Kognitiv medicin Ängelholm

Västersjögatan 12, södra sjukhuset, Ängelholm

Kognitiv medicin Ängelholm

På enheten för kognitiv medicins mottagning utreds personer med minnessvårigheter och andra symtom (till exempel språkstörningar eller varseblivningsstörningar) som kan tala för demensutveckling. Till oss på Specialistminnesmottagningen kommer du efter remiss från din familjeläkare/primärvården. Vår utredning tar omkring 2-12 månader. Beroende på hur omfattande basalutredning som är gjord av din vårdcentral kan det ta olika tid. Utredningstiden beror också på typ av demenssjukdom. Genom olika undersökningar tar vi reda på orsaken till symtomen, ställer diagnos och ger dig rätt behandling och stöd. På mottagningen arbetar specialistläkare med erfarenhet av geriatrik, neuropsykiatri, kognitiv neurologi eller allmänmedicin i team med sjuksköterskor och medicinska sekreterare. Till teamen kan även arbetsterapeuter, neuropsykologer, kuratorer och apotekare kopplas.

Informationen uppdaterades 09:15 - 17 feb, 2021