Visdomstand

Visar 1 - 17 av totalt 17 mottagningar

Sortera

Otrivin

Lindring vid nästäppa och akut bihåleinflammation

Lider du av förkylning med akut bihåleinflammation? Otrinex från Otrivin är en receptfri nässpray som har en avsvällande effekt som gör att du kan andas lättare samtidigt som den lättar på symtomen. Effekten märker du av redan inom några minuter!

Otrinex 1 mg/ml nässpray är ett receptfritt läkemedel för nästäppa vid förkylning och akut bihåleinflammation som innehåller xylometazolin. Läs bipacksedeln noggrant. Bör ej användas längre än 10 dagar i följd. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

Mer Om Visdomstand

När visdomständer orsakar problem

Visdomständer växer mycket långsamt och kan irritera tandköttet runt om under lång tid och leda till inflammation En annan bidragande orsak är att tänderna är svåra att komma åt att rengöra, och bakterier får då lättare fäste. Förutom inflammerat tandkött är det vanligt att man får hål i visdomständerna om man inte kan borsta dem ordentligt.

Om det redan är trångt i käken kan visdomstanden få svårt att få plats och det kan leda till snedställning av tanden redan innan den vuxit ut. Tanden kan då börja växa mot tanden bredvid och skada granntandens rötter. En snedställning av tanden när den redan vuxit ut kan skava mot kindens slemhinna och det kan kännas obehagligt att tugga.

Hinnan som täcker tanden innan den vuxit ut kan vätskefyllas och bildar då en cysta. Cystor ger oftast inga symtom och upptäcks vanligtvis av en slump vid röntgen. Har man en cysta brukar man ta bort både den och tanden då den kan växa om den får vara kvar och i värsta fall leda till att käkbenet tunnas ut.

Tandundersökning

Symtom

Inflammation är det vanligaste problemet relaterat till visdomständer. Tandköttet eller kinden blir svullet, man kan känna ett tryck i munnen eller diffus smärta i området och det kan bli svårt att gapa. Har man problem med visdomständer ska man vända sig till sin tandläkare.

Får man feber är det ett tecken på en allvarligare inflammation och man ska i första hand vända sig till sjukvården för behandling av inflammationen, därefter till tandläkaren.

Behandling

Har man problem med sina visdomständer är det vanligast att man tar bort dem, besvären brukar annars bara bli värre med tiden. Antingen drar man ut tanden eller avlägsnar den genom en operation.

Om tandköttet är inflammerat avvaktar man med att avlägsna tanden, då hålet som blir kvar i munnen kan göra att bakterierna kan spridas i kroppen. Oftast får man en antibiotikakur, och när inflammationen har lagt sig tar man bort tanden.

Ska man dra ut tanden är det vanligtvis tandläkaren som gör det, men ibland blir man remitterad till en specialist inom käkkirurgi. Sitter tanden djupt eller om den är svår att få tag på kan det bli aktuellt med operation.

Har visdomstanden orsakat skada på tanden bredvid kan man dra ut den skadade tanden och låta visdomstanden växa fram i stället.

Innan man tar bort tanden spolar tandläkaren området runt tanden med bakteriedödande vätska och ger lokalbedövning. Att dra ut tanden gör inte ont, men man kan känna ett visst tryck under tiden. När bedövningen släpper kan det värka lite.

Är man orolig inför ingreppet kan man få lugnande tabletter. Är man riktigt rädd, eller har andra orsaker till varför man inte ska vara vaken under tiden tanden dras ut, kan man bli sövd.

Om Visdomstand

Stort leende

Normalt har vi i vuxen ålder 32 tänder, 16 i överkäken och lika många i underkäken. De fyra tänder som sitter längst in är visdomständerna och de växer ut vid 18-25 års ålder. Vissa saknar anlag för dem, medan andra kan ha visdomständer som ligger vilande i käkbenet och aldrig ger några bekymmer. Men vanligast är att de ger problem som kräver behandling.

Läs mer om Visdomstand

Behandlingar av munsår

Munsår - Zoviduo

Dubbelverkande effekt vid munsår

Har du fått de välbekanta stickningarna eller har ditt munsår redan brutit ut? Zoviduo är den första och enda munsårssalvan med 2i1-effekt som både förebygger utbrott och läker munssårsblåsor.

Vården.se i samarbete med Zoviduo.

Zoviduo® (aciklovir och hydrokortison), kräm, är ett receptfritt läkemedel. Används för behandling av tidiga tecken och symtom vid munsår på läppar och i ansiktet för att minska risken att ett munsår utvecklas till blåsor. 12 års åldersgräns. Använd endast Zoviduo® på munsår på dina läppar eller i ditt ansikte. Använd inte Zoviduo® i ögat, på insidan av munnen eller på könsorganen. Använd inte under längre tid än 5 dagar. Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

Lindra akut bihåleinflammation

Otrivin

Lider du av akut bihåleinflammation?

Otrinex är en receptfri nässpray som inte bara lindrar nästäppa vid förkylning utan lindrar också snabbt vid akut bihåleinflammation. Otrinex gör att du kan andas lättare redan inom några minuter!

Vården.se i samarbete med Otrinex.

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Så lyckas du med årets nyårslöfte

Är årets nyårslöfte att sluta röka? Nicotinells metod 7 Keys to Quit innehåller tips och strategier som hjälper dig att hantera både rökbegäret och gamla rökvanor – så att du lyckas bli rökfri.

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Nicotinell (nikotin) är ett receptfritt läkemedel som används för rökavvänjning. 18 års åldersgräns. Gravida rökare rekommenderas att sluta röka helt utan nikotinersättning. Läs bipacksedeln noggrant. Se även www.nicotinell.se. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.se.gsk.com

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

• Dalens vårdcentral Tack för all hjälp jag fick idag när jag svimmade, noggrann undersökning av Eva Collin med en stab av underbara människor som hjälpte mig - Anna- Christina Liljekvist
    • Rosa Gynekologmottagning Det är rent och trevlig personal. - Lina
    • Tranebergs vårdcentral Jag är nöjd med allt.... vänlig och inlyssnande personal ! Jag är trygg där! Det räcker för mig! - Anna Dahlin
    • Zebrakliniken Mycket nöjd! - Urban Aspén
    • Capio Vårdcentral Ringen Underbar personal som verkligen lyssnar och visar engagemang. Snabba med tider dessutom. - Elisabeth