Antal per sida

Mer Om Barnavårdscentral

Ditt BVC, ditt val

Du gör bäst i att göra ditt val av BVC tidigt, redan under graviditeten. Då kommer det med i din journal när du är hos din barnmorska. Det går även bra att vänta med sitt val till efter förlossningen. Då bör du kontakta ditt val av BVC så fort som möjligt efter födseln. Inte helt ovanligt är att barnavårdscentralen gör ett hembesök hos dig med stöd och råd om barnhälsovård. Detta brukar ske 0-14 dagar efter födseln. När ni bestämt er för vilken barnavårdscentral ni vill gå till gäller det att registrerar er där. Detta sker väldigt enkelt genom att fylla i en blankett och sedan lämna direkt hos din barnavårdscentral eller posta den till dem. Om du mot all förmodan önskar byta till en ny, fyller ni i en ny blankett och lämnar den hos den barnavårdscentral ni önskar byta till.

Regelbundna besök på BVC

Antalet besök på BVC varierar beroende på vad ni har för behov. I början är besöker man BVC ganska ofta. När barnet blir lite äldre blir det också ganska glest mellan varje besök. Upp till det att barnet är 12 månader kan man har besökt BVC mellan 10 och 20 gånger. Hur täta besöken är och hur ofta ni vill träffa barnmorskan eller sköterskan är upp till er. Ni bestämmer tillsammans när ni kan och vill träffas. Varje besök brukar beräknas till mellan en kvart och en halvtimme. Då kontrolleras bland annat barnets vikt- och längdutveckling, men även vissa interaktioner och samspel med sjuksköterskan. Ett barns tillväxtkurva visar ganska väl hur ett barn mår. Till föräldrarna ges råd och information om sömn och amning, men även hur man klarar av vissa vardagssituationer. När det blir dags för vaccinationer för barnet är det även här det sköts. Grundvaccinering erbjuds alla barn och är kostnadsfri och frivillig. Dessa sker vid fem tillfällen på BVC och ofast av en sjuksköterska.

Föräldragrupper

På BVC brukar de nyblivna föräldrar erbjudas att gå med i en föräldragrupp. Här kan man utbyta erfarenheter och tips, men också bekanta sig och prata av sig med andra nyblivna föräldrar. Grupper för omföderskor finns också.

Om Barnavårdscentral

Till barnavårdscentralen (BVC) vänder du dig med ditt barn för hälsoundersökningar och vaccinationer, men även barnets längd- och viktutveckling. Detta gör du upp till det att barnet är sex år. Som en del av primärvården är dessa besök kostnadsfria.

I de flesta landsting får du själv välja vilken BVC du vill vända dig till. Jämför gärna vilka olika barnavårdscentraler det finns inför ditt val.

Läs mer om Barnavårdscentral

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Trappa ner rökningen för ett hållbart resultat

För att lättare lyckas med ett liv utan cigaretter och nikotinberoende behövs en välplanerad trappa-ner-strategi. Tillsammans med Nicotinell ger vi dig tips på hur du får ett nikotinfritt liv.

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

• Narva Kirurg Center Jag har varit på kliniken på grund av mina åderbråk och jag är mycket nöjd. Underbar, hjälpsam och professionell personal från första stund... - Silvia Ayala
    • Andersberg Din hälsocentral Värdelöst att försöka få en tid, och att det inte går att lämna telefonnummer om man önskar bli uppringd! - mikael
    • Naprapatlandslaget Malmö Västra Hamnen Mycket trevlig personal. Visar intresse för att försöka lösa problemen som man har. Försöker förstå bakomliggande faktorer och visar vad man... - Patrik Danielsson
    • Hälsomedicinskt Center i Landskrona Hur ringer man dit när samtalstiderna varit slut i flera månader? Bedrövligt! - Sara
    • KMC Fysioterapi Katia är extremt kunnig och har varit till mycket stor hjälp vid mina olika skador. Rekommenderar denna mottagning varmt till alla. - Cajsa Pettersson