DB Hälsospecialisten

Styrmansgatan 7, Stockholm - Visa på karta

• Lördag - Söndag 10:00 - 18:00
  • Akuta tider enligt överenskommelse.
  • Medlemmar har tillträde till DB alla dagar kl. 06-21
Logo DB Hälsospecialisten

Östermalm, Stockholm

DB Hälsospecialisten är en sammanslagning av DB Fitness och Stockholms Led- & Smärtspecialist.

Välkommen till DB Hälsospecialisten!

Vi är en mottagning där legitimerade kiropraktorer, naprapater, fysioterapeuter och smärtläkare samverkar för att få din kropp att fungera optimalt. Vi arbetar utifrån ett helhetsperspektiv för din hälsa och våra specialister samarbetar för att kunna erbjuda dig bästa möjliga vård och resultat.

Vad vi på DB Hälsospecialisten kan hjälpa dig med

Vi kan hjälpa dig att behandla alla dina muskel- och ledbesvär, oavsett om det är ett akut ryggskott, nackspärr, idrottsskada eller mer långvarig smärta som artros, ihållande huvudvärk samt kronisk värk. Vi erbjuder också konsultation hos specialistläkare vid behov.

Vi erbjuder även föreläsningar och utformar paketlösningar för företag och föreningar.

Interna samarbeten där specialisterna samverkar

På DB Hälsospecialisten har vi ett speciellt arbetssätt där specialisterna samverkar sitt arbete för att kunna ge dig som patient den effektivaste och bästa vården. Vårt samarbete innebär att specialisterna pratar tillsammans och att våra olika kompetenser kan överlappa varandra. Det innebär att du som patient kan få träffa flera i vårt team samtidigt.

Våra behandlingslokaler ligger i anknytning till gym

DB Hälsospecialisten har ett komplett gym för att tillgodose kundens rehabiliteringsplan. Det gör att vi kan visa och lära dig på plats de specifika övningar som kan vara en del av din behandling.

Informationen uppdaterades 03 februari 2017 av Vården.se

Behandlingar hos DB Hälsospecialisten

Naprapatbehandling hos DB Hälsospecialisten i Stockholm

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och/eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar både muskler och leder.

Vi behandlar akuta och kroniska besvär.

Före besöket

Du behöver inte förbereda något inför ditt besök.

Under en naprapatbehandling

Innan en behandling utförs kommer du att genomgå en grundlig undersökning där naprapaten ställer frågor och försöker förstå vad du har för besvär och hur de uppstått.

Syftet med behandlingen är att jobba med rörlighet i muskler och leder och att minska smärta. De vanligaste behandlingsmetoderna är mobilisering, manipulation, massage, töjning och naprapaten kan ibland även utföra akupunktur.

Efter naprapatbehandlingen

Du mår oftast bättre direkt efter ditt besök, du känner dig mer rörlig och har mindre smärta. Ibland kan man dock bli lite trött och uppleva att man har ”träningsvärk”.

När man genomgått en serie naprapatbehandlingar och blivit kvitt sitt besvär så kvarstår en viktig del - att se till att besväret inte kommer tillbaka. Av det skälet kommer du som patient få råd och hjälp kring ergonomi och hur du kan träna upp din muskulatur för att undvika att besväret återkommer.

Hur många gånger behöver man få en naprapatbehandling?

Detta är väldigt individuellt och beror på vilken typ av besvär man har och hur länge man haft besväret etcetera, men tre till fem gånger är vanligt.

Kiropraktorbehandling hos DB Hälsospecialisten i Stockholm

Om en led inte har normal rörelseförmåga påverkar det ofta kringliggande nerver och muskler och smärta eller annat obehag kan uppstå. Genom att behandla leden förbättras både nervsystemets funktion och muskulaturens spänningstillstånd medan smärta och värk lindras.

Ryggen består av många leder mellan kotorna och det är ofta ryggen som kiropraktorn behandlar även om den upplevda smärtan sitter utanför ryggraden.

Före en kiropraktorbehandling

Du behöver inte förbereda dig inför ett besök hos oss.

Under kiropraktorbehandlingen

Besöket inleds med att vi gör en ordentlig undersökning för att förstå vad ditt besvär är och vad det beror på. Behandlingen utförs främst med händerna och en behandlingsmetod som många känner till är kiropraktisk justering. När kiropraktorer justerar en led kan gas som finns mellan lederna frigöras och på grund av tryckutjämningen kan då ett ljud, ett ”knäpp”, uppstå.

