Mödravårdscentral Malmö, Skåne

Visar 1 - 16 av totalt 16 mottagningar

Sortera

Otrivin

Lindring vid nästäppa och akut bihåleinflammation

Lider du av förkylning med akut bihåleinflammation? Otrinex från Otrivin är en receptfri nässpray som har en avsvällande effekt som gör att du kan andas lättare samtidigt som den lättar på symtomen. Effekten märker du av redan inom några minuter!

Otrinex 1 mg/ml nässpray är ett receptfritt läkemedel för nästäppa vid förkylning och akut bihåleinflammation som innehåller xylometazolin. Läs bipacksedeln noggrant. Bör ej användas längre än 10 dagar i följd. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

Mer Om Mödravårdscentral

Vad kan en MVC i Malmö hjälpa mig med?

Till en mödravårdcentral, även kallat MVC, kan kan kvinnor i alla åldrar vända sig för att få hjälp. Mödravårdcentralens huvuduppgift är att följa och övervaka kvinnor genom deras graviditeter. De kan även hjälpa till med preventivmedel, graviditetstest, abortrådgivning, cellprovtagning, klimakteriebesvär och inkontinens.

Mödravården i Sverige är frivillig och ni som par kan själva välja vilken MVC ni vill gå till. I Malmö finns cirka 75 stycken mödravårdcentraler att välja mellan som antingen är privat- eller landstingsägda.

Här kan du hitta mödravårdcentraler i Malmö.

Kurser på MVC i Malmö

På en mödravårdcentral kan de svara på alla frågor som rör din graviditet, förlossning och föräldraskapet. Många mödravårdscentraler i Malmö arrangerar förlossningsförberedande kurser och föräldrautbildningar där de ger de information om förlossningens olika skeden, smärtlindringsalternativ och berättar vad som händer i kroppen under förlossningen.

Ibland kan MVC arrangera andra kurser som gravidyoga eller profylaxkurser där du bland annat tränar på andnings- och avslappningstekniker. På vissa MVC erbjuds även speciella pappagrupper.

Hur ofta ska jag besöka MVC om jag är gravid och bor i Malmö?

Hur ofta du ska gå till MVC under graviditeten är olika. Från inskrivningen fram till v20 kontrolleras du ungefär en gång per månad och om allt är normalt och barnet växer som det ska kontrolleras du fortsättningsvis i veckorna 25, 30, 32, 34, 36, 38 och 40.

I vecka 17-20 erbjuds du att göra ett ultraljud för att se om det är flera barn i livmodern, om de viktiga organen är utvecklas som de ska eller om det finns några allvarliga missbildningar. Då kan du även få ett säkrare beräknat förlossningsdatum och få reda på barnets kön.

Vid varje besök kontrolleras blodtrycket. Extra urin- och blodprov kan tas för att se att du inte håller på att få havandeskapsförgiftning eller graviditetsdiabetes. Längre fram i graviditeten brukar barnmorskan också lyssna på fosterljuden och mäta, klämma och känna på magen för att undersöka att livmodern och barnet växer som den ska. Mot slutet av graviditeten kontrollerar barnmorskan att barnet har vänt sig och ligger med huvudet nedåt.

Vilka behöver genomföra ett NUPP?

NUPP står för NackUPPklarningstest och är en ultraljudsundersökning som ibland görs på gravida kvinnor som är 34 år eller äldre. Åldersgränsen beror på att risken för kromosomavvikelse hos foster är högre hos kvinnor över 34 år. Undersökningen måste göras mellan graviditetsvecka 11 och 13+6.

Syftet med undersökningen är att mäta en vätskespalt i barnets nacke. Om den är för bred kan det vara en indikation på att barnet har Downs syndrom. Ungefär 75 % av alla foster som har Downs syndrom upptäcks vid NUPP-undersökningen.

Vad kostar det att gå till MVC i Malmö?

Ett besök hos en MVC i Malmö och resten av Skåne är avgiftsfritt. Vissa läkamedel som skrivs ut under ditt besök kan du däremot behöva betala för.

Subventionerade preventivmedel i Malmö

Preventivmedel subventioneras av Skåne till det att dagen du fyller 26 år. Subventionen omfattar bland annat p-piller, minipiller, p-plåster, p-ring, p-spruta, p-stav och hormonspiral.

Vilka jobbar på en MVC?

De flesta som arbetar på en MVC i Malmö är barnmorskor. De är vidareutbildade sjuksköterskor och har erfarenhet från andra områden inom vården som exempelvis förlossningsvård eller amningsrådgivning.

Vissa dagar eller tider brukar det även finnas gynekologer som är specialistutbildade läkare eller allmänläkare att träffa på mödravårdcentralen. På vissa mottagningar arbetar det också undersköterskor som har hand om vissa provtagningar.

Vilka utbildningsmöjligheter för att bli barnmorska finns det i Malmö?

