Fotvård Malmö, Skåne

Visar 1 - 10 av totalt 10 mottagningar

Sortera

Mer Om Fotvård

Fotvård i Malmö

Många fotterapeuter är egenföretagare och arbetar på uppdrag från Malmö Stad eller Region Skåne på sina egna mottagningar. Fotterapeuter kan även jobba på friskvårdsföretag, SPA-inrättningar och massagekliniker.

För att boka tid för fotvård krävs ingen remiss. Men om du har behov av fotvård av medicinska skäl kan det vara en fördel att få en remiss från din vårdcentral till en vårdgivare som har avtal med Region Skåne.

Vad kan en fotterapeut i Malmö hjälpa mig med?

En fotterapeut kallas även för fotspecialist eller fotvårdare. De kan behandla olika typer av fotbesvär såsom hälsprickor, nageltrång, nagelsvamp, liktornar, skavsår, sår, förhårdnader, felställningar och fotvårtor. En fotterapeut kan rekommendera skoinlägg, salvor, egenvård, mjuka strumpor eller göra avlastningar för kritiska områden på foten. De kan också utföra mer skönhets- eller må bra-inriktade behandlingar som pedikyr eller fot- och underbensmassage.

Vad är skillnaden mellan vanlig fotvård och medicinsk fotvård?

Medicinsk fotvård skiljer sig från vanlig fotvård som endast behandlar ytan på foten. Medicinsk fotvård förebygger, behandlar och lindrar sjukdomar och andra ohälsotillstånd i foten och underbenet som kan bero på både yttre och inre faktorer.

Hur går en fotvårdsbehandling till?

Fotvården anpassas alltid utifrån dina individuella behov och fötternas hälsa. En behandling inleds alltid med ett fotbad och sedan rensas, klipps och slipas naglarna. Därefter behandlas eventuella fotbesvär och fotvårdsbehandlingen avslutas med en avkopplande fotmassage.

Har du fått en liktorn och söker vård i Malmö?

Om du har fått en liktorn så sitter den vanligtvis under foten eller mellan/på tårna och gör ofta mycket ont vid tryck. En liktorn bildas oftast av att du under en lång tid haft skor som trycker eller klämmer på en viss punkt på foten. Om trycket fortsätter pressas förhårdnaden inåt som en tagg och bildar en liktorn. En liktorn kan du lätt missta för att vara en våra, men liktornen har inga svarta eller röda prickar som en vårta har.

Här kan du hitta en fotterapeut i Malmö som kan behandla din liktorn!

Vilken utbildning har en fotterapeut?

Att utbilda sig till fotterapeut är en utbildning på en till tre terminer beroende på var man utbildar sig. Att utbilda sig till fotterapeut kräver ingen medicinsk grundutbildning.

Vad kostar det att få fotvård i Malmö?

Att få medicinsk fotvård hos en vårdgivare som har avtal med Malmöhus läns landsting och som ingår i Hälsoval Skåne kostar 200 kronor, oavsett om mottagningen drivs av landstinget eller av ett privat företag. Om du är listad hos den vårdgivare du vården hos, och den ingår i Hälsoval Skåne, kan din kostnad bli något lägre. Om du besöker en fotterapeut som inte har avtal med Malmöhus läns landsting brukar fotvården kosta från 350 kronor beroende på vad det är för behandling som ska utföras.

De fotterapeuter som är anslutna till Region Skåne omfattas av högkostnadsskyddet. Det innebär att du inte behöver betala mer än 1100 kronor för sjukvård inom loppet av ett år.

Om Malmöhus slott

Malmöhus slott, även kallat bara för Malmöhus, ligger på Slottsholmen invid Slottsparken, i centrala Malmö. Slottet är Nordens äldsta bevarade renässansslott och stod färdigbyggt i mitten av 1500-talet I mitten av 1600-talet blev Skåne svenskt och då upphörde slottet att vara ett kungligt residens och användes som fästning fram början på 1800-talet då Malmöhus slott började att användas som fängelse fram till år 1909. Därefter restaurerades slottet för att år 1937 flyttade Malmö Museum in i slottets lokaler.

Om Fotvård

fotvård

Fotvård kan för vissa personer vara helt avgörande för att ha en god livskvalité. En fotterapeut utför olika behandlingar av fötterna, så kallad fotvård.

Exempel på behandlingar kan vara skönhets- och må-bra-inriktade medan den medicinska fotvården syftar till att förebygga och behandla sjukdom i foten och underbenet.

För äldre personer och personer med handikapp, diabetes, reumatism och psoriasis kan det vara nödvändigt med regelbunden medicinsk fotvård.

Läs mer om Fotvård

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Trappa ner rökningen för ett hållbart resultat

För att lättare lyckas med ett liv utan cigaretter och nikotinberoende behövs en välplanerad trappa-ner-strategi. Tillsammans med Nicotinell ger vi dig tips på hur du får ett nikotinfritt liv.

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

• Narva Kirurg Center Jag har varit på kliniken på grund av mina åderbråk och jag är mycket nöjd. Underbar, hjälpsam och professionell personal från första stund... - Silvia Ayala
    • Andersberg Din hälsocentral Värdelöst att försöka få en tid, och att det inte går att lämna telefonnummer om man önskar bli uppringd! - mikael
    • Naprapatlandslaget Malmö Västra Hamnen Mycket trevlig personal. Visar intresse för att försöka lösa problemen som man har. Försöker förstå bakomliggande faktorer och visar vad man... - Patrik Danielsson
    • Hälsomedicinskt Center i Landskrona Hur ringer man dit när samtalstiderna varit slut i flera månader? Bedrövligt! - Sara
    • KMC Fysioterapi Katia är extremt kunnig och har varit till mycket stor hjälp vid mina olika skador. Rekommenderar denna mottagning varmt till alla. - Cajsa Pettersson