Efter kiropraktorbehandlingen

Det flesta upplever att besväret minskar redan under behandlingen. Ibland kan man uppleva en känsla som påminner om träningsvärk efter en behandling men detta är ingen fara. Ofta kan det vara bra att ta det lugnt någon dag efter behandlingen men det är från fall till fall.

Hur många gånger behöver man genomgå en kiropraktorbehandling?

Svaret på detta är individuellt men mellan 3-6 gånger är vanligt.

Dry Needling hos DB Hälsospecialisten i Stockholm

Vi erbjuder nålbehandling av två olika typer av skador/problem: 1. Senskador/senfästesproblematik, tex tennisarmbåge, där en akupunkturnå...

Vi erbjuder nålbehandling av två olika typer av skador/problem:

1. Senskador/senfästesproblematik, tex tennisarmbåge, där en akupunkturnål penetrerar skadeområdet vid upprepade tillfällen för att starta en mikroblödning, blödningen startar i sin tur läkningsprocesser.

2. Myofasciellt smärtsyndrom med triggerpunkter. Nålen riktas då mot centrum av triggerpunkten varpå en effektiv och snabb smärtlindring kan uppnås.

Kontakta oss så kan vi berätta mer!

Medicinsk laser hos DB Hälsospecialisten i Stockholm

Vid smärtor/problem där kiropraktik ej passar kan laser vara ett bra alternativ då flertalet studier har visat på en effektiv smärtlindring, sänkning av inflammation samt en ökad läkning av flertalet tillstånd.

I vissa fall kan kiropraktik kombineras med laserbehandling för ökad effektivitet.

TENS hos DB Hälsospecialisten i Stockholm

Ett hjälpmedel för effektiv smärtlindring är TENS, där elektroder placeras på kroppen. Med hjälp av svaga elektriska strömmer mellan elektroderna kan en effektiv smärtlindring uppnås.

Metoden kan användas både på vävnads- och nervskador.

Hälsokontroll hos DB Hälsospecialisten i Stockholm

Vi erbjuder även hälsoundersökningar/screening för att undersöka funktion, risker, etc. Tex i samband med att en person vill börja träna och vill ha specifika/individuella råd och förhållningsregler.

Hälsoundersökningen innehåller allt som ett kiropraktisk nybesök innehåller bortsett från själva behandlingen.

Läkar-/specialistkonsultation hos DB Hälsospecialisten i Stockholm

Vi erbjuder specialistbehandling och konsultation för stresshantering, kroniska smärtor samt traumabearbetning. Utöver det erbjuds även ...

Utöver det erbjuds även sk “Second opinion” för att stärka eller omvärdera en diagnos eller behandling.

Massage hos DB Hälsospecialisten i Stockholm

Vad är massage bra för? Den primära effekten med massage är att lösa upp spända muskler eftersom rörelseförmågan ökar när musklerna är mj...

Vad är massage bra för?

Den primära effekten med massage är att lösa upp spända muskler eftersom rörelseförmågan ökar när musklerna är mjuka, smidiga och flexibla. Massage kan även öka blodcirkulationen, frigöra endorfiner som har en smärtlindrande effekt och hormonet oxytocin som kallas ”lugn-och-ro-hormon”.

Har massage några biverkningar?

Rätt utförd massage har få biverkningar. Många upplever dock en kortvarig men ökad stelhet dagen efter massagen men när det lagt sig brukar rörligheten vara bättre än innan behandlingen. Du kan bli trött och dåsig efter en massage, och många blir också kissnödiga och törstiga vilket beror på att blodcirkulationen ökar.

När är massage inte bra?

En kraftig och djupgående helkroppsmassage kan vara olämpligt för de som har högt blodtryck, en pågående infektion med feber, cancer, hjärtsjukdom, blodpropp, benskörhet eller andra svåra sjukdomar. Nästan alla kan däremot få mjuk och lätt massage.

Massage ska även inte utföras kring ett öppet sår, benbrott, inflammerade leder, åderbråck, skadade muskler, trasiga senor och ledband eller stora blåmärken.

Klassisk svensk massage

En klassisk svensk massage är en relativt kraftig och massören bearbetar huden och musklerna både ytligt och på djupet. Massören använder sig av knådningar, tryck och strykningar. Den klassiska massagen ökar rörligheten, mjukar upp spända och stela muskler, ger avslappning och stärker immunförsvaret.

Fysioterapi / rehabilitering hos DB Hälsospecialisten i Stockholm

Fysioterapi kan kan hjälpa dig när det uppstått skador eller funktionsstörningar i ryggen, lederna, nerverna eller musklerna. Vi arbetar med att behandla och återställa de funktioner som gör att du har värk, smärtor, låsningar och skador.