Malmö har ingen utbildning för de som vill utbilda sig till barnmorska utan de får söka sig till skolor utanför Skåne. För att få utbilda sig till barnmorska krävs att man har legitimation som sjuksköterska. Barnmorskeutbildningen är på avancerad nivå och de krävs sammanlagt 4,5 års studier för att utbilda sig till yrket. När utbildningen är avslutad och personen godkänd får barnmorskan sin legitimation utfärdad av Socialstyrelsen.

För en del områden och barnmorsketjänster krävs särskild kompetens. Ibland ges den utbildning internt på arbetsplatsen eller via specialistföreningar och professionella organisationer. Vissa områden kräver akademisk utbildning på högskolenivå.

Malmö - Skånes största stad

Malmö är Skånes största stad och Sveriges tredje största till antalet invånare. I Malmö bor cirka 280 000 invånare och varje år ökar antalet invånare.

Malmö var under 1100-talet en kyrkby som vid mitten av 1200-talet bytte plats och omvandlades till en stad av som skulle användas som en kommunikationsort mellan Köpenhamn och Lund.

Om Mödravårdscentral

gravid

Till mödravårdscentralen eller barnmorskemottagningen kan alla kvinnor i alla åldrar gå.

På mödravårdscentralen, eller MVC som det förkortas, kan du bland annat få hjälp med preventivmedel, graviditetstest, abortrådgivning, cellprovtagning, klimakteriebesvär och inkontinens.

De flesta besöken på MVC är gratis, vissa landsting tar ut en avgift för cellprovtagningen.

Läs mer om Mödravårdscentral

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Enklare väg till terapi

Enklare väg till terapi - Ahum

Svårt att veta vilken terapeut du ska boka?

Ahums unika system matchar dig med legitimerade psykologer och psykoterapeuter utifrån dina behov, frågeställningar och önskemål – så att du kan hitta den terapeut som passar dig bäst.

Vården.se i samarbete med Ahum.

Unik linsoperationsteknik

Novius

Korrigera synfel eller operera grå starr?

Novius Ögonklinik är först ut i Sverige med sin unika operationsteknik och Dick Lindgren är en av de patienter som har fått uppleva denna.

Vården.se i samarbete med Novius Ögonklinik.

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Lindra akut bihåleinflammation

Otrivin

Lider du av akut bihåleinflammation?

Otrinex är en receptfri nässpray som inte bara lindrar nästäppa vid förkylning utan lindrar också snabbt vid akut bihåleinflammation. Otrinex gör att du kan andas lättare redan inom några minuter!

Vården.se i samarbete med Otrinex.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Så lyckas du med årets nyårslöfte

Är årets nyårslöfte att sluta röka? Nicotinells metod 7 Keys to Quit innehåller tips och strategier som hjälper dig att hantera både rökbegäret och gamla rökvanor – så att du lyckas bli rökfri.

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Nicotinell (nikotin) är ett receptfritt läkemedel som används för rökavvänjning. 18 års åldersgräns. Gravida rökare rekommenderas att sluta röka helt utan nikotinersättning. Läs bipacksedeln noggrant. Se även www.nicotinell.se. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.se.gsk.com

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

Behandlingar av munsår

Munsår - Zoviduo

Dubbelverkande effekt vid munsår

Har du fått de välbekanta stickningarna eller har ditt munsår redan brutit ut? Zoviduo är den första och enda munsårssalvan med 2i1-effekt som både förebygger utbrott och läker munssårsblåsor.

Vården.se i samarbete med Zoviduo.

Zoviduo® (aciklovir och hydrokortison), kräm, är ett receptfritt läkemedel. Används för behandling av tidiga tecken och symtom vid munsår på läppar och i ansiktet för att minska risken att ett munsår utvecklas till blåsor. 12 års åldersgräns. Använd endast Zoviduo® på munsår på dina läppar eller i ditt ansikte. Använd inte Zoviduo® i ögat, på insidan av munnen eller på könsorganen. Använd inte under längre tid än 5 dagar. Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

• Bromma Ortopedmottagning Tack till den otroligt kunnige Azim som fick min smärta i ryggen att försvinna efter ett besök. Varmt bemötande och otroligt proffesionella ... - Eva Andersson
    • Naprapatlandslaget Kunnig personal, efter besök så fick jag tips vad jag kan förbättra men även övningar/schema för rekommenderad träning för den typen av prob... - Christofer Schenström
    • Tandläkarteamet Göta Lejon Jag tycker att jag blir bemött utav två sprudlande medarbetare hos tandläkarteamet Göta Lejon, tandläkare Viveca Östlihn med underbara sköte... - Elinor Ernqvist
    • Rosa Gynekologmottagning Besöket var informativt, professionellt och empatskt. Hela mottagningen gjorde ett mycket gott intryck. Jag kan verkligen rekommendera den. - Elisabeth
    • Härliga Fötter Jag är riktigt nöjd! - Kunnig. Får svar på mina funderingar. Hjälper till att finna ut grunden till problemet. - Lokal. Det känns välkomna... - Maria