionell undersökning, behandling, rådgivning och rehabilitering för att hjälpa och vägleda dig till ett smärtfritt liv under din graviditet.

Vad kan en kiropraktor hjälpa mig med under graviditeten?

Kiropraktorns uppgift är att korrigera ryggradens och bäckenets felfunktioner, gärna så tidigt som möjligt, så att de fungerar optimalt tillsammans för att på så sätt minska smärta.

Vanliga besvär som gravida kvinnor söker kiropraktor för:

• bäckenuppluckring
  • bäckenlåsning
  • förebyggande vård av rygg- och bäckenbesvär
  • bröst- och andningssmärtor
  • domningar i armarna
  • smärtor i bröstryggen
  • huvudvärk

Hur många behandlingstillfällen behövs?

En vanlig behandlingsserie består oftast av tre till fem besök. Beroende på din fysiska status, dina besvär samt hur länge du har haft dem, kan det behövas flera besök. Behandlingarna och intervallet mellan dem varierar beroende på hur dina problem ser ut.

Nackspärr hos Kiropraktorkedjan Almedal i Göteborg

Nackspärr, medicinskt kallat torticollis, går ut på att muskler i nacken krampar så pass hårt att det inte längre går att röra på nacken. ...

Förutom att inte kunna röra på nacken kan du även ha smärtor i nacke och bröstrygg när du försöker röra på dig. Det är inte heller ovanligt att även få smärta som strålar ut från nacken till andra delar av kroppen såsom axlar, armar och huvud.

Varför får man nackspärr?

Orsaken till nackspärr varierar och problemet kan uppstå av sig självt hos i stort sett vem som helst. Ofta finns det sedan tidigare bakomliggande muskelspänningar i rygg och nackmuskler där själva nackspärren utlöses av en specifik händelse. När detta sker blir musklerna spastiska och de krampar samt förlorar förmågan att slappna av utan hjälp.

Ofta hänger problemen ihop med felaktig arbetsställning, dålig hållning, mindre trauman eller överansträngning.

Hur behandlas nackspärr?

Nackspärr behandlas oftast med goda resultat av en kiropraktor. Behandlingen går ut på att först få musklerna i nacken att slappna av och sedan hitta samt korrigera de faktorer som låg bakom uppkomsten av problemet. Det görs genom en kombination av olika behandlingstekniker, rehabilitering samt analys och rådgivning.

Kontakta oss på Kiropraktorkedjan Almedal för att få hjälp!

Diskbråck hos Kiropraktorkedjan Almedal i Göteborg

Vad händer vid diskbråck? Mellan kotorna i ryggraden ligger diskarna som möjliggör rörelse, cirkulation och stötdämpning. Disken består a...

Vad händer vid diskbråck?

Mellan kotorna i ryggraden ligger diskarna som möjliggör rörelse, cirkulation och stötdämpning. Disken består av en yttre kraftig ring med korslagda fibrer likt ett bildäck, och i mitten finns en tandkrämsliknande kärna. Vid upprepad monoton belastning kan fibrerna i den yttre ringen brista och delar av kärnan pressas ut utanför disken. När den läckande kärnan direkt eller indirekt påverkar en eller flera nerver uppstår smärta.

Vilka symtom finns vid diskbråck?

Diskbråck drabbar i huvudsak ländrygg och/eller nacke. Typiska symtom vid diskbråck är smärta ned i benet med eller utan smärta i ländrygg. Ibland kan man även ha känselbortfall på vissa områden i benet och eventuellt svaghet i specifika muskelgrupper.

Majoriteten diskbråck läker om det tillåts läka.

Hur kan en kiropraktor behandla diskbråck?

En kiropraktorbehandling består till stor del av symtomlindring, ergonomi och rehabiliterande övningar. Det kan vara bra att även kontakta en sjukgymnast för ytterligare rehabilitering och läkare för eventuellt smärtlindrade medicinering.

Kontakta Kiropraktorkedjan Almedal för behandling av ditt diskbråck!

Spänningshuvudvärk/migrän hos Kiropraktorkedjan Almedal i Göteborg

På Kiropraktorkedjan Almedal har vi erfarenhet av att behandla spänningshuvudvärk och migrän med olika kiropraktiska metoder. Vad är spän...

Vad är spänningshuvudvärk?

