Lista dig

Hackstavägen 22, Åkersberga - Visa på karta

Logo Österåkersdoktorn

Åkersberga, Österåker

Välkommen till Österåkersdoktorn!

Vi är den lilla vårdcentralen i Österåker, Åkersberga, som vill erbjuda dig och din familj det bästa omhändertagandet på ett personligt och effektivt sätt. Vår vårdcentral har husläkare, distriktssköterskor, eget laboratorium och psykosocial verksamhet.

Vi arbetar på uppdrag av Stockholms Läns Landsting vilket innebär att patienttaxan gäller.

Vårt vårdutbud:

• Diabetesmottagning
  • Hypertonimottagning
  • Hälsokontroller
  • Provtagningar

Kom ihåg! Om du har bokat en besökstid och behöver avboka den måste du göra det minst 24 timmar innan besöket, annars kommer du att debiteras för besöksavgiften.

Informationen uppdaterades 16 oktober 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Österåkersdoktorn

Läkarbesök/Husläkare hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

200 kr Frikort gäller. Priset gäller patienter mellan 18-84 år, för övriga är besöket kostnadsfritt.

Ett läkarbesök hos en husläkare på Österåkersdoktorn är den första länken i sjukvårdskedjan för samtliga åkommor och besvär. Det är dit du i första hand ska vända dig vid sjukdom.

Vi har möjlighet att ta emot flera patienter, så lista dig gärna hos oss!

Vad kan husläkaren hjälpa mig med vid ett besök?

I de flesta fall kan husläkaren behandla och hjälpa dig med dina besvär, men ibland görs bedömningen att du är i behov av specialiserad vård. Om husläkaren bedömer att du behöver specialiserad vård skrivs en remiss. Med en remiss från en husläkare får du snabbare en tid och besöket hos specialisten blir billigare.

Välkommen att boka en tid hos en husläkare på Österåkersdoktorn!

200 kr

Besök hos sjuksköterska/Distriktssköterska hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

100 kr Frikort gäller. Priset gäller patienter mellan 18-84 år, för övriga är besöket kostnadsfritt.

Vad kan en sjuksköterska på vårdcentralen hjälpa mig med? Våra sjuksköterskor hos Österåkersdoktorn kan hjälpa dig med: Diabeteskont...

Vad kan en sjuksköterska på vårdcentralen hjälpa mig med?

Våra sjuksköterskor hos Österåkersdoktorn kan hjälpa dig med:

• Diabeteskontroller
  • Såromläggning
  • Provtagningar
  • Vaccinationer
  • Göra spirometri

Sköterskorna är särskilt utbildade att ge strukturerat stöd till dig som vill sluta röka, har för hög alkoholkonsumtion eller behöver kostrådgivning för att gå ner i vikt eller av medicinska skäl bör ändra din kost.

För att träffa en sköterska behöver du boka tid, välkommen att ringa till oss på Österåkersdoktorn!

Lättakut/drop-in hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

fr. 100 kr Sköterskebesök 100 kr, Läkarbesök 200 kr. Frikort gäller. Priset gäller patienter mellan 18-84 år, för övriga är besöket kostnadsfritt.

För dig som är listad på Österåkersdoktorn erbjuder vi lättakut med drop-in på vardagar. Hit kan du vända dig med akuta besvär såsom: ...

Hit kan du vända dig med akuta besvär såsom:

• Torrhosta och slemhosta
  • Halsont/svårt att svälja
  • Halsfluss
  • Urinvägsinfektion
  • Öronvärk
  • Öronspolning
  • Allergiska reaktioner såsom klåda, svullnad eller hudutslag
  • Bedömning av leverfläckar
  • Stukningar
  • Sårskador
  • Borrelia
  • Återbesök blodtryck
  • Receptförskrivning

Välkommen att kontakta oss på Österåkersdoktorn om om du har några frågor!

fr. 100 kr

Läkarintyg hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

Avgifter för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. Även barn och ungdomar under 18 år samt patienter över 84 år betalar avgift för intyg.

Behöver du ett läkarintyg? Någon gång i livet kan du behöva ett frisk- eller läkarintyg, det vill säga ett intyg som verifierar att du är...

Behöver du ett läkarintyg?

Någon gång i livet kan du behöva ett frisk- eller läkarintyg, det vill säga ett intyg som verifierar att du är frisk och har genomgått en undersökning.

