Policy för omdömen hos Vården.se

Vad roligt att du vill lämna ett omdöme på Vården.se! Vi på Vården.se tror att det är viktigt att så många som möjligt engagerar sig i vård och hälsa. Ju fler personer som lämnar omdömen, desto lättare kommer det bli att hitta fram till den bästa vårdgivaren – och på det sättet förbättras vården.

Vården.se läser alla omdömen innan de publiceras. Om vi anser att ett omdöme inte följer vår policy kommer det inte att publiceras.

Omdömet ska:

• Vara korrekt ifyllt, det vill säga att personlig information så som förnamn, efternamn och mejladress ska finnas med. Observera att endast förnamnet publiceras.
  • Handla om den enskilda mottagningen som du lämnar omdömet på och inte någon annan mottagning.
  • Baseras på dina egna erfarenheter, inte någon annans eller något som du hört talas om.
  • Baseras på händelser som inträffat under den senaste tiden.
  • Vara skriven på svenska eller engelska.

Vi publicerar inte:

• Omdömen som anses vara personangrepp, förtal, förolämpning eller kränkning mot enskild personal.
  • Omdömen om felställda diagnoser och medicinering. Detta ska bedömas av utbildad vårdpersonal.
  • Omdömen som handlar om andra mottagningar än den där du lämnar omdömet.
  • Omdömen som lämnats av personer som arbetar på mottagningen.
  • Omdömen som handlar om sådant som bör anmälas till IVO.
  • Omdömen som består av frågor riktade till mottagningen.
  • Omdömen där personer kommenteras utifrån kön, ålder, könsidentitet, etnicitet, religion/trosuppfattning, sexuell läggning, eller funktionsnedsättning.
  • Omdömen som innehåller grovt språk, till exempel svordomar eller skällsord.
  • Omdömen som uppenbart är spam, till exempel innehåller länkar och reklam.
  • Omdömen som samma person lämnat flertal gånger på en och samma vårdgivare.
  • Omdömen där kommentarer innehåller personlig information, till exempel personnummer, fullständiga namn, eller kontaktuppgifter såsom telefonnummer och mejladresser. Dessa raderas omgående.

Kom ihåg:

• Skriv ett sakligt omdöme som du tror kan vara till nytta för andra patienter.
  • Om du har blivit felbehandlad så vill vi att du vänder dig direkt till vårdgivaren eller till IVO.
  • Vi kommenterar aldrig enskilda omdömen på varken mejl eller telefon.

Stort tack för ditt engagemang!

Senast uppdaterad: 11 januari 2024