Akupunktur

Visar 1 - 19 av totalt 19 mottagningar

Sortera

Mer Om Akupunktur

Hur går en akupunkturbehandling till?

Terapeuten sticker tunna sterila engångsnålar genom huden på förutbestämda punkter med en vridande rörelsen. Nålen är 0,2 till 0,4 mm i diameter och kan vara en till 10 cm lång. Hur djupt nålen placeras varierar mellan ungefär 0,5 till 2,5 cm. Punkten kan ligga nära eller långt ifrån det område som man sökt akupunkturbehandlingen för, det är till exempel inte säkert att nålarna sätts i huvudet även om det är huvudvärk som är problemet. Syftet är att nålarna ska stimulera olika nervtrådar, detta brukar kännas som ilande, utstrålande, domnande, tryck- eller tyngdkänsla. Det ska inte göra ont. Nålarna får sedan sitta kvar från några sekunder upp till 20 minuter. För att förstärka effekten kan akupunkturterapeuten snurra på nålarna, dra dem lite upp och ner eller ansluta pulserande svagström till nålen.

Den lokala effekten uppstår på grund av att blodcirkulationen ökar i det området nålen sitter vilket gör att svullnaden minskar, spända och ömma muskler slappnar av och smärtan avtar. På central nivå frisätts kroppens egna morfinlikande ämnen, endorfiner som har en smärtlindrande effekt. Hjärnan stimuleras också att frisätta stämningshöjande ämnen vilket kan ge en känsla av välbefinnande och lugn.

akupunktur

Hur lång är en akupunkturbehandling?

En behandling är ungefär 30 till 90 minuter lång och man kan få en till tre behandlingar i veckan, beroende på hur man svarar på behandlingen och vad som behandlas. Hur många behandlingar som behövs är individuellt men mellan åtta och 20 behandlingar är vanligt. Innan behandlingen påbörjas får man svara på några frågor, bland annat om man har några smittsamma blodsjukdomar, lätt för att svimma, pacemaker eller om man äter blodförtunnande mediciner.

Biverkningar och risker med akupunkter

Många känner sig trötta efter en akupunkturbehandling. Man kan känna sig yr och illamående och vissa svettas mycket eller får diarré. Dessa besvär är ofarliga och går över av sig självt. Ibland kan smärtan vara värre någon dag efter behandlingen. Det betyder bara att behandlingen haft effekt men vid nästa akupunkturtillfälle får man en försiktigare behandling. Små blåmärken kan uppstå vid insticksställena.

Går man till en seriös terapeut som är välutbildad är riskerna med akupunktur små. Att arbeta i en ren miljö med sterila engångsnålar är en förutsättning för att undvika infektion. Om nålarna sticks in för långt finns det risk att blodkärl och nerver skadas eller att nålspetsen sticker hål på till exempel lung- eller hjärtsäcken. Detta är en mycket allvarlig men ovanlig komplikation.

Vem får ge akupunktur?

Legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal som genomgått utbildning inom akupunktur får använda sig av denna terapiform. Det gäller till exempel läkare, tandläkare, kiropraktorer, naprapater, sjuksköterskor, barnmorskor och sjukgymnaster. Utövare som inte är legitimerad vårdpersonal får också ge akupunktur, dessa utövare har ofta en mer traditionell kinesisk inställning till akupunktur och står inte under socialstyrelsens tillsyn. Därför kan utbildningens längd och kvalité variera. Cancer, epilepsi, diabetes, smittsamma infektionssjukdomar och barn under åtta år får enligt svenska lag inte behandlas av icke legitimerad sjukvårdspersonal. I Sverige används akupunkturbehandling främst för smärttillstånd, illamående och stressrelaterade besvär.

Om Akupunktur

akupunktur

Ordet akupunktur kommer från latinska a´cus som betyder nål och punctu´ra som betyder stick.

För flera tusen år sedan började metoden att användas i Kina för att lindra olika smärttillstånd och sjukdomar. Man använde nålar tillverkade av ben eller sten som stacks genom huden på specifika ställen på kroppen.

På 1600-talet kom akupunkturen till Europa men först 1984 godkände Socialstyrelsen i Sverige akupunktur som behandlingsmetod vid vissa smärttillstånd.

Läs mer om Akupunktur

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Trappa ner rökningen för ett hållbart resultat

För att lättare lyckas med ett liv utan cigaretter och nikotinberoende behövs en välplanerad trappa-ner-strategi. Tillsammans med Nicotinell ger vi dig tips på hur du får ett nikotinfritt liv.

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

• Narva Kirurg Center Jag har varit på kliniken på grund av mina åderbråk och jag är mycket nöjd. Underbar, hjälpsam och professionell personal från första stund... - Silvia Ayala
    • Andersberg Din hälsocentral Värdelöst att försöka få en tid, och att det inte går att lämna telefonnummer om man önskar bli uppringd! - mikael
    • Naprapatlandslaget Malmö Västra Hamnen Mycket trevlig personal. Visar intresse för att försöka lösa problemen som man har. Försöker förstå bakomliggande faktorer och visar vad man... - Patrik Danielsson
    • Hälsomedicinskt Center i Landskrona Hur ringer man dit när samtalstiderna varit slut i flera månader? Bedrövligt! - Sara
    • KMC Fysioterapi Katia är extremt kunnig och har varit till mycket stor hjälp vid mina olika skador. Rekommenderar denna mottagning varmt till alla. - Cajsa Pettersson