Idrottsskadebehandling

Visar 1 - 9 av totalt 9 mottagningar

Sortera

Mer Om Idrottsskadebehandling

Akut idrottsskada

Har man en akut idrottsskada ligger fokus, till att börja med, på smärtlindring. Därefter, eller vid kronisk smärta, är målet att rehabilitera och förbättra tillståndet. Naprapater kan även ge råd om hur du ska träna för att förebygga liknande skador.

Vanliga idrottsskador

Idrottsskador drabbar inte bara elitidrottare utan även motionärer i stor utsträckning. Några vanligt förekommande skador är:

• muskelbristning
  • löparknä
  • tennisarmbåge
  • hälsporre
  • ben- eller hälseneinflammation
  • nacksmärta
  • frusen skuldra

I vissa fall räcker vila för att kroppen ska kunna återhämta sig, medan andra gånger behövs idrottsskadebehandling hos naprapat för att skadan ska läka och/eller för att förkorta rehabiliteringstiden.

Behandlingsmetoder

Naprapaten utreder orsaken till skadan genom att lyssna på din beskrivning av besvären och göra en undersökning av kroppens mjuka delar, för att på så sätt ställa diagnos och avgöra vilka behandlingsmetoder som är lämpliga i ditt fall.

Vid idrottsskadebehandling arbetar naprapaten med flera olika tekniker för att kunna ge en så individuell och effektiv rehabilitering som möjligt. Beroende på skadans orsak och symptom kan naprapaten bland annat använda sig av följande behandlingar:

Massage
Med hjälp av sina händer gnider och knådar naprapaten ömmande ställen på kroppen och ökar på så vis genomblödningen i musklerna med muskelavslappning och smärtlindring som resultat. Det finns olika typer av massage där svensk klassisk massage är den vanligaste. I denna massageform används olika tekniker varav bultning är den vanligaste vid behandling av idrottsskador.

Manipulering och mobilisering
Dessa metoder går ut på att dra ut kroppens leder vilket ger en avslappning och återgång till ledens normala funktion. Ofta används detta efter en inflammation i en led då den har ”frusit” fast, exempelvis vid ”frusen skuldra”.

Stötvågsbehandling
Stötvågsbehandling används vid smärta genom att man låter tryckvågor gå genom huden ner till skadad vävnad och stimulera områdets cellmetabolism. Det i sin tur ökar genomblödning i det skadade området och sätter även igång kroppens egna smärtlindringssystem.

Akupunktur
Genom att sätta in nålar ytligt i huden stimuleras nerver upp till hjärnan som i sin tur frisätter endorfin, vilket är kroppens egen smärtlindring.

Om Idrottsskadebehandling

idrottsskadebehandling

Idrottsskador kan antingen vara akuta eller uppstå efter överbelastning av en eller flera kroppsdelar under en längre tid.

Ofta beror skadorna på överansträngning i muskler, senor eller leder. Det är viktigt att bakomliggande orsak utreds för att rehabiliteringen ska bli effektiv och att återgång till idrott ska kunna ske så snart som möjligt.

Läs mer om Idrottsskadebehandling

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Trappa ner rökningen för ett hållbart resultat

För att lättare lyckas med ett liv utan cigaretter och nikotinberoende behövs en välplanerad trappa-ner-strategi. Tillsammans med Nicotinell ger vi dig tips på hur du får ett nikotinfritt liv.

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

• Narva Kirurg Center Jag har varit på kliniken på grund av mina åderbråk och jag är mycket nöjd. Underbar, hjälpsam och professionell personal från första stund... - Silvia Ayala
    • Andersberg Din hälsocentral Värdelöst att försöka få en tid, och att det inte går att lämna telefonnummer om man önskar bli uppringd! - mikael
    • Naprapatlandslaget Malmö Västra Hamnen Mycket trevlig personal. Visar intresse för att försöka lösa problemen som man har. Försöker förstå bakomliggande faktorer och visar vad man... - Patrik Danielsson
    • Hälsomedicinskt Center i Landskrona Hur ringer man dit när samtalstiderna varit slut i flera månader? Bedrövligt! - Sara
    • KMC Fysioterapi Katia är extremt kunnig och har varit till mycket stor hjälp vid mina olika skador. Rekommenderar denna mottagning varmt till alla. - Cajsa Pettersson