Spänningshuvudvärk är den vanligaste formen av huvudvärk som kan uppfattas som obehaglig, fast den är ofarlig. Symtomen brukar beskrivas som en molande värk, ofta som ett band runt huvudet samt smärta bakom ögonen och i bakhuvudet. Vissa upplever även en känsla av ömma punkter i nacke och käkmuskler. Det är inte heller ovanligt att huvudvärken varierar under dagen.

Grov spänningshuvudvärk kan ibland orsaka yrsel, öronsus, minnes- och koncentrationssvårigheter, vilket gör att den lätt kan misstas för migrän. Spänningshuvudvärk är dock något annat som har andra orsaker och behandlingsalternativ jämfört med migrän. Spänningshuvudvärk kan utlösa migränanfall hos migränpatienter.

Varför får man spänningshuvudvärk?

Orsaken till spänningshuvudvärk är inte helt klarlagt men spända och felaktigt belastade muskler kring ansikte, nacke och bröstrygg, samt stress och sömnbrist, verkar vara de bakomliggande faktorerna. Detta gör att en kiropraktisk behandling kan ge god effekt mot muskuloskelletal spänningshuvudvärk.

Hur kan en kiropraktor behandla spänningshuvudvärk?

Kiropraktorn gör så att musklerna kring nack-, käk-, och ryggmuskler slappnar av. Kiropraktorn försöker även söka och korrigera de faktorer som orsakat spänningarna från första början. Skulle huvudvärken orsakas av annat än muskler ser vi till att du får hjälp på annat sätt.

Vad är migrän?

Migrän är en grov huvudvärk som drabbar i stort sett var femte kvinna och var tionde man av Sveriges befolkning. Symtomen varierar men vanligast är en svår och intensiv huvudvärk, oftast på ena sidan av huvudet. En person med migrän blir ofta överkänslig mot ljus, ljud och dofter, mår illa och drabbas av sömn- och koncentrationsstörningar samt mår sämre av att röra sig.

Många som drabbas av migrän får även försymtom, exempelvis humörsvängningar, illamående och ibland så kallade auror, sinnespåverkan som sedan ofta övergår i själva migränanfallet.

Hur kan en kiropraktor behandla migrän?

Det finns ingen kiropraktisk behandling som kan bota migrän, däremot finns ett samband mellanmigrän och spänningshuvudvärk, där det senare kan behandlas av en kiropraktor.

Genom att behandla och lindra spänningshuvudvärk kan antalet migränanfall minska även om den inte undviks helt. Personer med migrän som upplever stelhet och ömhet i nacken, gör klokt i att undersöka om det finns en del av migränen som utlöses av spänningshuvudvärk.

Kontakta oss på Kiropraktorkedjan Almedal för att få hjälp med din spänningshuvudvärk!

Ryggskott hos Kiropraktorkedjan Almedal i Göteborg

Ryggskott är vanligt förekommande och drabbar de flesta någon gång i livet. Ryggskott innebär smärta i ländryggen och kan vara kopplad till nerver, leder, diskar och/eller muskler eller bindväv.

Vilka symtom uppstår vid ryggskott?

Ryggskott kan uppstå akut och då ofta i samband med en rörelse, ofta så "hugger det till" i ryggen. Ryggskott kan också uppstå gradvis och komma smygande. Då sitter smärtan i ländryggen men en diffus smärta kan också breda ut sig mot säte, höft och lår.

På Kiropraktorkedjan Almedal kan vi hjälpa till att behandla ditt ryggskott.

Hur kan en kiropraktor behandla ryggskott?

Vid en kiropraktisk undersökning strävar vi efter lokalisera smärtgivande struktur och behandla samt rehabilitera utifrån bedömd orsak så att du ska kunna återgå till ditt vardagliga liv utan smärta.

Kontakta oss för att boka en tid!

Tennisarmbåge hos Kiropraktorkedjan Almedal i Göteborg

Vilka symtom finns vid tennisarmbåge? En tennisarmbåge uppstår på grund av en överbelastning av underarmens handsträckarmuskulatur. Typis...

Vilka symtom finns vid tennisarmbåge?

En tennisarmbåge uppstår på grund av en överbelastning av underarmens handsträckarmuskulatur. Typiska symtom vid tennisarmbåge är en molande/värkande smärta över utsidan av armbågen. Dessa kan ibland breda ut sig och ”stråla ut” mot handryggen.

Tennisarmbåge kan vara en del av den något mer övergripande diagnosen ”musarm”. Dessa besvär har en tendens att bli långvariga om man i tar tag i dem på allvar.

Hur kan en kiropraktor behandla tennisarmbåge?