På Österåkersdoktorn kan vi bland annat hjälpa dig med dessa läkarintyg:

• Förstadagsintyg
  • Körkortsintyg
  • Läkarintyg inställd resa
  • Sjukvårdsförsäkring
  • Utlandsarbete

Är du i behov av ett frisk- eller läkarintyg är du varmt välkommen till Österåkersdoktorn!

Förnya recept hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

Behöver du förnya ditt recept? Tänk på att vara ute i god tid - innan dina mediciner tar slut. Enligt landstingets administrativa regler...

Behöver du förnya ditt recept?

Tänk på att vara ute i god tid - innan dina mediciner tar slut. Enligt landstingets administrativa regler har den förskrivande läkare 3 arbetsdagar på sig att skriva ditt önskade recept.

Vilka kan förnya sitt recept hos Österåkersdoktorn?

Du som är patient hos oss kan i vissa fall få dina läkemedelsrecept förnyade utan läkarbesök. Detta gäller långvarig eller återkommande medicinering som fungerar bra. Samtliga recept skickas som e-recept och du kan hämta ut medicinen på valfritt apotek inom en vecka.

Har det gått 1 år eller mer på ditt önskade recept måste ett läkarbesök bokas in.

För receptförnyelse utan läkarbesök gäller:

• Läkemedlet/läkemedlen behöver vara förskrivet tidigare av läkare på vår vårdcentral under det senaste året.
  • Om du har en kronisk läkemedelsbehandlad sjukdom ska du ha varit på läkarkontroll hos oss för just denna sjukdom under det senaste året.
  • Beroendeframkallande läkemedel förnyas bara i särskilda fall utan läkarbesök.

För att förnya ditt recept kan du ringa till oss eller logga in på 1177.se.

Kurator/Psykolog hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

Det finns olika tillfällen i livet då samtalsterapi hos en kurator eller psykolog är ett sätt att gå vidare och må bättre. Ni kan exempel...

Ni kan exempelvis träffas i samband med:

• Kriser
  • Lättare depressioner
  • Ångest/oro
  • Sömnbesvär
  • Stresshantering
  • Psykosomatiska sjukdomar eller symtom
  • Arbetsrelaterade svårigheter (konflikter/mobbning)
  • Psykosocial information och rådgivning

För att boka en tid hos vår kurator eller psykolog behöver du en remiss från din husläkare.

Äldremottagning hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

Äldremottagning vid Österåkersdoktorn Du som är 75 år eller äldre och är listad hos oss, blir automatiskt inskriven i Äldremottagningen p...

Äldremottagning vid Österåkersdoktorn

Du som är 75 år eller äldre och är listad hos oss, blir automatiskt inskriven i Äldremottagningen på Österåkersdoktorn. Syftet med äldremottagningen är att vi vill kunna ge dig som är äldre bättre tillgänglighet och en mer individanpassad och sammanhållen vård.

På Äldremottagningen erbjuder vi:

• Telefonrådgivning av distriktssköterska

• Planerade besök av sjuksköterska och vid behov läkare

• Hälsosamtal med distriktssköterska

• Föreläsningar inom aktuella områden

• Inkontinenssköterska

• Astma/KOL-mottagning

• Diabetessjuksköterska

• Individuell vårdplanering med slutenvård och kommunen

• Minnesmottagning

• Demensutredningar

• Samverkan med kommunens demenssköterska

Ta kontakt med äldremottagningen

Vi har en specialistutbildad distriktssköterska som koordinerar dina besök och svarar på en direktlinje utan knappvalsalternativ. Du kan ringa till oss på telefonnummer 08-540 801 60 när vi har telefontid: vardagar kl 13.00-14.00.

Du har möjlighet att få tid samma dag eller dagen efter utifrån dina behov. I övrigt kan du söka mottagningen på sedvanligt sätt. Om det är svårt för dig att komma till mottagningen kan vi planera in hembesök.

Basal hemsjukvård hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

Hos Österåkersdoktorn erbjuder vi basal hemsjukvård. Det innebär vård och enklare behandlingar i hemmet för personer vars tillstånd kräver detta. Vårdbehovet ska vara i mer än 14 dagar.

