Antal per sida

Mer Om Akuttandvård

Mer om akuttandvård

De flesta människor behöver någon gång i livet hjälp med akuttandvård. Vanligaste orsakerna till att patienter söker akuttandvård är för att man har drabbats av akuttandvärk, bitit sönder en tand, en fyllning har lossnat eller att man har tappat en krona eller bro. Patienter som har akuta tandproblem bör söka hjälp då obehandlade besvär oftast inte blir bättre av sig självt.

Vilka utför akut tandvårdsbehandling?

Vid akuta besvär ska du i första hand vända dig till din ordinarie tandläkare. Om din vanliga tandläkare inte kan ta emot dig, kanske är mottagningen fullbokad eller har stängt, kan du vända dig till närmaste akutmottagning. Akutmottagningar tar emot alla, oavsett var du är skriven.

Akut tandvärk

Tandvärk kan bero på många olika anledningar och den vanligaste orsaken är att man har fått en infektion i tanden. Tandvärk kan komma plötsligt och du kan ha ilningar, känna dig öm och vara svullen. Om tandens emalj är skadad eller om du har inflammation i pulpan, kan du också få tandvärk.

Det är viktigt att söka vård för tandvärk oavsett om värken kommer och går eller om besvären förvärras. Om du till exempel inte behandlar en inflammation kan varbildning sprida sig till andra områden i ansiktet.

Tand som är grå

Om du har får en skada på tanden kan den ändra färg och bli grå. Ett färgbyte tyder på att tanden har blivit infekterad då pulpan i tanden har skadats eller dött. På en tandläkarmottagning kan din mun röntgas för att se om fler skador uppstått på tanden.

Tandlossning

Om ditt tandkött blöder kan det tyda på att man har en inflammation eller en tand som sitter löst, då bakterier har suttit på tanden eller i tandköttsfickorna under en längre tid. Om din tand sitter löst kan en operation behövas för att tandköttet ska bli friskt igen. Tandläkaren skär då bort det inflammerade tandköttet och rensar runt tanden.

Förebygg akuttandvärk på barn

Då många barn är aktiva i olika sporter kan de löpa större risk för att skada sina tänder, speciellt sporter som involverar klubbor. Med hjälp av tandskydd kan de förebygga eventuella skador. För barn med utstående framtänder är det extra viktigt med tandskydd.

Om ett barn slår ut en eller flera av sina mjölktänder är det viktigt att söka hjälp så att de permanenta tänderna inte förstörs.

Om Akuttandvård

Läs mer om Akuttandvård

Annons. Förebyggande tandvård

Sluta röka Nicotinell

Räcker tandborstning för optimal munhälsa?

Det finns många missuppfattningar om hur du bäst sköter munhygienen. Plackers reder ut några begrepp och berättar varför det är viktigt att hålla rent även mellan tänderna!

Innehåll från Plackers.

Annons.
Barnmorska i fickan

Min Doktor

Träffa en barnmorska direkt i appen Min Doktor

Vill du ha rådgivning kring preventivmedel eller behöver du förnya ditt recept? Hos Min Doktor kan du träffa en barnmorska när och var det passar dig!

Innehåll från Min Doktor.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Sluta röka i höst? Trappa ner redan nu!

Med hjälp av Nicotinells nikotinläkemedel kan du trappa ner i lugn och ro under sommaren. Det underlättar inför att du ska sluta och ökar chansen att hålla din nya vana!

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Nicotinell Mint 2mg tuggummi och Nicotinell Mint 1 mg sugtabletter med nikotin är receptfria läkemedel som används för rökavvänjning. 18 års åldersgräns. Gravida rökare rekommenderas att sluta röka helt utan nikotinersättning. Läs bipacksedeln noggrant. Se även www.nicotinell.se. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.se.gsk.com

Hälsoanalys via blodprov

Hälsoanalys via blodprov - Werlabs

Helhetsbild av sitt hälsotillstånd

Under det senaste året hade Linn ändrat sina träningsrutiner och sin kost. Via ett enkelt blodprov fick hon en helhetsbild av sitt nuvarande hälsotillstånd och hur förändringen påverkat kroppen.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Enklare väg till terapi

Enklare väg till terapi - Ahum

Svårt att veta vilken terapeut du ska boka?

Ahums unika system matchar dig med legitimerade psykologer och psykoterapeuter utifrån dina behov, frågeställningar och önskemål – så att du kan hitta den terapeut som passar dig bäst.

Vården.se i samarbete med Ahum.

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

Behandlingar av munsår

Munsår - Zoviduo

Dubbelverkande effekt vid munsår

Har du fått de välbekanta stickningarna eller har ditt munsår redan brutit ut? Zoviduo är den första och enda munsårssalvan med 2i1-effekt som både förebygger utbrott och läker munssårsblåsor.

Vården.se i samarbete med Zoviduo.

Zoviduo® (aciklovir och hydrokortison), kräm, är ett receptfritt läkemedel. Används för behandling av tidiga tecken och symtom vid munsår på läppar och i ansiktet för att minska risken att ett munsår utvecklas till blåsor. 12 års åldersgräns. Använd endast Zoviduo® på munsår på dina läppar eller i ditt ansikte. Använd inte Zoviduo® i ögat, på insidan av munnen eller på könsorganen. Använd inte under längre tid än 5 dagar. Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

Unik linsoperationsteknik

Novius

Korrigera synfel eller operera grå starr?

Novius Ögonklinik är först ut i Sverige med sin unika operationsteknik och Dick Lindgren är en av de patienter som har fått uppleva denna.

Vården.se i samarbete med Novius Ögonklinik.

• Sabbatsbergs Ögonlaser Väldigt nöjd med min ögonbehandling, hade närsynthet på -3 ca och det korrigerades perfekt. Nu är det ett år sedan och jag är väldigt nöjd. ... - Madeleine Salo
    • Tandläkarteamet Göta Lejon Har gått till tandläkare Viveca Östlihn i många år och är jätte nöjd,jag rekommenderar varmt denna Tandläkare. Man får alltid ett bra och va... - Stefan J
    • Vällingby Tandvårdscenter AB Alltid vänligt bemötande och alltid mycket skickligt arbete. - Lillemor Barklund
    • Solna Husläkarmottagning i Frösunda Dr.Edward är bästa läkaren kunnig personligt bemötade bara roligt att träffa honom. Monica Fong. - Monica Fong
    • Salemtandläkarna Annicka Wadelius Alltid trevligt bemötande och aldrig något krångel. Försöker alltid lösa även de akuta problem som kan uppstå på smidigt sätt. - Reiny Strömstedt