Redaktionell policy

Antagen den 22 januari 2020

Vården.se är en digital samlingsplats för dig som vill hitta rätt vård, med uppgiften att förenkla för dig genom att samla och visualisera all legitimerad vård i Sverige. Du ska enkelt kunna söka, jämföra och boka tid hos den vårdgivare som passar dig bäst. Utöver det skriver Vården.se även redaktionellt innehåll och guidande material som syns i till exempel vår blogg.

Vilken typ av material vi skriver

Det redaktionella innehåll och guidande material som vi skriver kontrolleras av medicinsk personal. Allt innehåll dateras så att läsare vet när artikeln har publicerats. Det ska vara tydligt för läsarna vem som är avsändaren.

• Sponsrat innehåll: Om innehållet i en artikel är sponsrat, framgår detta tydligt med en annonsmärkning på Vården.se.
  • Allt annat innehåll: På Vården.se finns även material som vi själva skapat, som är oberoende från annonsörer eller samarbetspartners. Där står Vården.se som avsändare och underlaget till materialet kommer från medicinsk personal, andra medicinska vårdtjänster, eller nyhetsartiklar.

Vården.se försöker alltid identifiera säsongs- eller nyhetsbaserade teman som är relevanta och intressanta för våra besökare när vi skapar innehåll.

Vem som är ansvarig

Vår webbredaktör ansvarar för all publicering av innehållet på Vården.se och att det faktagranskas enligt vår redaktionella policy.

Vårt material följer våra värderingar

Det redaktionella innehållet på Vården.se ska följa våra fyra värdeord:

• Enkla. Innehållet ska vara enkelt att ta in och tydligt skrivet.
  • Ansvarsfulla. Innehållet vi skapar ska utgå från korrekt och uppdaterad information. Detta görs i samråd med medicinsk personal och webbredaktören på Vården.se.
  • Engagerade. Vårt innehåll ska hjälpa våra läsare, så vi satsar på att ha så relevant information som möjligt.
  • Mänskliga. Vi har erfarenhet om hur svårt det kan vara att söka vård. Därför ska innehållet kännas mänskligt, så att våra läsare får en rättvis bild av den information vi delger.

Senast uppdaterad: 5 juni 2020