Urologiavdelning 17 och 30, Göteborg

Om Urologiavdelning 17 och 30, Göteborg

Verksamhetsområde Urologi tillhandahåller all offentlig urologisk sjukvård till invånarna i stor-Göteborg inklusive Mölndal. Enheten har dessutom ett övergripande regionansvar för hela Västra Götalandsregionen. Urologin handlägger sjukdomstillstånd inom urinvägarna både hos män och kvinnor samt inom manliga könsorganen.
Cirka hälften av alla vårdtillfällen är akuta inläggningar. Exempel på akuta besöksorsaker är njurstensanfall, urinstämma, urinvägsblödning, njur- och urinvägsinfektioner samt patienter med cancersmärta.
De vanligaste sjukdomarna i planerad sluten vård är cancer, avflödeshinder för urinen till exempel på grund av godartad prostataförstoring, funktionella blåsrubbningar samt njursten.

Blå Stråket 5, 413 46, Göteborg, Blå Stråket 5, uppgång D, plan 10, Sahlgrenska sjukhuset - visa på karta
  • Måndag - Söndag Dygnet runt
  • Måndag - Söndag Dygnet runt