Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral och BVC

Lista dig

Karl Gustavsgatan 32, Göteborg - Visa på karta

• Drop-in till läkare:
  • Drop-in till sjuksköterska och provtagning:

4,7

Logo Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral och BVC

Göteborg

Välkommen till en annorlunda vårdcentral!

På Karl Gustavsgatan 32 i Landala hittar du en lugn och gemytlig vårdcentral med en fridfull och stressfri miljö. Hos oss får du hjälp att ta ett helhetsgrepp om din hälsa och vi ger dig alltid ett vänligt bemötande.

Vad erbjuder Allemanshälsan?

Förutom kvalificerade specialister i allmänmedicin så kan du få hjälp av astma/KOL-sjuksköterska, diabetessjuksköterska och psykolog. Vi erbjuder även provmottagning, vaccinationer och BVC.

Vi har drop-in till läkare.

Allemanshälsan - ett familjeföretag

Vi är ett familjeföretag med det långsiktiga målet att förbättra folkhälsan. Vår verksamhet är offentligt finansierad och drivs i privat regi. Vi sätter alltid din hälsa först.

Våra löften till dig

• Alltid vänligt och personligt bemötande, oavsett vem du är.
  • Alltid hög medicinsk kompetens - vi sätter din hälsa först.
  • Inga hyrläkare. Vi tror att det bästa är att du får en fast läkarkontakt.

Lista dig hos Allemanshälsan

När du listar dig väljer du en vårdcentral där du får all din huvudsakliga vård. Det kostar inget att lista sig hos Allemanshälsan och läkarbesöken blir billigare om du listar dig hos oss. Det ger också stabilitet och trygghet att få träffa samma läkare vid varje besök.

Behöver du akut vård?

Vid behov av akut vård utanför våra öppettider går du till Alléjouren, Södra Allégatan 6 (Axesshuset). Öppettider vardagar kl 17.00 - 22.00, helg och röda dagar kl 10.00 - 16.00.

Varmt välkommen till Västerleden Allemanshälsan Landala!

Informationen uppdaterades 17 augusti 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral och BVC

Drop-in mottagning till allmänläkare hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral och BVC i Göteborg

Det är aldrig roligt att bli sjuk. Hos Allemanshälsan erbjuder vi drop-in-mottagning till allmänläkare dit du kan komma om du får symtom som inte kan vänta till ett bokat läkarbesök. Om du är allvarligt sjuk ska du alltid vända dig till sjukhus eller ringa 112.

Om du känner dig osäker på vart du ska vända dig kan du alltid ringa Vårdguiden 1177 som har öppet dygnet runt.

Vänta hos oss eller hemma

När du kommer till vår mottagning får du alltid en uppskattad tid som du kommer att få hjälp. Det innebär att du kan välja att ta en fika på stan medan du väntar, eller att vänta hemma. Men du är naturligtvis alltid välkommen att vänta i vårt fina väntrum! Vi har trådlös internetanslutning så du kan passa på att arbeta, spela spel eller läsa tidningen medan du väntar.

Vaccination hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral och BVC i Göteborg

Hos Allemanshälsan kan vi hjälpa dig med din vaccination. Vi erbjuder de flesta typer av vaccination, till exempel inför en resa, vaccination mot HPV eller mot säsongsinfluensa.

Vad kan man vaccinera sig mot?

Människor kan vaccinera sig vid olika tillfällen i livet mot olika sjukdomar. Det kan till exempel röra sig om resevaccination, barnvaccination eller vaccination mot säsongsinfluensan.

Hur fungerar egentligen vaccinationer?

När en person vaccinerar sig tillförs kroppen delar av ett smittämne som orsakar en sjukdom, alternativt hela smittämnet i försvagad form. Om personen sedan blir smittad av sjukdomen har immunförsvaret redan aktiverats. Kroppen kan då förstöra smittämnet innan sjukdomen bryter ut och du slipper att bli sjuk!

Välkommen till oss på Västerleden Allemanshälsan Landala!

Sjukgymnastik/fysioterapi hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral och BVC i Göteborg

Fysioterapeuter, eller sjukgymnaster, är experter på kroppens muskler, nerver, leder och senor. Hos Allemanshälsan erbjuder vi fysioterapi med ett friskvårdsinriktat perspektiv på din hälsa.

Våra fysioterapeuter arbetar bland annat med manuell terapi, ergonomi, stressrelaterad ohälsa och basal kroppskännedom. Du kan också få skräddarsydda träningsprogram utifrån dina besvär.

