Vuxenpsykiatrisk öppenvårdsmottagning Åmål, Åmål

Om Vuxenpsykiatrisk öppenvårdsmottagning Åmål, Åmål

Vårt uppdrag är att ge planerad och akut psykiatrisk öppenvård och behandling.
Målgruppen är i första hand invånarna i Åmåls kommun som har behov av psykiatrisk specialistvård exempelvis vid psykos, affektiva tillstånd, svår depression,svår personlighetsstörning, svårare ångesttillstånd mm.
Den öppna psykiatriska vården ses som basen i psykiatrin och målet är så långt som möjligt kunna ge utredning, behandling, vård och stöd till patienten och anhöriga i närmiljön.
Personalen utgörs av läkare, sjuksköterskor, mentalskötare, psykolog, arbetsterapeut, kurator och teamsekreterare.

Enheten består av mottagningsdel, fältenhet som arbetar framförallt med psykospatienter i samverkan med vårdgrannar, och ett mobilt akutteam placerat på Dalslands sjukhus som skall kunna ge vård och behandling av akut karaktär. Insatserna sker i form av hembesök,alternativt stöd och råd per telefon till både patient, anhöriga och andra nätverk.

Södra Långgatan 3 A, 662 30, Åmål, Plan 4 - visa på karta