Inför ett besök hos för fysioterapi/rehabilitering

Du behöver inte förbereda dig på något speciellt sätt innan du ska på behandling hos en fysioterapeut.

Under ett fysioterapibesök

Fysioterapeuten börjar med att ta reda på mer om dina besvär genom att du själv får berätta om dina besvär och vad som har hänt. Samtidigt undersöker fysioterapeuten din rörelseförmåga och genomför olika enklare tester.

Efter utförd undersökning och analys av dina besvär, föreslår vi en lämplig behandling. Denna kan innehålla manuell terapi, akupunktur, TENS, massage, hemövningar och funktionell träning.

Efter en behandling hos fysioterapeuten

Oftast mår du bättre efter ett besök och upplever en ökad rörlighet. Men vissa kan känna sig lite trötta och att de har "träningsvärk" i de muskler som behandlats.

Tobbe Ogéus

Verksamhetsansvarig / Leg. Kiropraktor, PgC

Tobbe har en gedigen träningsbakgrund då han spelat professionell handboll runt hela Europa samt jobbat som personlig tränare och kostrådgivare vid sidan av sedan 1998.

Björn Ogéus

Specialist i Anestesiologi / Leg. Smärtläkare

Björn arbetar med rehabilitering som smärtläkare och har varit verksam i över 25 år inom offentlig sjukvård.

Cecilia Lind

Leg. Sjukgymnast, Laserterapeut

Cecilia har en bakgrund som artist och professionell dansare. På grund av en skada under sin dansarkarriär ändrade hon bana och utexaminerades som leg. sjukgymnast 2006.

Cecilia Landberg

Leg. kiropraktor

Cecilia jobbar som kiropraktor och har erfarenhet från rehabiliteringsarbete med idrottslag.

André Wredlert

Leg. fysioterapeut

Andrés filosofi är en kombination av manuella metoder, exempelvis dry needling och akupunktur, samt specifik riktad träning för att uppnå resultat i form av minskad smärta och ökad funktion.

Patrik Wetterqvist

Leg. Naprapat

Patrik har jobbat som leg naprapat, tränare och föreläsare i över 20 år. Han arbetar med naprapattekniker, manuella ortopediska metoder och funktionsträning i kombination med annan fysiobehandling.

Niklas Andersson

AT-Kiropraktor

Niklas har innan examen från skandinaviska kiropraktorhögskolan jobbat som massageterapeut och personlig tränare. Han har valt att inrikta sig speciellt på axelproblematik men jobbar självklart även med övriga led- och smärtproblem.

Johan Isevik

AT-Kiropraktor

Johan har sin bakgrund inom idrott där tennis och basket haft två stora roller. Han är fortfarande aktiv inom basketen och underhåller även sitt tennisspelande.

Mattias Lejon

Leg. Läkare

Mattias tog läkarexamen år 2011. Han har därefter arbetat inom olika specialistområden och gått flera olika vidareutbildningar.

Moa Persson

Lic. Massageterapeut

Moa äger och driver Salongen Studio Paus ett stenkast från vår klinik på. Där arbetar hon med resultatinriktad hudvård, massage och övriga kroppsbehandlingar.

Karta - Styrmansgatan 7, Stockholm

• Fråga ställd 21:22 18 nov 2014

Tar ni emot frikort

DB Hälsospecialisten svarar:

Som jag svarat på samma fråga tidigare: nej, tyvärr, i och med införandet av det fria vårdvalet 2012 minskade möjligheten för mindre aktörer på marknaden att bli en del av landstingsvården.

Vi samarbetar däremot med flertalet försäkringsbolag för de patienter som har privat sjukvårdsförsäkring.

• Fråga ställd 14:09 14 okt 2014

Hej, är ni anslutna till Landstinget?
    Med vänlig hälsning,
    Jara

Hej Jara!
    Som jag svarade tidigare på samma fråga:
    Tyvärr, i och med införandet av det fria vårdvalet har mindre privata aktörer idag begränsade möjligheter. De två aktuella vårdvalen för oss "primärvårdsrehabilitering" eller "vårdval smärta och utmattning" ställer krav på lokaler och antal anställda vi idag inte kan möta.

Däremot samarbetar vi med flertalet försäkringsbolag för de som har skydd genom sin arbetsgivare eller en privat försäkring.

• Fråga ställd 22:54 03 aug 2014

har ni landstingsavtal ?