Hemsjukvården kan bland annat hjälpa dig med:

• Medicinering
  • Såromläggning
  • Smärtlindring
  • Injektioner
  • Provtagning
  • Blodtrycksmätning

Hemsjukvården arbetar i team bestående av distriktssköterska, sjuksköterska, undersköterska och läkare.

Vilka har rätt till hemsjukvård?

Det är hälso- och sjukvårdspersonal som bedömer om du kan få hemsjukvård. Kontakta oss och be om en första bedömning hos din läkare!

Vaccinationsmottagning hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

På Österåkersdoktorns vaccinationsmottagning erbjuder vi vaccinationer inför resor, skydd mot säsongsinfluensa samt infektioner såsom TBE och HPV-virus.

Vaccinationer görs för att minska risken att drabbas av allvarliga sjukdomar.

Skydd på resan

Inför en resa hjälper vi dig med vilka vaccinationer som är nödvändiga för dig och din familj. Vi ger rådgivning om aktuella hälsorisker och sjukdomar världen över.

Det är viktigt att du i god tid innan avresan tar kontakt med vaccinationsmottagningen. Om du har uppgifter om dina tidigare vaccinationer är det bra att du tar med dessa.

Influensa- och pneumokockvaccination

Influensasäsongen startar under hösten och då finns det tider för drop-in vaccination hos oss. Patienter som tillhör en riskgrupp vaccineras kostnadsfritt.

Från perioden 8/11 2017 t o m. den 28/2 2018 kan du vaccinera dig mot årets influensa. Drop-in mottagningen har öppet onsdagar och fredagar kl 13.00-14.00.

Vaccination mot TBE

Fästingbett kan bland annat orsaka borreliainfektion och TBE (fästingburen hjärnhinneinflammation). TBE är en virussjukdom och kan förebyggas med vaccination, men inte behandlas med antibiotika. Borreliainfektionen är en bakteriesjukdom som kan behandlas med antibiotika, men det går inte att vaccineras mot.

Livmoderhalscancer

Hos oss kan du vaccinera dig mot HPV-virus som kan leda till livmoderhalscancer. För alla flickor som är födda mellan 1993-1998 är vaccinationen kostnadsfri.

Välkommen till Österåkersdoktorns vaccinationsmottagning!

Astma/KOL-mottagning hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

Asma/KOL-mottagning hos Österåkersdoktorn Hos Österåkersdoktorn erbjuder vi hjälp och vård till dig som har astma och KOL. För att komma ...

Asma/KOL-mottagning hos Österåkersdoktorn

Hos Österåkersdoktorn erbjuder vi hjälp och vård till dig som har astma och KOL. För att komma till mottagningen behöver din husläkare skriva en remiss, därefter skickas en kallelse till dig där du får en tid för undersökning.

Kontakta oss om du har några frågor!

Antikoagulationsmottagning (Waranmottagning) hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

Hos oss finns Antikoagulationsmottagning! På Österåkersdoktorns antikoagulationsmottagning hjälper vi dig som använder blodförtunnande lä...

Hos oss finns Antikoagulationsmottagning!

På Österåkersdoktorns antikoagulationsmottagning hjälper vi dig som använder blodförtunnande läkemedel. Vi tar prover och hjälper dig med dosering och rådgivning gällande din behandling. I samband med provtagning bokas alltid en ny tid för kontroll och ordination.

Diabetesmottagning hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

Österåkersdoktorn erbjuder en särskild mottagning för patienter med diabetes. På diabetesmottagningen får du hjälp av distriktssköterskor som har specialistutbildning inom diabetes.

Regelbundna kontroller hos sköterskan

På diabetesmottagningen kan du få hjälp med regelbundna kontroller av:

• Blodsocker
  • Blodtryck
  • Vikt
  • Fotstatus

Distriktssköterskan kan även tillhandahålla hjälpmedel för behandling och egenkontroller såsom glukosmätare, testmaterial och nålar.

Hjälp till dig med diabetes

Vi erbjuder även patientutbildning om sjukdomen, självtester och livsstilsråd. Via diabetessköterskan kan du vid behov få remiss till fotvårdsterapeut och ögonbottenundersökning.

Hypertonimottagning hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

Högt blodtryck, hypertoni, är en av våra vanligaste folksjukdomar. Hos Österåkersdoktorn hjälper vi dig med att ta blodtryck och vi har tät kontakt med din husläkare om blodtrycksbehandling. Vi ger också råd om kost och livsstilsändringar.

