Antal per sida

Mer Om Tandläkarundersökning

De vanligaste tandsjukdomarna vi drabbas av är hål i tänderna, karies och tandlossning, parodontit. Ju snabbare de upptäcks desto lättare blir det att behandla dem och därför är det viktigt att gå på regelbundna kontroller hos sin tandläkare. Vanligt är att man gör en allmän undersökning per år, men det skiljer sig beroende på hur friska tänder man har.

Även tandhygienisten kan kontrollera tandstatus, men får inte göra en grundligare undersökning, utan får bara diagnostisera just karies och parodontit. Hittar tandhygienisten något annat som inte ser friskt ut i tandområdet skickas man vidare till tandläkaren.

Barn

Första gången ett barn blir kallat till tandvården är vid tre års ålder. Men redan vid ett år ålder kan man som förälder få råd om hur man bäst ska sköta barnets tandhygien. Detta kan ske både på tandkliniken och på BVC. De första besöken är även viktiga för att barnet ska få bekanta sig med den nya miljön och träffa personalen för att skapa en trygghet som är viktig för framtida besök.

Tandläkaren börjar med att räkna tänderna, se så att de är hela och växer fram som de ska. Bettet kontrolleras, men detta blir viktigare vid fem års ålder då man börjar få sina permanenta tänder.

Man tittar även på tandköttet och om barnet har karies. Oftast räcker det med att tandläkaren använder sig av manuella verktyg, men sitter kindtänderna tätt kan man behöva ta röntgenbilder för att få en bra uppfattning om hur tänderna mår. Oftast görs detta inte vid första besöket, utan när barnet blir lite äldre och de permanenta tänderna börjar växa.

Om barnet tänder ser bra ut brukar de fortsatta besöken ske hos tandhygienisten, och man blir kallad ca en gång per år. Besöken är gratis.

Vuxna

När man är vuxen är det vanligt att man själv får hålla koll på när det är dags att gå till tandläkaren, men man rekommenderas att gå på regelbundna kontroller.

Tandläkaren använder sig främst av manuella verktyg, spegel och sond, som är ett verktyg med krok i ena änden, för att kontrollera tandytorna och se om man har karies.

Tandköttet kontrolleras, särskilt djupet på fickorna mellan tand och tandkött. Fickan ska bara vara några millimeter djupt, är det mer än så kan det vara risk för tandlossning.

På vuxna är det vanligt att man tar röntgenbilder för att undersöka det man inte ser med blotta ögat. På detta sätt kan tandroten kontrolleras, och tandläkaren kan se om det finns karies mellan tänderna, hur visdomständerna sitter och om det finns risk för tandlossning.

Vid besöket slipas tandsten bort och behöver man laga ett hål kan det göras i samband med undersökningen, eller så bokas man in för ett nytt besök.

Käkled och slemhinnorna i munnen kontrolleras eftersom man kan ha andra sjukdomar som måste behandlas. I vissa fall skickas man till specialist för vidare behandling.

Om Tandläkarundersökning

enter image description here

Läs mer om Tandläkarundersökning

Annons. Förebyggande tandvård

Sluta röka Nicotinell

Räcker tandborstning för optimal munhälsa?

Det finns många missuppfattningar om hur du bäst sköter munhygienen. Plackers reder ut några begrepp och berättar varför det är viktigt att hålla rent även mellan tänderna!

Innehåll från Plackers.

Annons.
Barnmorska i fickan

Min Doktor

Träffa en barnmorska direkt i appen Min Doktor

Vill du ha rådgivning kring preventivmedel eller behöver du förnya ditt recept? Hos Min Doktor kan du träffa en barnmorska när och var det passar dig!

Innehåll från Min Doktor.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Sluta röka i höst? Trappa ner redan nu!

Med hjälp av Nicotinells nikotinläkemedel kan du trappa ner i lugn och ro under sommaren. Det underlättar inför att du ska sluta och ökar chansen att hålla din nya vana!

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Nicotinell Mint 2mg tuggummi och Nicotinell Mint 1 mg sugtabletter med nikotin är receptfria läkemedel som används för rökavvänjning. 18 års åldersgräns. Gravida rökare rekommenderas att sluta röka helt utan nikotinersättning. Läs bipacksedeln noggrant. Se även www.nicotinell.se. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.se.gsk.com

Hälsoanalys via blodprov

Hälsoanalys via blodprov - Werlabs

Helhetsbild av sitt hälsotillstånd

Under det senaste året hade Linn ändrat sina träningsrutiner och sin kost. Via ett enkelt blodprov fick hon en helhetsbild av sitt nuvarande hälsotillstånd och hur förändringen påverkat kroppen.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Enklare väg till terapi

Enklare väg till terapi - Ahum

Svårt att veta vilken terapeut du ska boka?

Ahums unika system matchar dig med legitimerade psykologer och psykoterapeuter utifrån dina behov, frågeställningar och önskemål – så att du kan hitta den terapeut som passar dig bäst.

Vården.se i samarbete med Ahum.

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

Behandlingar av munsår

Munsår - Zoviduo

Dubbelverkande effekt vid munsår

Har du fått de välbekanta stickningarna eller har ditt munsår redan brutit ut? Zoviduo är den första och enda munsårssalvan med 2i1-effekt som både förebygger utbrott och läker munssårsblåsor.

Vården.se i samarbete med Zoviduo.

Zoviduo® (aciklovir och hydrokortison), kräm, är ett receptfritt läkemedel. Används för behandling av tidiga tecken och symtom vid munsår på läppar och i ansiktet för att minska risken att ett munsår utvecklas till blåsor. 12 års åldersgräns. Använd endast Zoviduo® på munsår på dina läppar eller i ditt ansikte. Använd inte Zoviduo® i ögat, på insidan av munnen eller på könsorganen. Använd inte under längre tid än 5 dagar. Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

Unik linsoperationsteknik

Novius

Korrigera synfel eller operera grå starr?

Novius Ögonklinik är först ut i Sverige med sin unika operationsteknik och Dick Lindgren är en av de patienter som har fått uppleva denna.

Vården.se i samarbete med Novius Ögonklinik.

• Sabbatsbergs Ögonlaser Väldigt nöjd med min ögonbehandling, hade närsynthet på -3 ca och det korrigerades perfekt. Nu är det ett år sedan och jag är väldigt nöjd. ... - Madeleine Salo
    • Tandläkarteamet Göta Lejon Har gått till tandläkare Viveca Östlihn i många år och är jätte nöjd,jag rekommenderar varmt denna Tandläkare. Man får alltid ett bra och va... - Stefan J
    • Vällingby Tandvårdscenter AB Alltid vänligt bemötande och alltid mycket skickligt arbete. - Lillemor Barklund
    • Solna Husläkarmottagning i Frösunda Dr.Edward är bästa läkaren kunnig personligt bemötade bara roligt att träffa honom. Monica Fong. - Monica Fong
    • Salemtandläkarna Annicka Wadelius Alltid trevligt bemötande och aldrig något krångel. Försöker alltid lösa även de akuta problem som kan uppstå på smidigt sätt. - Reiny Strömstedt