Artillerigatan 48, Stockholm - Visa på karta

Logo Östermalms tandhälsa

Östermalm, Stockholm

Varmt välkommen till Östermalms tandhälsa!

Vi tänker på dig. Vi tar oss tid. Vi tar hand om dig. I en värld där allt går snabbare så vill vi visa att det går att jobba på andra sätt. Ett mer personligt sätt där just du kommer till tals.

Tandläkarmottagning sedan 1976

Här i lokalerna grundade Per Wedendals far en tandläkarmottagning redan 1976. Men lika länge som det varit tandläkare i lokalen, lika viktigt tycker vi att det är med modern utrustning. Därför kan vi alltid behandla dig med hjälpa av den senaste utrustningen.

Tandhygienist och sköterskorna

En viktig roll har tandhygienisten och sköterskorna, med stöd från tandläkaren, som i samråd med patienten lägger upp en individanpassad behandlingsplan med lämpliga kallelseintervaller.

Varmt välkommen att ta kontakt med oss!

Informationen uppdaterades 27 september 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Östermalms tandhälsa

Tandläkarundersökning hos Östermalms tandhälsa i Stockholm

Innan en tandläkarundersökning

Under tandläkarundersökningen

Om problem behöver åtgärdas

Välkommen till oss på Östermalms tandhälsa!

Tandhygienist hos Östermalms tandhälsa i Stockholm

Vad gör en tandhygienist? Tandhygienisten har en viktig roll i modern tandvård. Genom regelbundna kontroller av tänderna skapar tandhygie...

Vad gör en tandhygienist?

Tandhygienisten har en viktig roll i modern tandvård. Genom regelbundna kontroller av tänderna skapar tandhygienisten underlag för rådgivning i strävandet efter att kunna bibehålla en god munhälsa genom egenvård.

Tandhygienisten utgör jobbar med att främja munhälsa, förebygga sjukdom i munhålan och hejda fortsatt sjukdomsutveckling i de fall där tandlossning, karies eller andra ohälsotillstånd redan är ett faktum.

Hygienistbehandlingar

• Undersökning och information

• Provtagningar för att rikta vårdinsatser

• Tandstenstagning

• Tandlossningsbehandling

• Kariesbehandling

• Puts och polering för att underlätta renhållning och av kosmetiska skäl

• Tandblekning

Innan ett besök hos tandhygienist

Du behöver inte förbereda dig på något speciellt sätt innan ett besök hos tandhygienist. Att ha nyborstade tänder är dock bra.

Efter ett besök

Tandhygienisten kommer ge dig tips på hur du själv tar hand om dina tänder på bästa sätt för att du skall ha en god tandhälsa.

För vidare information, välkommen att kontakta oss!

Kronor och broar hos Östermalms tandhälsa i Stockholm

Vad är en tandkrona? Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas och då b...

Vad är en tandkrona?

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas och då behöva ersättas med en ny.

När kan nya kronor behövas?

Det kan till exempel röra sig om karies, slitage eller av en specifik händelse. Vid en omfattande skada på tanden kan kronor i porslin, metal eller metallbunden porslin göras. Materialvalet beror på skadans storlek, tandens position i bettet och vilka estetiska krav som efterfrågas.

När behövs broar?

I fall med tandförluster där det finns tillräckligt med egna tänder kvar kan konventionella broar göras. I annat fall finns implantat att tillgå.

Sadelextensionsbroar

I gränsfall kan så kallade sadelextensionsbroar utföras. Sadelextensionsbroar är konstruktioner som ersätter omfattande tandförluster med förankring på ett fåtal stödtänder. Metoden som utvecklats delvis på denna klinik kan vara lämplig när man av något skäl ej vill använda implantat.

Är det viktigt att hålla rent runt den konstgjorda kronan/bron?

Ja, det kan lätt bildas bakteriebeläggningar där den ursprungliga tandkronan och den konstgjorda möts.

Vill du veta mer om kronor och broar, välkommen att kontakta oss!

Tandimplantat hos Östermalms tandhälsa i Stockholm

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan...

Vad innebär tandimplantat?

Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titanskruvar som fästs i tandbenet, på dessa titanskruvar fäster man sedan så kallade distanser och på dessa distanser fästs slutligen de konstgjorda tänderna.

Vi behandlar alltifrån enstaka tänder till hela käkar.

Behandlingsgången

Efter undersökning och planering monteras fästet, fixturen, för de nya tänderna i käkbenet vid ett mindre ingrepp under lokalbedövning. Fixturen skall läka fast i käken.

Man kan betrakta fixturen som en tandrot på vilken tandläkaren tar avtryck och bygger sin konstruktion. Komplett läkning av benet kan ta upp till sex månader. Så länge behöver man dock inte vänta innan man kan använda titanskruvarna som tandförankring. Därefter fästs distanser och på dessa slutligen de konstgjorda tänderna.

Välkommen att kontakta oss för konsultation om tandimplantat!

Tandblekning hos Östermalms tandhälsa i Stockholm

Varför missfärgas tänder? Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan ...

Varför missfärgas tänder?

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos tandläkaren.

Missfärgningar från rökning, te och rödvin kan ibland försvinna helt efter en polering. Skulle tänderna fortfarande se gul- eller gråaktiga ut efter poleringen går det att lösa med hjälp av blekning.

Behandlingsgången för tandblekning

Först görs ett avtryck av tänderna för framställning av en mjukplastskena att lägga blekmedlet i. Några dagar senare får du komma tillbaka för att hämta skenan. Efter utförlig instruktion får du ta med dig den hem, tillsammans med blekmedlet.

Hemma lägger du medlet i skenan, och sätter fast den på tandraden. Sedan ska du ha skenan på dig minst fyra timmar per kväll, tre till sex kvällar i rad. Du kan också gå och lägga dig med skenan på, och låta medlet verka över natten.

Eftersom blekningsmedel innehåller förhållandevis starka kemikalier vill tandläkaren träffa dig efter några dagar för att se att allt fungerar som det ska.

Hur länge håller en tandblekning?

Det är svårt att säga hur länge en blekning håller i sig. Långsamt kommer tänderna att återfå sin ursprungliga nyans, men det kan ta många år.

För med information om tandblekning, välkommen att kontakta oss!

Per Wedendal

Leg. Tandläkare

Jordanka Vlaoska

Leg. Tandhygienist

Minna Saloranta

Tandsköterska

Karta - Artillerigatan 48, Stockholm

• 08:48 - 24 aug, 2015 skrev:

Dr Wedendal är fantastisk som tandläkare. Snäll, försiktig, duktig, urkompetent.