Anledning till besök

Visar 1 - 15 av totalt 15 mottagningar

Sortera

Mer Om Barnmorska

På ungdomsmottagningen

Barnmorskorna på ungdomsmottagningar möter både pojkar och flickor i tonåren. Här kan du få råd och information om sex eller hur du skyddar dig mot graviditet. Här får du även hjälp att testa dig för könssjukdomar eller råd för hur du skyddar dig mot dem.

På mödravårdscentralen

Barnmorskorna på mödravårdscentralen (MVC), är med dig under hela din graviditet och dessa möten startar med en inskrivning. Det första “hälsosamtalet” brukar ske i omkring vecka tio. Då får du information om kost och en hälsosam livvstil. Här upprättas även din journal, barnmorskan mäter vikt och blodtryck. Ett blod- och urinprov lämnas också för att se att allt är bra. Normalt sett är det ganska glest med besöken i början, medan de på slutet av graviditeten ökar till en eller flera gånger i månaden. Du kan självklart ringa och be att får komma in oftare än vad basprogrammet säger om så önskas. Det är även din barnmorska som skickar en remiss för ultraljud. Om din graviditet är normal erbjuds ett ultraljud i omkring vecka 18. Det finns en del ultraljudsmottgningar att välja på.

På sjukhuset

Beroende på vilket sjukhus och vilket BB assisteras sjuksköterskor och läkare av barnmorskor. Oftast är det bara barnmorskor och sköterskor närvarande vid födseln. Barnmorskorna är också de som övervakar de nyblivna mammornas och de nyföddas hälsotillstånd på BB-avdelningen och bistår med råd för amningen av barnet.

Om Barnmorska

Barnmorskan i Sverige har ett väldigt brett verksamhetsområde. Möten med barnmorskan kan ske i många stadier genom livet, från tonåren på ungdomsmottagningen till graviditeten och klimakteriet på mödravårdscentralen.

Läs mer om Barnmorska

Annons. Förebyggande tandvård

Sluta röka Nicotinell

Räcker tandborstning för optimal munhälsa?

Det finns många missuppfattningar om hur du bäst sköter munhygienen. Plackers reder ut några begrepp och berättar varför det är viktigt att hålla rent även mellan tänderna!

Innehåll från Plackers.

Annons.
Barnmorska i fickan

Min Doktor

Träffa en barnmorska direkt i appen Min Doktor

Vill du ha rådgivning kring preventivmedel eller behöver du förnya ditt recept? Hos Min Doktor kan du träffa en barnmorska när och var det passar dig!

Innehåll från Min Doktor.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Sluta röka i höst? Trappa ner redan nu!

Med hjälp av Nicotinells nikotinläkemedel kan du trappa ner i lugn och ro under sommaren. Det underlättar inför att du ska sluta och ökar chansen att hålla din nya vana!

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Nicotinell Mint 2mg tuggummi och Nicotinell Mint 1 mg sugtabletter med nikotin är receptfria läkemedel som används för rökavvänjning. 18 års åldersgräns. Gravida rökare rekommenderas att sluta röka helt utan nikotinersättning. Läs bipacksedeln noggrant. Se även www.nicotinell.se. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.se.gsk.com

Hälsoanalys via blodprov

Hälsoanalys via blodprov - Werlabs

Helhetsbild av sitt hälsotillstånd

Under det senaste året hade Linn ändrat sina träningsrutiner och sin kost. Via ett enkelt blodprov fick hon en helhetsbild av sitt nuvarande hälsotillstånd och hur förändringen påverkat kroppen.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Enklare väg till terapi

Enklare väg till terapi - Ahum

Svårt att veta vilken terapeut du ska boka?

Ahums unika system matchar dig med legitimerade psykologer och psykoterapeuter utifrån dina behov, frågeställningar och önskemål – så att du kan hitta den terapeut som passar dig bäst.

Vården.se i samarbete med Ahum.

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

Behandlingar av munsår

Munsår - Zoviduo

Dubbelverkande effekt vid munsår

Har du fått de välbekanta stickningarna eller har ditt munsår redan brutit ut? Zoviduo är den första och enda munsårssalvan med 2i1-effekt som både förebygger utbrott och läker munssårsblåsor.

Vården.se i samarbete med Zoviduo.

Zoviduo® (aciklovir och hydrokortison), kräm, är ett receptfritt läkemedel. Används för behandling av tidiga tecken och symtom vid munsår på läppar och i ansiktet för att minska risken att ett munsår utvecklas till blåsor. 12 års åldersgräns. Använd endast Zoviduo® på munsår på dina läppar eller i ditt ansikte. Använd inte Zoviduo® i ögat, på insidan av munnen eller på könsorganen. Använd inte under längre tid än 5 dagar. Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

Unik linsoperationsteknik

Novius

Korrigera synfel eller operera grå starr?

Novius Ögonklinik är först ut i Sverige med sin unika operationsteknik och Dick Lindgren är en av de patienter som har fått uppleva denna.

Vården.se i samarbete med Novius Ögonklinik.

• Ortho Center Stockholm Fick en knäprotes inopererad 170828. Imponerad av omhändertagandet från första besöket från reception, vårdavdelning och operationsavdelning... - Marianné Larsson
    • Rosa Gynekologmottagning Tusen tack! Kalla dit mig igen om ca ett år! - Inger Sandqvist
    • Sant Elias Klinik Mycket bra! Tack! - Amina Samuelsson
    • Rehabkliniken Ni är ett grymt team, proffsiga, trevliga och kunniga. Det är verkligen roligt och gör stor nytta att hamna här! - Per Spångberg
    • Vårdcentralen Kil Mellan kl 8-10 ej tillgängligt. Ringt ofta. Blev ombett att återkomma. Kom aldrig fram. Hur bär man sig åt att få kontakt? - Sonja Nordenskjöld