Antal per sida

Mer Om Hudvård

hudvårdsbehandling

Hur hittar jag rätt hudvård?

Om du har problem med huden såsom till exempel svår acne, eksem eller oroar du dig för att ett födelsemärke eller någon annan hudförändring skulle kunna vara cancer bör du i första hand söka dig till din husläkare. I många fall kan husläkaren hjälpa dig med dina besvär och om inte så skickar läkaren en remiss till en specialiserad hudläkare. Du kan i vissa landsting söka dig direkt till hudläkare utan remiss. Här på Vården.se kan du hitta information om hudläkarmottagningar och vårdcentraler. Om du har akuta besvär och misstänker en allvarlig hudinfektion bör du söka dig till närmsta akutmottagning.

Upplever du din hud torr kan du kontakta en hudterapeut för att få hjälp med dina besvär. Här på Vården.se kan du hitta information om auktoriserade hudterapeutmottagningar nära dig.

Vad gör en hudterapeut?

En hudterapeut är utbildad i hudvård och i utbildningen ingår ämnen som fysik, kemi, dermatologi, mikrobiologi, näringslära och ekonomi. Det är möjligt att utbilda sig till hudterapeut i privat regi eller på en yrkeshögskola. En hudterapeut kan hjälpa dig vid lättare hudbesvär och rent skönhetsmässigt. Hudterapeuter kan hjälpa dig som har torr eller känslig hud med behandling och även stöd i vilka hudvårdsprodukter som passar just dig. Hudterapeuter kan även hjälpa till med mer skönhetsinriktad hudvård såsom ansiktsmassage, vaxning av ben och sminkning.

Om Hudvård

Hudvård

Huden är vårt största organ och inom begreppet hudvård ryms mycket, allt från hudsjukdomar, som en specialiserad hudläkare bör handlägga, till lättare besvär som hudterapeuter kan ta hand om.

Läs mer om Hudvård

Hälsoanalys via blodprov

Hälsoanalys via blodprov - Werlabs

Helhetsbild av sitt hälsotillstånd

Under det senaste året hade Linn ändrat sina träningsrutiner och sin kost. Via ett enkelt blodprov fick hon en helhetsbild av sitt nuvarande hälsotillstånd och hur förändringen påverkat kroppen.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Enklare väg till terapi

Enklare väg till terapi - Ahum

Svårt att veta vilken terapeut du ska boka?

Ahums unika system matchar dig med legitimerade psykologer och psykoterapeuter utifrån dina behov, frågeställningar och önskemål – så att du kan hitta den terapeut som passar dig bäst.

Vården.se i samarbete med Ahum.

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Positiva effekter när du slutar röka

Det kan vara svårt att sluta röka när vårsolen kommer fram och uteserveringarna öppnar upp. Därför berättar vi om de kortsiktiga effekterna som du vinner genom att sluta röka.

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Nicotinell (nikotin) är ett receptfritt läkemedel som används för rökavvänjning. 18 års åldersgräns. Gravida rökare rekommenderas att sluta röka helt utan nikotinersättning. Läs bipacksedeln noggrant. Se även www.nicotinell.se. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.se.gsk.com

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

Behandlingar av munsår

Munsår - Zoviduo

Dubbelverkande effekt vid munsår

Har du fått de välbekanta stickningarna eller har ditt munsår redan brutit ut? Zoviduo är den första och enda munsårssalvan med 2i1-effekt som både förebygger utbrott och läker munssårsblåsor.

Vården.se i samarbete med Zoviduo.

Zoviduo® (aciklovir och hydrokortison), kräm, är ett receptfritt läkemedel. Används för behandling av tidiga tecken och symtom vid munsår på läppar och i ansiktet för att minska risken att ett munsår utvecklas till blåsor. 12 års åldersgräns. Använd endast Zoviduo® på munsår på dina läppar eller i ditt ansikte. Använd inte Zoviduo® i ögat, på insidan av munnen eller på könsorganen. Använd inte under längre tid än 5 dagar. Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

Unik linsoperationsteknik

Novius

Korrigera synfel eller operera grå starr?

Novius Ögonklinik är först ut i Sverige med sin unika operationsteknik och Dick Lindgren är en av de patienter som har fått uppleva denna.

Vården.se i samarbete med Novius Ögonklinik.

• Nynäshamns VårdCentral Mycket trevliga och seriösa när man väl är hos läkare/innanför receptionen. Har dock haft mycket problem med kontakt både via telefon och i ... - Karl Gunnar Roos
    • Nikos Tsiaklides Läkarmottagning Trevligt bemötande och har tid vid mina besök. - Kim Tiilikainen
    • Åkermyntans Vårdcentral Jag rekommenderar Dr Apostolos Mintoglou, han är väldigt medicin competence, duktig att ge återkoppling samt följa upp patienten hela vårdpr... - Daniella Shafti
    • Hjärtintensivvårdsavdelning Gävle Tack avd 105 för en fantastisk vård av mig, allt från Läkare till städpersonal. Arne på 23.2. - Arne Berg
    • Specialistläkarna Sergel City Tack för ett proffsigt bemötande. Blev till stor hjälp hos Ulf Zetterström. Trevlig midsommar. - Christina Haaga