Osteopat

Enligt osteopatin påverkas vår hälsa både av kroppens funktioner men också av hur det ser ut i vår omgivning i olika sammanhang. Allting samverkar och människan är en helhet. Hur vi hanterar olika situationer påverkar också hur vi mår. Osteopatins syfte är att vara ett komplement till sjukvården och fokuserar på kroppens funktioner och de faktorer som kan påverka.

Vem?

T - Ö

1 Träffar
Sortera på

Osteopat

Vad innebär det att vara en osteopat?

Är du en osteopat innebär det att du främst har dina händer som hjälpmedel när du ställer diagnos och behandling. Man fokuserar inte bara på området där problemet finns utan försöker också hitta orsaken till varför patienten har fått besvär. En osteopat behandlar varje människa efter sina personliga behov och individuella förutsättningar för att få ett så bra resultat som möjligt.

De arbetar utifrån att alla kroppens delar är beroende av varandra och interagerar tillsammans. Om en funktion i kroppen är nedsatt måste de andra anpassa sig för att kompensera på annat sätt.

Innan osteopaten påbörjar behandlingen är det viktigt att denne finner anledningen till varför besvären har uppkommit. En osteopat använder främst händerna som verktyg för att hitta var någonstans i kroppen orsaken finns. En osteopat kan även ge råd angående kost och träning och inte bara ohälsa.

I vilka sammanhang kan man få hjälp av en osteopat?

En osteopat kan behandla alla typer av människor i varierande åldrar. Det är dock för tillfället förbjudet i Sverige att behandla barn som är under åtta år. Tack vare de mjuka metoderna och breda kunskaperna lämpar sig en osteopats behandling för människor i alla åldrar. De är utbildade för att behandla en rad olika besvär och symptom. Detta innebär allt från långvariga problem med smärta, arbetsrelaterade skador, akuta besvär, muskelvärk, idrottsskador eller stressrelaterade orsaker. Vill du komma i kontakt med en osteopat kan du titta på osteopatförbundets hemsida där de listar alla aktiva osteopater i Sverige.