Visdomstand

Visar 1 - 16 av totalt 16 mottagningar

Sortera

Mer Om Visdomstand

När visdomständer orsakar problem

Visdomständer växer mycket långsamt och kan irritera tandköttet runt om under lång tid och leda till inflammation En annan bidragande orsak är att tänderna är svåra att komma åt att rengöra, och bakterier får då lättare fäste. Förutom inflammerat tandkött är det vanligt att man får hål i visdomständerna om man inte kan borsta dem ordentligt.

Om det redan är trångt i käken kan visdomstanden få svårt att få plats och det kan leda till snedställning av tanden redan innan den vuxit ut. Tanden kan då börja växa mot tanden bredvid och skada granntandens rötter. En snedställning av tanden när den redan vuxit ut kan skava mot kindens slemhinna och det kan kännas obehagligt att tugga.

Hinnan som täcker tanden innan den vuxit ut kan vätskefyllas och bildar då en cysta. Cystor ger oftast inga symtom och upptäcks vanligtvis av en slump vid röntgen. Har man en cysta brukar man ta bort både den och tanden då den kan växa om den får vara kvar och i värsta fall leda till att käkbenet tunnas ut.

Tandundersökning

Symtom

Inflammation är det vanligaste problemet relaterat till visdomständer. Tandköttet eller kinden blir svullet, man kan känna ett tryck i munnen eller diffus smärta i området och det kan bli svårt att gapa. Har man problem med visdomständer ska man vända sig till sin tandläkare.

Får man feber är det ett tecken på en allvarligare inflammation och man ska i första hand vända sig till sjukvården för behandling av inflammationen, därefter till tandläkaren.

Behandling

Har man problem med sina visdomständer är det vanligast att man tar bort dem, besvären brukar annars bara bli värre med tiden. Antingen drar man ut tanden eller avlägsnar den genom en operation.

Om tandköttet är inflammerat avvaktar man med att avlägsna tanden, då hålet som blir kvar i munnen kan göra att bakterierna kan spridas i kroppen. Oftast får man en antibiotikakur, och när inflammationen har lagt sig tar man bort tanden.

Ska man dra ut tanden är det vanligtvis tandläkaren som gör det, men ibland blir man remitterad till en specialist inom käkkirurgi. Sitter tanden djupt eller om den är svår att få tag på kan det bli aktuellt med operation.

Har visdomstanden orsakat skada på tanden bredvid kan man dra ut den skadade tanden och låta visdomstanden växa fram i stället.

Innan man tar bort tanden spolar tandläkaren området runt tanden med bakteriedödande vätska och ger lokalbedövning. Att dra ut tanden gör inte ont, men man kan känna ett visst tryck under tiden. När bedövningen släpper kan det värka lite.

Är man orolig inför ingreppet kan man få lugnande tabletter. Är man riktigt rädd, eller har andra orsaker till varför man inte ska vara vaken under tiden tanden dras ut, kan man bli sövd.

Om Visdomstand

Stort leende

Normalt har vi i vuxen ålder 32 tänder, 16 i överkäken och lika många i underkäken. De fyra tänder som sitter längst in är visdomständerna och de växer ut vid 18-25 års ålder. Vissa saknar anlag för dem, medan andra kan ha visdomständer som ligger vilande i käkbenet och aldrig ger några bekymmer. Men vanligast är att de ger problem som kräver behandling.

Läs mer om Visdomstand

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Trappa ner rökningen för ett hållbart resultat

För att lättare lyckas med ett liv utan cigaretter och nikotinberoende behövs en välplanerad trappa-ner-strategi. Tillsammans med Nicotinell ger vi dig tips på hur du får ett nikotinfritt liv.

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

• Narva Kirurg Center Jag har varit på kliniken på grund av mina åderbråk och jag är mycket nöjd. Underbar, hjälpsam och professionell personal från första stund... - Silvia Ayala
    • Andersberg Din hälsocentral Värdelöst att försöka få en tid, och att det inte går att lämna telefonnummer om man önskar bli uppringd! - mikael
    • Naprapatlandslaget Malmö Västra Hamnen Mycket trevlig personal. Visar intresse för att försöka lösa problemen som man har. Försöker förstå bakomliggande faktorer och visar vad man... - Patrik Danielsson
    • Hälsomedicinskt Center i Landskrona Hur ringer man dit när samtalstiderna varit slut i flera månader? Bedrövligt! - Sara
    • KMC Fysioterapi Katia är extremt kunnig och har varit till mycket stor hjälp vid mina olika skador. Rekommenderar denna mottagning varmt till alla. - Cajsa Pettersson