Om Vården.se

Vården.se är en digital samlingsplats för dig som vill hitta rätt vård. Det kan lätt bli överväldigande med all information som finns när man ska välja vårdgivare själv. Vår uppgift är förenkla för dig genom att samla all legitimerad vård i Sverige. På Vården.se kan du enkelt söka, jämföra och boka tid hos den vårdgivare som passar dig bäst. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja vård utifrån sina behov och personliga preferenser.

Vi har funnits sedan 2012 med syftet att samla alla vårdgivare i Sverige på en plats.

Vården.se i siffror 2020

18 000 +
vårdgivare
350 000 +
besök per månad
15 000 +
publicerade omdömen

Vår vision

Vi vill att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska.

Detta vill vi uppnå genom att ge patienter möjligheten att söka, jämföra och boka den vårdgivare som passar dem bäst. Vi möjliggör för patienter att lämna omdömen om vårdgivare som de har besökt, för att hjälpa andra att hitta den bästa vården. Dessutom vill vi ge patienter kunskap att göra hållbara hälso- och vårdval genom våra guider inom alla vårdområden. På så sätt kan vi se till att patienter hittar rätt vård på en gång, vilket vi tror på sikt bidrar till ett bättre sjuksystem, färre sjukdagar – och ett friskare Sverige.

Våra värdeord

Enkla. Vi strävar efter att förenkla för patienter, så det ska gå lätt att hitta vårdgivare och att förstå informationen på vår hemsida.

Ansvarsfulla. Målet är att hjälpa människor hitta rätt vård. Därför tar vi ansvar för att all information är korrekt, uppdaterat och att vi guidar patienter rätt.

Engagerade. Alla våra medarbetare brinner för samma sak: att göra vårdsökandet enklare för patienter och att bidra till ett friskare Sverige. Det gör att vi är hjälpsamma och vill allas bästa, både för besökarna och de vårdgivare som syns på vår sida.

Mänskliga. Vi har alla behövt söka vård någon gång och våra medarbetare på Vården.se vet precis hur svårt det ibland kan vara. Därför utgår vi från våra besökares bästa när vi utvecklar vår söktjänst så den är enkel för alla att använda.

Företagsfakta

Vården.se drivs av det svenska företaget Vården Online Sverige AB, med kontor i Stockholm. Vi är helt egenfinansierade då vi drivs i privat regi. Våra intäkter kommer från vårdgivare som via Vården.se informerar patienter om deras tjänster och produkter.

Senast uppdaterad: 14 september 2020

Ständig kontroll för att säkerställa korrekt information

Vi på Vården.se arbetar kontinuerligt med att säkerställa att informationen om alla vårdgivare är korrekt. Den information som syns på vår sida har vi fått direkt från enskilda vårdgivare eller hämtat från offentliga databaser. Det är respektive vårdgivares ansvar att den information som publiceras är korrekt och uppdaterad.

Vi samlar legitimerade vårdgivare

Socialstyrelsen är den myndighet som har ansvar för att granska vård och omsorg. Då vi inte har möjlighet att kontrollera samtliga vårdgivare följer vi alltid Socialstyrelsens rekommendationer och har endast med vårdgivare som godkänts av dem.

Vi följer riktlinjer som bestäms av branschförbund

Inom de vårdområden som inte kräver en legitimation följer Vården.se de riktlinjer som respektive branschförbund beslutar om. Vi har i de flesta fall nära samarbeten med förbunden och enbart aktörer som godkänts av respektive branschförbund finns med på Vården.se.

Vården.se bedriver ingen vård

Vården.se är en samlingsplats med information om vårdgivare. Vi har ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare, regioner eller 1177 Vårdguidens e-tjänster. Vi bedriver alltså ingen vård och tar inte heller ansvar för den vård som vårdgivarna i söktjänsten erbjuder.

Om du upplevt brister inom vården

Alla har rätt att få den vård de behöver, att bli bemött med respekt och att få tydlig information om sin hälsa. Om vården har brustit i detta ska du i första hand kontakta vårdgivaren som du har besökt. Vårdgivaren är skyldig att svara på alla klagomål och ge dig en förklaring till det som hänt. Eftersom vi på Vården.se inte har någon direkt koppling till enskilda vårdgivare kan vi inte hjälpa dig med detta. Behöver du hjälp kan du istället vända dig till Patientnämnden, som fungerar som en länk till vårdgivaren.