Vi på Kiropraktorkedjan Almedal hjälper dig med rätt behandling. Vi prioriterar ergonomiförändringar men behandlar även med passiva metoder såsom nålbehandling, tejpning, massage samt specifika övningar som syftar till att öka cirkulation och underlätta återhämtning.

Kontakta oss på Kiropraktorkedjan Almedal för att boka en tid!

Hälsporre hos Kiropraktorkedjan Almedal i Göteborg

Symtom på hälsporre är smärta under hälen vid de första stegen på morgonen eller vid långa promenader. Hur kan en kiropraktor behandla h...

Hur kan en kiropraktor behandla hälsporre?

Vid behandling kan vi minska din smärta och dina besvär. Behandlingen kan gå ut på riktad rehabträning, tejpning, tips om ortoser samt manuell behandling där vi försöker reaktivera den akuta inflammationsfasen för en snabbare läkning.

Majoriteten kan bli besvärsfria på tre till sex behandlingar. Obehandlad hälsporre tar lång tid på sig att gå över, oftast mellan 1,5-2 år.

Boka en tid hos Kiropraktorkedjan Almedal för att få hjälp med din hälsporre!

Screening hos Kiropraktorkedjan Almedal i Göteborg

På Kiropraktorkedjan Almedal älskar vi träning och idrott, och vi hjälper idrottsföreningar och privatpersoner att via screening tidigt upptäcka eventuella skador.

Vad är en screening?

En screening är en funktionell rörelseanalys som består av en rad olika funktionella och komplexa rörelsetester som sammanställs i ett protokoll.

Syftet med screeningen är upptäcka en nedsatt funktion innan skadan är framme och på så sätt skapa förutsättningar för ett skadefritt idrottande och motionerande. Med hjälp av en screening kan du lokalisera problemet, få reda på vad du ska göra åt det och sedan träna vidare.

Vi erbjuder även prehabiliterande och rehabiliterande åtgärder vid såväl akuta som kroniska idrottsskador.

Företagshälsovård hos Kiropraktorkedjan Almedal i Göteborg

Hos oss på Kiropraktorkedjan Almedal erbjuder vi företagshälsovård. Det kan vara att förebygga arbetsrelaterade skador och besvär, eller att snabbt och enkelt få hjälp och vägledning om skadan redan är skedd.

Kiropraktorkedjans erbjudande

Vi erbjuder skräddarsydda lösningar på friskvårdsupplägg för just ditt företag utifrån ert företags storlek och form. De tjänster vi tillhandahåller är:

• ergonomi på arbetsplatsen
  • friskvårdande kiropraktisk behandling
  • personlig träning
  • massage
  • kurser i HLR/D-HLR.

Vi är även partner med Nordic Academy of Sweden, en skola med utbildningar inom träning och hälsa. Genom dem kan vi erbjuda lösningar för träningsgrupper, föreläsningar, workshops och temadagar.

Ergonomi hos Kiropraktorkedjan Almedal i Göteborg

För att alla i ett företag ska må bra och kunna arbeta utan att det sliter på kroppen krävs grundläggande kunskaper i hur kroppen fungerar och vad som påverkar oss i arbetsmiljön. Överbelastningsbesvär är den vanligaste orsaken till sjukskrivning och en stor bidragande faktor till att kvaliteten brister.

Vad vi på Kiropraktorkedjan Almedal kan ge ert företag

Vi erbjuder en skräddarsydd utbildning i ergonomi just för er bransch. Olika branscher har olika utmaningar och vi presenterar relevant statistik och sätter den i ett perspektiv till med andra branscher. Genom god pedagogik och en underhållande föreläsning får vi deltagarna att förstå hur belastningar påverkar våra kroppar och hur vi gör positiva förändringar.

Vårt mål är att ni som deltagare får ta del av den senaste forskningen och effektiva verktyg för att förhindra smärta och sjukskrivningar.

Föreläsningen följer arbetsmiljöverkets riktlinjer för belastningsergonomi och efter avslutad utbildning får ni intyg om att ni genomfört en utbildning inom ergonomi.

Utbildningen sker ute på företagen

Vi utför utbildningen på plats hos er eftersom det är här utmaningarna finns. Vi som föreläser är alla legitimerade primärvårdgivare (kiropraktorer, fysioterapeuter) och behandlar människor med överbelastningsproblem dagligen.

Kontakta oss för mer information!

Karta - Mölndalsvägen 85, Göteborg