Antal per sida

Mer Om Husläkare / vårdcentral

Stockholms vårdcentraler

I Stockholms län finns 347 stycken vårdcentraler, även kallade husläkarmottagningar. De erbjuder vård både inom den privata och offentliga sektorn.

På vårdcentraler behandlas vuxna, ungdomar och barn för sjukdomar och besvär som inte är akuta eller livshotande. De har alltid öppet 8-17 varje vardag och kan ge rådgivning på telefon samt göra hembesök.

Vilka arbetar på en vårdcentral?

På en vårdcentral arbetar allmänläkare, distriktssjuksköterskor och undersköterskor. På en vårdcentral kan du även träffa på andra typer av läkare såsom AT-läkare, ST-läkare eller läkare inom andra specialiteter. Beroende på hur stor vårdcentralen är kan det även finnas psykologer, kuratorer, sjukgymnaster, dietister och läkarsekreterare.

En allmänläkare kallas även husläkare och är specialiserade på allmänmedicin. De har stora kunskaper inom ett brett område och är specialiserade på att ta hand om många olika typer av sjukdomar och se helheten av människan.

Vad kan en vårdcentral i Stockholm erbjuda för vård?

Vårdcentralen är den första instansen inom sjukvård i Sverige och det är till vårdcentralen du i första hand ska söka dig till vid sjukdom.

På vårdcentralen i Stockholm kan du få hjälp med de flesta besvär som exempelvis högt blodtryck, astma, allergi, infektioner, nedstämdhet, ångest och hudproblem. Du kan även få råd i många hälsofrågor och hjälp med att sluta röka.

Remiss till en specialist i Stockholm

I de flesta fall kan husläkaren behandla och hjälpa dig med dina besvär men ibland görs bedömningen att du är i behov av specialiserad vård. Om den bedömningen görs får du en remiss av läkaren som gör att besöket hos specialisten blir billigare och att du får en tid snabbare.

I Stockholm gäller vårdgarantin att du ska få träffa en specialist inom 30 dagar från det att husläkaren har beslutat om remissen.

Hur bokar jag en tid hos en vårdcentral i Stockholm?

Du kan alltid ringa och beställa en tid hos din vårdcentral och på Vården.se kan du hitta kontaktinformation till alla vårdcentraler i Stockholm.

Vissa vårdcentraler erbjuder drop-in-tider för mer akuta besvär och då kan du besöka vårcentralen utan att ha beställt en tid innan. Andra vårdcentraler erbjuder akuttider som du kan ringa och beställa för att få en tid för ett läkarbesök samma dag. På akuttider eller drop-in-tider träffar du vanligtvis inte din ordinarie läkare och tiden är ofta kort.

Vilket vårdavtal har vårdcentraler i Stockholm?

I Sverige och Stockholm gäller idag fritt vårdval. Det innebär att du kan söka dig till vilken vårdcentral du vill, oavsett var du bor i Stockholm eller i resten av landet.

Om du är folkbokförd någon annanstans än Stockholm men vill tillhöra en vårdcentral i Stockholms län betalar du samma patientavgift som de som bor i Stockholm. Du måste däremot betala resan till och från vården själv, även om du är berättigad till en så kallad sjukresa i ditt hemlandsting eller region. Det är också ditt eget landstings regler som gäller när det gäller vårdgarantin.

Välja vårdcentral och lista dig

Att välja vårdcentral gör du genom att lista dig och då kan du även välja om du vill ha en speciell husläkare. Du kan alltid byta vårdcentral om du vill men om du listar dig hos en ny vårdcentral försvinner alltid din listning hos den gamla.

Du kan läsa mer om fritt vårdval och vad det innebär att lista dig i vårt blogginlägg Fritt vårdval - Lista dig!

Du behöver inte lista dig på någon vårdcentral om du inte vill, men du måste alltid fylla i uppgifter om dig själv för att få vård.

Vad kostar ett besök hos en vårdcentral i Stockholm?

Patientavgifterna gäller för hälso- och sjukvård i Stockholms län. Du betalar då samma avgifter oavsett om du får landstingsdriven vård eller vård av en privat vårdgivare som Stockholms Läns Landsting har avtal med.

För barn och unga under 18 år kostar ett besök på en vårdcentral i Stockholm, där patientavgifterna gäller, endast 120 kronor. Personer över 18 år betalar 200 kronor för ett besök där patientavgifterna gäller.

Högkostnadsskydd och frikort i Stockholm

Högkostnadsskyddet innebär att du under ett år inte behöver betala mer än 1100 kronor i sjukvård i Stockholm. Om du inom ett år når upp till högkostnadsbeloppet får du frikort. Föräldrar som har flera barn under 18 år får samla barnens kostnader för avgiftbefrielse så att de sammanlagt uppgår till 1100 kronor.

Stockholm - namnets ursprung

Stockholm är Sveriges huvudstad som bildades år 1252 och fick stadprivilegier år 1436.

Namnet Stockholm kommer från två ord och ursprungen är inte helt fastlagda. “Stock” antas komma från försvarsanordningarna i form av trästockar som var förankrade i sjöbotten i sundet mellan Mälaren och Saltsjön. Det finns även en teori om att “stock” skulle kunna syfta på de fasta fiskeanläggningarna som fanns i form av fiskestockar.

Stockholms andra del “holm” antas komma från den ö som idag kallas för Stadsholmen och som under flera århundraden utgjorde staden Stockholm. “holm” kan annars syfta på någon av de små holmarna som fann på Norrström på medeltiden.

Om Husläkare / vårdcentral

husläkare

Vårdcentralen är den första instansen inom sjukvård i Sverige och det är till vårdcentralen du i första hand bör söka dig vid sjukdom. Ett annat namn för vårdcentral är husläkarmottagning.

På en vårdcentral eller husläkarmottagning arbetar allmänläkare, distriktssjuksköterskor och undersköterskor. Allmänläkare kallas även för husläkare.

Läs mer om Husläkare / vårdcentral

10 myter om tandtråd

10 myter om tandtråd

Veckans myt om tandtråd!

Idag finns det många missuppfattningar om tandtråd. Vården.se slår hål på tio myter om tandtråd tillsammans med Plackers!

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Tre POSITIVA skäl att sluta röka

Ofta får rökare höra om skälen till varför det är skadligt att röka. Men i denna artikel vill vi vända på det, istället för att fokusera på det negativa - låt oss kika på de positiva hälsoeffekter som kommer med att sluta röka.

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

• Mariehems hälsocentral Blir alltid bemött med respekt och empati och någon som lyssnar. - Karin Jacobsson
    • Sjukgymnastik David Löw-Larsen Efter att ha provat flertalet sjukgymnaster i stan blev jag rekommenderad att gå till David. Jag var med om en bilolycka för några år sedan ... - Maria
    • Sjukgymnastik David Löw-Larsen David har haft stort tålamod och med behandling och träning fått bort mångåriga ryggbesvär. Kan varmt rekommendera honom. Nu kan jag andlige... - Ola
    • Sjukgymnastik David Löw-Larsen Fantastiskt engagemang och väldigt kompetent. - Anna
    • Tandläkarna Waily Jag hatar att gå till tandläkare sen jag var liten, men hos tandläkarna Waily har jag ändrat min uppfattning. Proffsiga på kundbemötande och... - Michel