I vissa fall kan Inspektionen för vård och omsorg (IVO) utreda ditt ärende, om du är missnöjd med det svar som du fått från din vårdgivare. Läs mer om synpunkter och klagomål på vården på Socialstyrelsens hemsida.

Senast uppdaterad: 5 juni 2020

Antagen den 22 januari 2020

Vården.se är en digital samlingsplats för dig som vill hitta rätt vård, med uppgiften att förenkla för dig genom att samla och visualisera all legitimerad vård i Sverige. Du ska enkelt kunna söka, jämföra och boka tid hos den vårdgivare som passar dig bäst. Utöver det skriver Vården.se även redaktionellt innehåll och guidande material som syns i till exempel vår blogg.

Vilken typ av material vi skriver

Det redaktionella innehåll och guidande material som vi skriver kontrolleras av medicinsk personal. Allt innehåll dateras så att läsare vet när artikeln har publicerats. Det ska vara tydligt för läsarna vem som är avsändaren.

• Sponsrat innehåll: Om innehållet i en artikel är sponsrat, framgår detta tydligt med en annonsmärkning på Vården.se.
  • Allt annat innehåll: På Vården.se finns även material som vi själva skapat, som är oberoende från annonsörer eller samarbetspartners. Där står Vården.se som avsändare och underlaget till materialet kommer från medicinsk personal, andra medicinska vårdtjänster, eller nyhetsartiklar.

Vården.se försöker alltid identifiera säsongs- eller nyhetsbaserade teman som är relevanta och intressanta för våra besökare när vi skapar innehåll.

Vem som är ansvarig

Vår webbredaktör ansvarar för all publicering av innehållet på Vården.se och att det faktagranskas enligt vår redaktionella policy.

Vårt material följer våra värderingar

Det redaktionella innehållet på Vården.se ska följa våra fyra värdeord:

• Enkla. Innehållet ska vara enkelt att ta in och tydligt skrivet.
  • Ansvarsfulla. Innehållet vi skapar ska utgå från korrekt och uppdaterad information. Detta görs i samråd med medicinsk personal och webbredaktören på Vården.se.
  • Engagerade. Vårt innehåll ska hjälpa våra läsare, så vi satsar på att ha så relevant information som möjligt.
  • Mänskliga. Vi har erfarenhet om hur svårt det kan vara att söka vård. Därför ska innehållet kännas mänskligt, så att våra läsare får en rättvis bild av den information vi delger.

Senast uppdaterad: 5 juni 2020

Vi på Vården.se finns här för att hjälpa dig. Ta kontakt med någon av oss om du har frågor.

Staffan Gustavsson

Account Manager
Viktor Robertsson

Viktor Robertsson
Account Manager

Är du osäker på vem du bör höra av dig till? Skicka ett mail till info@varden.se.

Senast uppdaterad: 8 oktober 2020

E-post: info@varden.se
Adress: Gyllenstiernsgatan 14, 115 26 Stockholm

Om du har frågor kring en specifik vårdtjänst eller mottagning ska du inte kontakta oss utan kontakta den aktuella vårdgivaren.

Dataskydd

När du använder hemsidan Vården.se godkänner du våra villkor, som du kan hitta under Allmänna villkor.

Vill du veta mer om hur vi samlar in persondata och vilka rättigheter du har? Mer information hittar du när du läser vår Integritetspolicy.

Företagsinformation

Företagsnamn: Vården Online Sverige AB
Org.nr: 556759-3156
Bankgiro: 427-9956

Upphovsrätt

Allt innehåll på Vården.se skyddas av Upphovsrättslagen. Det innebär att det är förbjudet att kopiera hela eller delar av databasen och göra det tillgängligt för allmänheten, utan tillstånd från Vården.se. Otillåten användning kommer att medföra ersättningsskyldighet och/eller rättsliga påföljder.

Senast uppdaterad: 29 juli 2020