Antal per sida

Mer Om Dietist

Vad gör en dietist?

Hur ett besök hos en dietist går till är helt beroende på problemet eller syftet med besöket. En dietist främsta uppgift är att hjälpa personer att få i sig tillräcklig och/eller rätt sorts energi och näring. Ibland är den förmågan, tillfälligt eller långvarigt, nedsatt hos människor, till exempel på grund av sjukdom, medicinsk behandling eller på grund av psykologiska, sociala eller kulturella faktorer.

dietist

Vad kostar det att gå till en dietist?

Remisskravet och kostnaden för ett besök hos en dietist är olika i olika landsting och för olika patientgrupper. Ta kontakt med din vårdcentral för att få reda på vad som gäller för dig i ditt landsting.

Kunskap och utbildning

Dietister är en legitimerad yrkesgrupp vilket innebär att de har genomgått en minst tre år lång högskoleutbildning och därefter ansökt om legitimation hos socialstyrelsen för att få utöva yrket.  I utbildningen får dietisterna bland annat lära sig om näringslära, näringsbehov, livsmedel, matlagning och måltidsordning, fysiologi, psykologi och pedagogik.

Diabetiker

För en diabetiker kan arbetet med en dietist vara en mycket viktig del i den medicinska behandlingen av sjukdomen. Patienten kan tillexempel få individuella råd om vilka livsmedel han eller hon ska välja och undvika, hur ofta personen behöver äta och vilka matlagningsmetoder som är lämpliga.

Fetma och övervikt

Fetma är en sjukdom. Livsstil, ärftlighet och miljö är faktorer som kan orsaka fetma. Fetma kan leda till många följdsjukdomar som typ 2 diabetes, hjärtsvikt, högt blodtryck och åderförkalkning. Enligt världshälsoorganisationen, WHO, är det fler i världen idag som dör av fetma än av svält.  Skillnaden på fetma och övervikt brukar definieras med hjälp av BMI värdet.  BMI på eller över 30 räknas som fetma. Men redan vid måttlig övervikt ökar riskerna för allvarliga följdsjukdomar. Idag finns det många behandlingsmetoder och dietisten är ofta en central person i behandlingen mot fetma och övervikt.

Ätstörningar

Ätstörningar kan se ut på många olika sett men har gemensamt att personer som lider av en ätstörning har ett problematiskt förhållande till mat och ätande. Man brukar tala om tre huvuddiagnosgrupper; Anorexia nervosa , Bulimia nervosa och UNS som betyder Ätstörning utan Närmare Specifikation. Det finns alltid psykologiska faktorer med i bilden och behandlingen avätstörningar drivs inom psykiatrin. Dietistutbildningen fokuserar mycket på samtalsteknik och psykologi för att på bästa sätt kunna hjälpa den här gruppen patienter. Att ha en ätstörning orsakar mycket lidande för den drabbade och även dess omgivning och påverkar alltid kroppens normala funktioner negativt och kan ge allvarliga komplikationer. Därför är det viktigt att man får hjälp så tidigt som möjligt.

Undernäring

På sjukhusen är undernäring den vanligaste diagnosen som dietisterna jobbar med. Aptiten och förmågan att ta upp näring kan försämras av bland annat sjukdom, ålderdom eller på grund av biverkningar från mediciner och behandlingar.

Upprätthålla hälsa

Dietister jobbar även med att ge råd om nutrition till friska människor för att optimera kosthållningen eller för att behålla eller förbättra hälsa och välmående. Många idrottsmän och kvinnor får kostråd av dietister för att maximera sina träningsresultat.

Om Dietist

dietist

En dietist är en specialist inom kost- och näringslära. Dietister jobbar ofta med kostrådgivning till människor med sjukdomar som kräver en speciell kosthållning.

Den som besöker en dietist kan till exempel ha diabetes, andra matallergier, laktosintolerans, lida av fetma och övervikt, hjärtsjukdomar och ätstörningar så som anorexia eller bulimi.

Dietisten kan även ge råd om kosthållning för friska personer utan särskilda behov.

Läs mer om Dietist

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Trappa ner rökningen för ett hållbart resultat

För att lättare lyckas med ett liv utan cigaretter och nikotinberoende behövs en välplanerad trappa-ner-strategi. Tillsammans med Nicotinell ger vi dig tips på hur du får ett nikotinfritt liv.

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

• Narva Kirurg Center Jag har varit på kliniken på grund av mina åderbråk och jag är mycket nöjd. Underbar, hjälpsam och professionell personal från första stund... - Silvia Ayala
    • Andersberg Din hälsocentral Värdelöst att försöka få en tid, och att det inte går att lämna telefonnummer om man önskar bli uppringd! - mikael
    • Naprapatlandslaget Malmö Västra Hamnen Mycket trevlig personal. Visar intresse för att försöka lösa problemen som man har. Försöker förstå bakomliggande faktorer och visar vad man... - Patrik Danielsson
    • Hälsomedicinskt Center i Landskrona Hur ringer man dit när samtalstiderna varit slut i flera månader? Bedrövligt! - Sara
    • KMC Fysioterapi Katia är extremt kunnig och har varit till mycket stor hjälp vid mina olika skador. Rekommenderar denna mottagning varmt till alla. - Cajsa Pettersson