Genom att förändra ditt rörelsemönster kan våra fysioterapeuter hjälpa dig att uppnå smärtlindring, ökad rörlighet och bättre livskvalitet!

Vi erbjuder följande behandlingar:

• Behandling för nacke, axlar, rygg, knä etc.
  • Akupunktur
  • TENS-behandling
  • Träningshjälp
  • Medicinsk träningsterapi (MTT)
  • Rådgivning
  • Behandling vid idrottsskador

Varmt välkommen till Västerleden Allemanshälsan Landala!

Arbetsterapi hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral och BVC i Göteborg

Har du fått en skada, sjukdom eller har problem som skapar obalans i livet? Då kan en arbetsterapeut hjälpa dig tillbaka till ett fungerande vardagsliv igen. Du får hjälp med att hitta träning, anpassning och strategier som hjälper dig framåt.

Vi erbjuder följande inom arbetsterapi:

• Kartläggning av dina förutsättningar för arbete vid sjukskrivning
  • Ergonomisk rådgivning
  • Rådgivning och bedömning inför anpassning av din bostad
  • Utprovning av tekniska hjälpmedel och ortoser
  • Strategier för att hantera stress och smärta
  • Stöd i att hitta vanor och rutiner som ger balans i vardagen

De flesta av våra arbetsterapeuter har utbildning i KBT och kan erbjuda kortare samtalsbehandlingar.

Samtalsterapi hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral och BVC i Göteborg

Psykiatriska diagnoser är idag en av de vanligaste bakomliggande orsakerna till sjukskrivning och frånvaro från arbetsmarknaden. Hos oss kan du få hjälp och stöd kring psykisk ohälsa genom samtalsterapi.

Vår personal består av psykologer, legitimerade psykoterapeuter, KBT-steg-1-terapeuter och kuratorer.

Det här kan vi hjälpa dig med

• Depression och nedstämdhet
  • Panikångest samt ångest och oro
  • Stressrelaterade problem
  • Utmattning
  • Kriser och sorg
  • Svårigheter i sociala situationer och bristande självkänsla
  • Återkommande och påträngande tankar

Behandlingen anpassas alltid efter dig och dina behov.

Välkommen till Västerleden Allemanshälsan Landala!

Ungas psykiska hälsa hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral och BVC i Göteborg

Vi har en mottagning för ungas psykiska hälsa. Hit kan du som är mellan 6-18 år vända dig för att få hjälp och stöd. Vi som jobbar på mottagningen är psykologer, psykoterapeuter och socionomer, och vi har samarbete med läkare, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter.

Hos oss kan du till exempel få hjälp när:

• Du är mer ledsen än vanligt
  • Du har svårt att hantera stress och oro
  • Du har svårt att hantera ilska och aggressioner
  • Du har drabbats av dödsfall eller kris nära dig
  • Du har sömproblem

Både barn och föräldrar är välkomna att kontakta oss och du behöver inte vara listad hos Allemanshälsan för att få hjälp på mottagningen.

Varmt välkommen till Västerleden Allemanshälsans mottagning för ungas psykiska hälsa!

Karta - Karl Gustavsgatan 32, Göteborg

4,7

• 09:25 - 12 jun, 2017

• 15:34 - 25 apr, 2017 skrev:

Fantastiskt bra omhändertagande. Läkaren så omsorgsfull och inkännande. Övrig personal supergulliga och vänliga. Effektivt och snabbt.

• 14:04 - 15 mar, 2017 skrev:

Alltid så sjukt tråkigt bemötande i telefon av receptionen. Fått träffa många bra läkare men hade varit bättre med en och samma.

3,5

• 11:36 - 11 jan, 2017 skrev:

Jättebra bemötande, hjälpsamma, bra väntetider och fina lokaler!

• 14:54 - 07 dec, 2016 skrev:

Trevlig personal!
    Proffsiga läkare!

• 14:48 - 07 dec, 2016 skrev:

Den bästa vårdcentral jag någonsin varit på. Duktig, engagerad personal med patienten i fokus. Lugna, vänliga och omtänksamma. Tillgängliga nästan jämt - en stor trygghet för vår familj.

• 18:58 - 03 nov, 2016

• 00:56 - 12 jul, 2016 skrev:

Tog bort en vårta här för ett tag sedan. Mycket bra mottagande och kunde ta bort den direkt på plats. Mycket nöjd!