Antal per sida

Mer Om Akuttandvård

Akuttandvård Stockholm

I Sveriges huvudstad Stockholm finns cirka 1500 privata eller statligt anställda tandläkare, och det finns tre akutmottagningar för tandvård. I Stockholms innerstad är Vasastan och Östermalm de mest tandläkartäta områdena.

Precis som i resten av Sverige har vuxna personer som bor i Stockholm rätt att välja vilken tandläkare man vill gå till. Barn skrivs automatiskt in på Folktandvården och har kostnadsfri tandvård till de har fyllt 21 år.

Vanligaste orsaken till att söka akuttandvård

Patienter som söker akuttandvård har oftast tandvärk eller en utslagen tand. Obehandlade besvär kan i längden leda till fler eller värre besvär, därför är det viktigt att söka hjälp så snart som möjligt. I väntan på en behandling kan du ta receptfria värktabletter.

Vilka utför akuttandvård?

Tandläkare utför akuta tandvårdsbehandlingar tillsammans med en tandsköterska. Om tandläkaren hittar problem i tänderna, som inte kan utföras på tandläkarmottagningen, skickas patienten vidare med remiss till en specialist för behandling.

Vad kostar ett besök för akut tandvård?

Kostnaden för ett akutbesök kan variera beroende på dina besvär. Tandläkaren ger alltid ett kostnadsförslag innan eventuell behandling påbörjas som du får ta ställning först. En del tandvårdsmottagningar erbjuder en avbetalningsplan för de som inte har möjlighet att betala på plats direkt efter ett besök.

Vilket vårdavtal gäller?

Alla människor i Stockholm, som är över 21 år, har rätt till statligt tandvårdsstöd. Tandvårdsstödet är ett ekonomiskt stöd mot höga kostnader. Den vårdgivare som behandlar dig måste se att du är ansluten till Försäkringskassan, då de betalar ut ersättning till varje vårdgivare som i sin tur drar av priset på din behandling. Stödet som ges ut ligger på 150-300 kronor per år.

Här hittar du tandläkare i Stockholm och mer information om tandvård.

Om Akuttandvård

De flesta människor behöver någon gång i livet hjälp med akuttandvård. Vanligaste orsakerna till att patienter söker akuttandvård är för att man har drabbats av akuttandvärk, bitit sönder en tand, en fyllning har lossnat eller att man har tappat en krona eller bro. Patienter som har akuta tandproblem bör söka hjälp då obehandlade besvär oftast inte blir bättre av sig självt.

Läs mer om Akuttandvård

Annons. Förebyggande tandvård

Sluta röka Nicotinell

Räcker tandborstning för optimal munhälsa?

Det finns många missuppfattningar om hur du bäst sköter munhygienen. Plackers reder ut några begrepp och berättar varför det är viktigt att hålla rent även mellan tänderna!

Innehåll från Plackers.

Annons.
Barnmorska i fickan

Min Doktor

Träffa en barnmorska direkt i appen Min Doktor

Vill du ha rådgivning kring preventivmedel eller behöver du förnya ditt recept? Hos Min Doktor kan du träffa en barnmorska när och var det passar dig!

Innehåll från Min Doktor.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Sluta röka i höst? Trappa ner redan nu!

Med hjälp av Nicotinells nikotinläkemedel kan du trappa ner i lugn och ro under sommaren. Det underlättar inför att du ska sluta och ökar chansen att hålla din nya vana!

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Nicotinell Mint 2mg tuggummi och Nicotinell Mint 1 mg sugtabletter med nikotin är receptfria läkemedel som används för rökavvänjning. 18 års åldersgräns. Gravida rökare rekommenderas att sluta röka helt utan nikotinersättning. Läs bipacksedeln noggrant. Se även www.nicotinell.se. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.se.gsk.com

Hälsoanalys via blodprov

Hälsoanalys via blodprov - Werlabs

Helhetsbild av sitt hälsotillstånd

Under det senaste året hade Linn ändrat sina träningsrutiner och sin kost. Via ett enkelt blodprov fick hon en helhetsbild av sitt nuvarande hälsotillstånd och hur förändringen påverkat kroppen.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Enklare väg till terapi

Enklare väg till terapi - Ahum

Svårt att veta vilken terapeut du ska boka?

Ahums unika system matchar dig med legitimerade psykologer och psykoterapeuter utifrån dina behov, frågeställningar och önskemål – så att du kan hitta den terapeut som passar dig bäst.

Vården.se i samarbete med Ahum.

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

Behandlingar av munsår

Munsår - Zoviduo

Dubbelverkande effekt vid munsår

Har du fått de välbekanta stickningarna eller har ditt munsår redan brutit ut? Zoviduo är den första och enda munsårssalvan med 2i1-effekt som både förebygger utbrott och läker munssårsblåsor.

Vården.se i samarbete med Zoviduo.

Zoviduo® (aciklovir och hydrokortison), kräm, är ett receptfritt läkemedel. Används för behandling av tidiga tecken och symtom vid munsår på läppar och i ansiktet för att minska risken att ett munsår utvecklas till blåsor. 12 års åldersgräns. Använd endast Zoviduo® på munsår på dina läppar eller i ditt ansikte. Använd inte Zoviduo® i ögat, på insidan av munnen eller på könsorganen. Använd inte under längre tid än 5 dagar. Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

Unik linsoperationsteknik

Novius

Korrigera synfel eller operera grå starr?

Novius Ögonklinik är först ut i Sverige med sin unika operationsteknik och Dick Lindgren är en av de patienter som har fått uppleva denna.

Vården.se i samarbete med Novius Ögonklinik.

• Sabbatsbergs Ögonlaser Väldigt nöjd med min ögonbehandling, hade närsynthet på -3 ca och det korrigerades perfekt. Nu är det ett år sedan och jag är väldigt nöjd. ... - Madeleine Salo
    • Tandläkarteamet Göta Lejon Har gått till tandläkare Viveca Östlihn i många år och är jätte nöjd,jag rekommenderar varmt denna Tandläkare. Man får alltid ett bra och va... - Stefan J
    • Vällingby Tandvårdscenter AB Alltid vänligt bemötande och alltid mycket skickligt arbete. - Lillemor Barklund
    • Solna Husläkarmottagning i Frösunda Dr.Edward är bästa läkaren kunnig personligt bemötade bara roligt att träffa honom. Monica Fong. - Monica Fong
    • Salemtandläkarna Annicka Wadelius Alltid trevligt bemötande och aldrig något krångel. Försöker alltid lösa även de akuta problem som kan uppstå på smidigt sätt. - Reiny Strömstedt