24-timmars blodtrycksmätning

Blodtryck som mäts på mottagningen kan bli missvisande. Ett bättre sätt, för att få ett rättvisare resultat, är att mäta blodtrycket under ett dygn. Mätningen sker med en utrustning som du får låna hem.

Välkommen till Österåkersdoktorn!

Hälsokontroll hos Österåkersdoktorn i Åkersberga

2 000 kr Ingår ej i högkostnadsskyddet

Varför en hälsokontroll? En hälsokontroll görs för att se över dina levnadsvanor för att du ska må bra och slippa bli sjuk. Det är bra at...

Varför en hälsokontroll?

En hälsokontroll görs för att se över dina levnadsvanor för att du ska må bra och slippa bli sjuk. Det är bra att upptäcka eventuella avvikelser så fort som möjligt för att få bästa möjliga vård.

Hos Österåkersdoktorn kan du göra en allmän hälsoundersökning. I undersökningen ingår hälsosamtal med en läkare, kroppsundersökning med blodtryckskontroll och EKG. Vi tar också blodprover där vi tittar på bland annat blodsocker och blodvärde, urinprov kan också ingå.

Om du har symtom som du misstänker beror på någon sjukdom så rekommenderar vi att du istället bokar en vanlig undersökning hos en läkare.

Välkommen att boka en tid hos Österåkersdoktorn!

2 000 kr

Dragan Kapetanovic

Verksamhetschef

Karta - Hackstavägen 22, Åkersberga

• 14:10 - 08 aug, 2018 skrev:

Gjorde idag ett lätt-akutbesök . Trevligt och professionellt bemötande!
    Jag fick den hjälp jag behövde med den smärtsamma knäskada som drabbat mig sent dagen innan.
    Eftersom jag kom på akuttid så hade jag ju inte bokat tid.
    Lokalen luftig och fräsch. Kallt och gott vatten fanns att tillgå.

• 11:26 - 18 jul, 2018 skrev:

Nu kan jag helhjärtat säga att mottagningen är bäst tack vare Sussan och Efraim
    Sussans bemötande och stora hjärta är det människor behöver nu känner jag mej glad pt alla som tvivlat på mottagningen vara lugna
    Tack sussan för allt stöd jag fått puss o kram på dej

• 15:05 - 12 jul, 2018 skrev:

Nu känns det så bra en tjej i receptionen hon heter Susanne
    Vilken underbar, omtänksam människa hon har ett bemötande som behövs på mottagningen
    Tack Susanne för att du finns
    Och du behövs

• 19:09 - 20 jun, 2018 skrev:

Vi fick ett fantastiskt bemötande vid vårat besök idag hos Österåkers doktorn.Kvinnan i receptionen var jättetrevlig och väldigt tydlig med att prata med min dotter då det var hennes tid som var bokad.Doktor Ibrahim var fantastisk eller som dottern uttryckte sig”han är rolig”

• 09:17 - 09 maj, 2018 skrev:

Bra bemötande. Trevlig och kunnig personal.

• 10:16 - 06 maj, 2018

• 10:14 - 06 maj, 2018

• 09:03 - 02 maj, 2018 skrev:

Diabetessköterskan som jag var till 30/4 den mest underbara människa jag träffat inom sjukvården. Vilket klipp Ö-doktorn har gjort, även provtagningssköterskan. Fortsätt så här så slipper Ö-doktorn förekomma negativt på Facebook

• 08:19 - 26 apr, 2018 skrev:

Vänlig och snäll personal som tar sig tid att lyssna på mina problem.

• 21:17 - 26 mar, 2018 skrev:

Trevliga och sakliga i sitt bemötande och bedömning.

4,2

• 22:25 - 24 mar, 2018 skrev:

Det hände något här...något positivt!

• 10:16 - 09 mar, 2018

4,2

• 12:09 - 14 okt, 2015 skrev:

Jag är mycket nöjd med vården och bemötandet från personalen.

• 23:02 - 03 maj, 2015 skrev:

Tycker att allt är bra

• 12:20 - 08 apr, 2015 skrev:

Snabba, kunniga och framförallt väldigt trevliga(var i kontakt med Sköterskan Åsa samt Läkaren Arvid. Blev otroligt bra bemött och känner mig nöjd med att gjorde Österåkersdoktorn till mitt vårdval